Karviainen (Karviaismarjapensas), Ribes uva-crispa

Nyt en tiedä olisiko pitänyt laittaa tuo ensin otsikoksi ja kaikki karviasjutut sinne vai miten?

Kuitenkin; onko karviaspensaalla jokin "mutaman vuoden marjaton kasvuaika(täh?)" ennen kuin siitä saa marjoja? Toissa syksynä istutin kaksi pensasta ja ne kasvoivat viime kesänä hyvin, mutta ei marjan marjaa...Onko ihan normaalia? Kenties tänä vuonna saadaan marjoja...ainakin silmut ovat näkyvissä.

En minä mitään marjoista tiedä, mutta tämä rontti kasvoi varjossa sireenien katveessa tienvieressä kituen ja silti marjoja tuli. Pelastin tämän sieltä parempaan paikkaan kun tästä laadusta haaveilin ja onneksi sitä vielä sieltä ryteiköstä löytyikin. Tadaa... karvainen karviainen

Söpö!

Istutusvuonna ei kokemusteni mukaan yleensä marjoja kehity, vaikka puska kuinka kukkisi. Eli pitää siirron/istutuksen jälkeen sapattivuoden. Näin on yleensä ollut asiataimillanikin ainakin kevätistutuksessa.

Pihamme vanha karviaispensas ei ole tehnyt YHTÄÄN marjaa kumpanakaan kesänä kun olen sitä tarkkaillut. Kasvaa karussa paikassa, saa aurinkoa. Mitä luulette, virkistyisikö se siirrolla ja kenties leikkauksella, vai tuleeko pensas jossain vaiheessa vaan eläkeikään? Vai onkohan kyseessä joku ötökkätuho? Otin pensaasta taivutuspistokkaan, mutta onkohan sekin samanlainen surkimus kuin emonsa...

Katinen, ilman kastelua ei oikein kuivalla paikalla kasvava karviainenkaan pärjää sellaisissa keleissä, mitä viime kesänäkin piteli. Toinen syy marjattomuuteen voi olla kukinnan aikainen kova halla. Kokeile panna pensaalle katetta ja lisäksi harventaa vanhimman näköisiä oksia mahdollisimman alhaalta katkaisten.

Karviainen kyllä tykää karusta paikasta. Itse olen huomannut, että sadon määrä ja laatu paranee huomattavasti kun lannoittaa hyvin keväällä ja syksyllä.

Taisin vahingossa pelastaa meidän pihamme vanhan punaisen karviaisen. Se kasvaa kituutti aika lähellä suurta koivua, puolivarjossa (tai ehkä runsaassa hajavalossa). Leikkasin siitä vanhat oksat pois ja kärräsin juurelle lampaanlantakompostia kottikärryllisen. Tekee nykyisin kamalan määrän marjoja (kaikkea ei saa kerättyä millään). Ainoa paha puoli siinä on se, ettei ole tasaisen pensasmainen: suurin osa oksista sojottaa etelään, vaikka pohjoispuolellakin olisi tilaa.

Kiitos vinkeistä, ehkä se pensas tosiaan kaipaa hieman hemmottelua.

Kuinkahan näiden marjojen käy tänä vuonna? Karviaspensas on kohta täydessä lehdessä.

Kaksi vanhaa karviaspensasta on taas marjoja täynnä,vaikka hoito on jäänyt vähiin.

Eilen huomasin pensaan alla taimia,siis karviaisentaimia. Ovat itsestään siementäneet ja kasvaneet (salaa)en ole ennen moista nähnyt. Tuleeko noista taimista ihan oikeita karviaspensaita jos niitä alkaisi kasvattamaan?

Tässä yhden taimen kuvatus.

Miulla niitä löytyy pitkin kukkapenkkejä ja en tietenkän raaski heittää niitä pois. Muutamassa vuodessa tekevät jo marjaakin.

Kiva kuulla Kurpitsa,että kannattaa säästää taimet. Taidan siirtää ne ihan omaan paikkaan kasvamaan ja tekemään marjaa.

Haluan juuri nyt kiittää Kibua siitä ihanasta lahjoittamastaan "vuoristokarviaisesta", vai mikä lieneekään oikea nimi sille.

Jos huomaat tämän viestin, niin vastaisitko. Myös lat. nimi!

Marjoja tuli nyt ensimmäistä kertaa vähän reilummin ja puska on kasvanut korkeaksi kuin mikä!

Aivan ihana!

Sitä vielä, että marjat eivät ole yhtä isoja kuin ne, mitä sain maistiaisiksi sinulta, Kibu. Minkälaisessa kasvualustassa puskat sinulla ovat?

täällä vielä roikun :)
hyvä kun voi hyvin, tänä vuonna on meilläkin marjat pieniä, paljon toki,

en ole saanut sille muuta nimeä kuin Tsornoi ?( härpäkkeet ei tule tällä näppiksellä :)) negus, vanha venäläinen lajike, karviaispuu ?

"mustikka"marjat syödään meillä suoraan pensaasta sitä mukaan kuin kypsyvät, siementää aika paljon, en ole säästänyt niitä, ehkä pitäisi

siemeniä lähetin joskus Siementaimelle kokeiluja varten, mitä lie kuuluu kokeilulle

kasvupaikka vaatimaton, mutta silti alkaa olla ylileveä,
(moukulle lähti tänään mukaan taivukas)

olen kohdannut Mikkelissä kerran Krannilalle tunnistettavaksi tuodun mielestäni samanlaisen karviaisen, ei tullut selvyyttä, Anssi ei ollut tavannut ?

Kassikäpp oli joskus sitä mieltä ,että oikea nimi löytyy, eletään odotuksessa ...

ja muistaakseni joillain muillakin nettiläisillä on samaa karviaista :)

Ok, Kibu.

Hyvä, nyt on mistä lähteä hakemaan.

Vennääksi mulle se on helpompaakin...

valista kunhan selviää :)

Onnistuuko karviaisen lisääminen leikatulla pistokkaalla? Tiedän taivukaslisäämisen, mutta en haluaisi pitää enää vuokrapalstaani, jolla tuo vanha uskomattoman hienoarominen karviaismarjapensas kasvaa.

Annabella, en tiedä varmasti, mutta ota pistokkaita sekä veteen juurrutettavaksi että suoraan ruukkuun pistettäväksi. Jos kuitenkin joudut pensaasta luopumaan, niin eihän tuo kokeilu ota jos ei annakaan. Toivon että onnistuu, olen itsekin karviaisfani ja haikailen niitä mummon pihan ihania karviaisia. Kaupasta saa näillä seuduin vain 3 eri merkkiä, eli ne yleiset. Onnea yrityksellesi!

Kiinnosti sen verran että googletin Annabellan kyselyä, ja löysin marjatilan jonka sivuilla kerrottiin mm. "Karviainen on herukoiden sukulainen, joten siihen pätevät samat kasvu- ja hoito-ohjeet".

Eli pistokasta vaan molempiin, multaan sekä vesiastiaan. Molempi parempi, varsinkin kun aloitellaan kohta elokuuta. En tiedä mitä viisaammat miettivät, mutta itse laittaisin sen multapistokkaan (monta oksaa tottakai) ruukkuun. Ruukun saisi sitten maahan aikanaan, mutta minusta se on helpompi pitää koko ajan kosteana, sekä sitä voi siirtää olosuhteiden mukaan.

Kerrothan miten pistokkaillesi kävi.