Karvaskurkku ( Karvasmeloni , Balsamipäärynä ), Momordica charantia

Momordica charantia :lla on monta kutsumanimeä. Suomalaisittain ehkä Karvaskurkku on käytetyin  (Bitter Melon, Balsampear, Balsam-pear, Balsam-apple, Bitter Gourd, Bitter Cucumber, Carilla Gourd)

Se on yksivuotinen köynnöskasvi jonka  hedelmä vihreänä on keitettynä syötävä, tosin kitkerän makuinen. Se on suosittu vihannes Aasialaisessa ruuanlaitossa. 

Kasvissa ja varsinkin kypsissä oransseissa hedelmissä on vastenmielinen tuoksu. 

Myrkyllinen: Kypsät oranssit ja keltaiset hedelmät ja kypsät siemenet ovat myrkyllisiä. Samoin keittämättömät  kasvit isompina erinä syötynä. 

palsamipäärynät

palsamipäärynä= karvaskurkku?

Karvaskurkku, kuva hedelmästä

Joo, noi haisee ihan kauheelta :smiley:

Mihin aikaan karvaskurkku pitäisi kylvää? Varsinkin jos haisee pahalle, niin liian aikaisin en haluaisi laittaa. Luettuani tästä kasvista aloin jo miettiä etten ehkä kokeile kasvatusta ollenkaan, oli vaan niin mielenkiintoinen kuva siemenpussissa, ostohurmoksen vallassa olin.

Sarjassa aasialaisia vihanneksia mulla kasvaa karvaskurkkua ruukussa talon eteläseinustalla. Vaikkei niitä saisi syödyksi, niin onhan se aika kivan näköinen köynnöskasvi. Lehdet ja kukat on ihan kauniita, vaikka en niin keltaisista kukista pidäkkään.

Lehdet tuoksahtaa mun mielestä palaneilta hiuksilta, jos niitä hieroo, muuten siitä ei lähde mitään tuoksua.

Onkos kukaan syönyt näitä hedelmiä? Mulla ois pari, jotka pitäisi kai syödä ennen kuin ne kypsyy.

Genesee, siemenkirjeestä löytyi sun laittamia karvaskurkun siemeniä.  Siemenpussin kuvassa hedelmä on pitkä röpelöinen ja vihreä.

Tässä kysymystä sulle: Miten oot niitä valmistanut ?  Luin että kypsennettäessä karvas maku häviää ja se on vastaava kuin kesäkurpitsa. Onko niin ?  Onko esikasvatusta vaativa, ja jos on niin milloin pitäisi siemen idättää että satoa saa ?

Genesee, karvaskurkun siemenpussi tossa pöydällä oottelee, joko on aika laittaa siemeniä itämään ?