Kärsimyskukka, Passiflora

Samassa ruukussa kasvaa kaksi erillaista kärsimyskukkaa,pitäiskö laitta eri ruukkuihin vai antaisko kasvaa yhdessä.

Ensimmäiset idättämäni kärsimyskukan siemenet kasvavat ihan kohtuudella. Pitäisikö latvoa vai annanko vain olla?

Kyllä ne itsestäänkin haarottuvat, nopeammin tietysti(?) latvomalla

Meillä kärsimyskukka ei nyt kärsi kummemmin, kun tekee näköjään hedelmiä. Minä oon vähän tyhmä, ja kysynkin viisaammilta; miten voi tulla hedelmiä pölyttymättä? Sisällä ei ole tullut ikinä yhtään hedelmää, luulin johtuvan siitä ettei meillä ole (monia) pörriäisiä sisällä.

Mulla on kärsimys pihalla, missä se on kasvanu valtavasti ja täynnä nuppuja. Monta kukkaa auki samaan aikaan!

Ostin kärsimyskukan Kodin Anttilasta keväällä, kukki yhden kukan verran, mutta kärsi ilmeisesti siirrosta sen verran, ettei kukkinut enää. Näyttää olevan myös kriittinen vedensaannin suhteen, ts. kuivahtaa helposti. (ja sekös minulta helposti unohtuu) On aika pienessä ruukussa ja kaupan muovisessa kehikossa. Ostin nyt sille ja bougaenvillealle uuden suuren amppelin, jossa kiipeillä. Kysymys kuuluukin, kärsiikö kukka kamalasti, jos irrottelen rönsyt muovisesta telineestä, ja ohjaan kasvamaan uuden amppelin naruja pitkin kohti kattoa? Voisiko katkeilleista rönsyistä kasvattaa uusia. Ne näyttäävät niin kovin ohuilta, joten epäilyttää, näinkö lainkaan lähtisivät pistokkaana. Ja… kuinka iso ruukku kandeisi laittaa. Nyt on tosiaan aika pienessä suhteessa kasvin kokoon, ja varmaan siksikin kuivaa niin helposti.

Kävin hakemassa just kärsijän ulkoa kuistille. Nyt on ollut niin viileätä, ettei tänään ollut yhtään kukkaa auki, vaikka nuppuja on valtavasti. Eipä tossa kyllä ole ollut kuin 3 kukkaa kerrallaan auki lämpiminäkään päivinä.

Hippi, minä ainakin sumeilematta katkoin kärsimyskukan kärhiä irti siitä kaupan kaaresta, kun istutin kukan kotona isompaan ruukkuun. Ruukku on arviolta 7 litran vetoinen. Kärsimyskukan varret ei onneksi napsahda kovin helposti poikki, omastani ei katkennut yhtään kun irrottelin sitä. Varovasti vaan pujottelet auki sitä. Eikä se kuole, vaikka varsia katkeilee, uusia tulee tilalle.

Kiitti nopeasta vinkkelistä! :slight_smile: Huomenna testaamaan. Arvelin tosin, että sen muovisen kehikon voisi pätkiä paloiksi, mutta saattaahan sitä jossain tarvita…

Onko kokemuksia kärsimyksen pistokkaiden kasvattamisesta?

Kirjani suuren viisauden sanoman mukaan kärsimyskukka tekee uusia nuppuja alle 15 asteen yölämpötilassa. Mikä loistava kesä kasvattaa kukkivaa passionia. Kukintakausi jatkuu lokakuuhun asti -ompa ollut koko heinäkuun ulkona yötäpäivää ja nuppuja on paljon.

Pistokaslisäys onnistuu kirjan mukaan helposti kosteassa ja lämpimässä. Taimetuslootassa asustanut pistokas näyttäisi hyväkuntoiselta. Ah ja Voi, miten ihanaa, kohta on huusholli täynnä kärsimyksiä. pomppivaa hymyäpomppivaa hymyä

Hyvä että valtsulla on noin viisas kirja! Säästyn turhalta kanniskelulta. Varsinkin ensi kesänä se helpottaa elämää huomattavasti, jos kaikki mun kärsimykset selviää talvesta. On nääs toi yksi kukkiva kasvi ja 10 pientä siementainta. Meidän pitäis kyllä saada kohta isompi huusholli tätä menoa.

Kärsimyskukan juurrutus kestää kauan ~2-3 kk, mutta 100 %:sti.

Jee! Sain kärsimyksen punottua auki muovisesta vankilastaan, istutettua altakastelevaan ja aseteltua rautalankaa apuna käyttäen uuteen amppeliin. Toivottavasti hän viihtyy siinä.

Tällaisia kärsimyskukkia mulla kasvamassa.

1.

2.

3.

4.

Sulla onkin komea kokoelma .Tuossa ekassa kuvassa olevat taimet ovat samoja kait mitä mullakin on.minkänimisiä ovat.Minä sain siemenkirjeestä niitä kolme siementä pussukassa ei nimeä luki van kärsimyskukka jostain ulkomailta olivat en muista mistä.

Näitä kärsimyskukkien siemeniä ei ole ollut siemenkirjeissä mukana. Vain Israelin kärsimyskukka on omalla nimellään.

Eka on nimeltään Grenadilla. Huomasin myös silloin kun laitoit kuvan omastasi että ovat samanlaisisia taimet kuin minun.

Joillekkin olen kyllä siemeniä lähettänyt, mutta ovatko siemenet itäneet ja kasvit kasvaneet, sitä en tiedä.

La Pazzionata! eli tälläiselta näyttävät meidän huushollin punapassionit sen jälkeen, kun taas (miljoonannenko?) kerran punoin kiinni ulos- ja ylöskasvaneet uudet versot. Jos ei "liaania" tuossa ole useampi kymmenen metriä jo samassa paketissa, niin ei sitten ollenkaan....

Se isompi....

.. pienempi....

....ja vielä kurkkaus isomman "sisään"....

Kunhan vielä joskus oppisin kukittamaankin heidät!!!

punapassion lienee niipukampi kasvatettava - tavalinen tekee tolkuttomasti kukkia kun annoin sen olla ulkona alle 15 asteen lämpötilassa öisin, siis heinäkuusta lähtien.