Kartanoruusut, Centifolia -ryhmä

Onnenruususta kyselen!

Tämä on nyt varsinainen töppäys. En saanut millään syntymään uutta viestiä tuon RUUSU-otsikon alle, joten kokeilen tähän.

Onko kenelläkään kokemuksia onnenruususta, Rosa Centifolia -ryhmä. Jossakin sanottiin, että sitä voisi hyvin kasvattaa säleikössä. Onnenruusun pitäis talvehtia täälläkin.

Ja kuka osaa vastata näin vaikeaan kysymykseen? Miksi jollakin palstalla viestin lisäys ei onnistu? Koko viesti-ikkuna tulee riisuttuna? Ja siihen se sitten jämähtää. Näin mulle kävi tuossa ruusu-viestiketjussa.

Fiia, mie istutin ''Onni''n viime kesänä, sen pitempää kokemusta ei ole. Paitsi mitä tuossa kylällä näkyy. Silmuilla on jo, ja tietojeni mukaan voi kasvaa jopa parimetriseksi korkeudeltaan.

Sailasi, onnenruusussa pitäis oleman puolikerrannaiset kukat, pitääkö paikkansa? Mahtaako se tehdä versoja ahkerasti? Ehkäpä se olis syytä istuttaa pohjattomaan sankoon tai voihan aina käyttää juurimattoa. Se on vain niin jäykkä ja hankalasti käsiteltävä materiaali.

Mie en tiedä, mikä on puolikerrannaisen ja kerrannaisen ero... mutta kerrotut kukat kyllä. Tässä yksi räpsäisyni kukasta.

Varret ovat rennot, ehkä sitä siksi suositellaan säleikköönkin. Vaikka se on minulla vielä pieni, sen oksat kaatuilevat maata kohti.

Kukan tuoksu on ihana :-)

Ja juurivesoista en osaa vielä mitään sanoa!

Sehän on hyvä jos oksat ovat rennot. Silloin se asettuu kauniimmin säleikköön kuten sanoit. Onnenruusu on seuraava hankintani. Olen päättänyt saada ruususäleikön. Näen sen jo sieluni silmillä täällä lyhyessä, mutta yöttömässä kesässä.

Sailasi, miten onnenruususi porskuttelee? Onko kukkinut tänä kesänä?

Meikätytön onnenruusu on nyt kasvanut yhden kesän säleikön vieressä. Ei voi vielä kiinnittää, koska se on liian matala.

Kiitos kysymästä, Fiia, onnenruusu voi ja porskuttaa erinomaisesti sateista huolimatta. Kukkii paraikaa ja siinä on vielä nuppujakin tuloillaan. (On kukkinut koko heinäkuun.) On myös kasvattanut yhtä oksaansa jo metriseksi, joten kohta saan sitä sitoella kiinni tukiin. Siitä tulee hyvä näkösuoja terassin eteläkaiteen reunaan :-)

Tuoksuu ihanasti.sydän

Mun onni on vielä niin lapsukainen, ettei yhtäkään nuppua ole vielä osannut tehdä. Mutta toivoa näköjään on.

Onnenruusu on karmean piikkinen. Isohko ja kaarevaoksainen pensas, kasvattaa tosiaan noita kaatuilevia oksia. Näillä maisemin se on keväällä pitkään ihan kuolleen näköinen, kunnes yhtäkkiä puskee täyteen lehteen ja kukkii kauniisti. Kukat tuoksuvat ihanalle.

Onni on meillä hieman jäänyt isompien jalkoihin, joten omani on alle metrinen pikkupuska.

Meillä on Onni asunut vuosia,rentovartinen,meinaa lamota maata pitkin,kukkii parasta aikaa,nätti.Oliskohan mentävä ottamaan kuvia.
Ei ole ollut kova tekemään juuriversoja.

Meillä myös Onni ja tykkään kovasti. Kovasti on kyllä rento kaveri.

ja kyllä tekee juurivesoja!

Meillä tekee jonkun verran juurivesoja, mutta ei mitään verrattuna esim. valamoon tai juhannusruusuun.

Palaan 3 vuoden jälkeen tähän keskusteluun. Kuva onnenruususta ei ole hääppönen, mutta köynnöksestä se kyllä käy. Kukkikin aika pitkään. Kuva sitten taas ensi kesänä. korkeutta nyt 195 cm.

Sailasille kiitos onnenruusuvinkistä.

"Matalia tai keskikokoisia pensaita, 1-1.5 m. Leveitä, tuuheita, hentoversoisia. Kukat suuria, tiheään kerrannaisia, voimakastuoksuisia. Kukat yksittäin, nuokkuvia. Kukkivat kerran kesässä heinäkuussa. Melko talvenkestäviä. Jalostettu etenkin Hollannissa 1600-1700-luvulla."

Lähde: Vakka-Taimi

Kartanoruusuja

Rosa centifolia Onni, Onnenruusu

Rosa centifolia Tunnelitie

Onko kuinka monella pihassaan näitä kartanoruusuja? Miten hyvin kestävät talvet? 

Minä ostin viime vuonna loppukesästä alennuksesta kartanonruusu Tähtitornin. Ihastuin sen kukkiin niin kovasti, että pakko se oli saada. Nyt vähän mietityttää, kun talvi on ollut näin huono taas jälleen kerran, että miten mahtaa mun Tähtitorni pärjätä kevääseen.

Nää taitaa olla omajuurisia? Tahtoo näitä(kin)