Karviainen (Karviaismarjapensas), Ribes uva-crispa

Kävin eilen poimimassa marjat ja laitoin ottamani kahdeksan pistokasta kukkapurkkeihin ulos. Aion vielä käydä leikkaamassa muutamia oksia myös vesilasiin ja ehkä laitan myös taivukkaan. Vuokrapalstani sijaitsee niin kaukana asunnostani, etten viitsi kovin usein siellä käydä. Mitenkähän kauan taivukkaan juurtuminen kestää? Ehtisikö juurtua ennen talven tuloa?

Marjat ovat väriltään keltaisia ja erittäin hienon makuisia. En ole koskaan maistanut yhtä hyvän makuista karviaista. Pensas on vanha ja osa oksista on jäkälän peitossa. Vihreät oksat ovat niin täynnään marjoja, ettei lehtiä juuri näy.

Jos kosteat säät jatkuvat (tai onko myös sielläpäin ollut sateinen kesä?) niin luulisin että ehtii hyvin juurtua maataivukkaasta. Se vaan että sen taivukkaan pitäisi ehtiä vielä juurtumaan omaan paikkaansa maahan ennen talvea...mutta siis jos sillä on kunnon juuret ei kai se siirrosta piittaa kunhan otat tarpeeksi isolta alalta maata matkaan..Toivon tosiaan että onnistut!

Keravalta löytyisi kaksi ylimääräistä pientä karviaispensasta (tummanpunaiset marjat). Kaivoin ylös perennapenkin tieltähymy Haluaako joku hakea pois?

No voinhan mä hakea;) Laita hölöllä sun numero niin katellaan koska.. oon jo hukannu numerosi:) mut meil on kyl jo jokunen karviainen, eli jos jollain on suurempi tarve niin huutakoon tähän väliin hep!

Muutin pari vuotta sitten mieheni kotitilalle ja pihamaalta löytyi karviaispensas, jossa on karvaiset marjat. Pensas on kovin pieni ja kitukasvuinen. En ole ennen nähnyt vastaava pensasta, mutta vanha emäntä kertoi lajikkeen olevan vanha. Kyseinen pensas on huonolla kasvupaikalla ja aikomus olisi siirtää se parempaan paikkaan, mutta uskallanko siirtää sitä ihan noin vain?? Puutarhan hoidosta minulla ei ole mitään kokemusta. Mitä siis teen tälle löydölle???

Ennen kuin lähdet siirtämään pensasta, kannattaisiko varmuuden vuoksi yrittää lisätä sitä, esim taivukkailla?

Mun käsityksen mukaan karviainen sietää aika tylyäkin kohtelua. Meille kun vedettiin kunnan vesiputkia joskus vuosia sitten, jouduttiin yksi karviaispuska siirtämään, ja siinä toistaiseksi-kohdassa se näkyy olevan vieläkin. Eli nostettiin juurinensa kuivalle maalle ja nakattiin tyvelle sen verran jotakin parrunpätkää, ettei kaikki multa huuhtoudu juurien välistä sateella. Sittemmin olen sille kärrännyt vähän muutakin evästä, mutta "kohopenkki" siihen on aikaa myöten kasvanut ja karviainen on hyvässä hengessä edelleen.

Siitä vain siirtämään! Omassa pihassani siirsin vanhan karviaispuskan joka oli juureltaan täysin rurohottunut ja vuohenputken vallassa.  Kaivoin sen kokonaan ylös (en edes kovin valtavalla juuripaakulla) ja putsasin juuriston erittäin ronskisti. Poistin kaikki kuivuneet ja naavoittuneet oksat ja laitoin uuteen puhtaaseen kasvupaikkaan.

Hyvin nopeasti pensas kotiutui ja alkoi uuden kukoistuksen, eikä ollut siirrosta muuta kuin tyytyväinen hymy

Hei! Ja kiitos kaikille neuvoista! Kysyisin vielä, että onko kevät paras aika siirtää vai myöhemmin kesällä???

Ehdottomasti keväällä, kesken kasvukauden ei ole ikinä kovin hyvä ajatus ja syksyllä pensaan energia menee marjojen tekoon joten juurtuminen voi olla hitaampaa.

Kannattaa kastella istutuskuoppa erityisen hyvin kun on ollut niin kuivaa.
(Tai meillä ainakin on kuivaa, en tiedä miten teillä )

Karviainen ei todellakaan vähästä hätkähdä. Taisi olla heinäkuun loppua tai elokuun alkua viime kesänä, kun karviaista kaivettiin rikkaruohojen keskeltä ja halkaistiin juurakko. Toinen puolisko lähti autokyydillä Pärskikselle uuteen kotiin ja toinen puolkas laitettiin omassa pihassa uuteen paikkaan.

Tänään aamulla lisäilin katetta marjapensaitten juurelle ja pienen pientä vihreää kasvun alkua pukkasi kyseisestä puskaparasta . Pärskiksellä taitaa mennä yhtä hyvin?

Ai niin; mitään "erikoiskohtelua" ei pensas saanut siirron jälkeen osakseen. Pari ämpärillistä vettä istutuksen yhteydessä ja reilu kate ympärille. Ei muuta kieli ulkoa

Kyllä vaan! Söpösti rullaa täälläkin! Kiitos vain Sinulle, Minttumeirami! naurua

Kävin kokeilemassa ovatko pyykit sisäänhakukunnossa ja tuijotin karviaispensastani niin tiivisti, että rämistelin päin verkkorullakokoonpanoani puuhamaan edessä. Toivottavasti naapurit eivät häiriintyneet.

Karviaiseni on liian syvässä ja liian lähellä pyykkitelineelle mennessä (sekä sieltä tullessa). Tähän hätään en keksi sille muuta kunnollista paikkaa sitten millään.

Karviainen on todella sitkeä kasvi. Jos pensas on kitukasvuinen ja vanha, voisi olla hyvä idea leikata siitä siirron yhteydessä vanhoja oksia alas asti. Karviainen tuppaa hoitamattomana kasvamaan tosi tiheäksi risukasaksi, ja sitä kuuluisi leikata ja nuorentaa leikkaamalla koko verso alas asti. Ylipäätäänkin marjapensaita pitäs leikata näin, esimerkiksi jos löytyy jäkälöityneitä oksia niin ne pois. Mulla on tämä homma edessä omien karviaisteni kanssa.

Marjakasveja ei saa ylilanoittaa (marjoista tulee vetisiä, joten siirron yhteydessä kannattaa rajoittaa hoitamiset sitten siihen kasteluun, ettei kituva pensas saa jotain shokkia (ensimmäiseksi meinaan tulee tietenkin mieleen kituvalle kasville pistää lannotetta, ainakin mun maalaisjärjellä, siksi varoittelen...).

Teinkin tänä aamuna uusilla oksasaksillani karviaisesta aika siedettävän näköisen, kun leikkasin liian syvästä istutuksesta alkunsa saaneet sivulta maahan juurtuneet oksat pois ja sain aikaan siistihkösti ylöspäin nousevan pensaan taas. Se marjoo hyvin, enkä keksinyt sille parempaakaan paikkaa vielä ainakaan pihamaaltani mistään. (Olen vissiin jo liiankin tarkka siitä, etten panisi puskia kierrettäväksi nurmikonleikkuun yhteydessä ja aiheutan itselleni uusia ongelmia)

Ihan viisasta olisi myös täräyttää koko puska ylös ja lisätä sen alle lisää maa-ainesta. Istutin sen aikoinaan yhden vihdoin lahonneen kannon muhjuihin ja ne muhjut ovat painuneet Että minkä taakseen jättää, sen edestään löytää.

Tuo karviaislajike taitaa olla aika vanha ja alkuperäisiä maatiaislajikkeita. Luin äskettäin juttua Porvoosta Runebergin pihasta ja siinä kerrottiin, että Fredrika istutti pihalle karviaisia, joissa oli karvaiset marjat ja sitä alkuperäistä lajiketta enää harvoin näkee. Porvoossa se oli vielä hengissä. Karvamarjoistaan puska lienee nimensäkin saanut.

Punaista karviaista olisin siirtämässä, on huonossa paikkaa. Mitä kannattaa ottaa huomioon ja minkälaista maata karviaiselle kannattaa laittaa?

Karviainen on kokemusteni mukaan vaatimaton maanlaadun suhteen. Vaatii kuitenkin aurinkoisen kasvupaikan, jotta marjoista tulisi makeita. Olen siirtämässä omia karviaisiani aurinkoisempaan paikkaan makeampien marjojen toivossa. Siirron yhteydessä menettää yleensä sen vuoden sadon, mutta muutoin on sitkeä kasvi, eikä hevin kuole.

Niin äläkä laita karviaista niin syvälle, mitä minä tein siirron yhteydessä kauan sitten. Minulla jäi ikäänkuin kasvupiste mullan sisään ja uudetkin oksat pyrkivät koko ajan kasvamaan maata pitkin.

Itseni tarkoitus on jo pari vuotta ollut, että nostan karviaiseni lisäksi aurinkoisempaan paikkaan, sillä se jäi kasvarin varjostamaksi. Samalla koetan pitää huolta, etten nyt iske pensasta niin syvälle.

Hyvä! Meinasin kysellä kaikenlaista karviaispensaan siirrosta ym. Ketjun lukemalla ei tarviikkaan kysellä. Ootte työ hyviä!