Karviainen (Karviaismarjapensas), Ribes uva-crispa

Jalomarja kirjoitti toisessa ketjussa “Minä tykkään itse valtavasti karviaisista ja niitä on vuoristokarviaisesta alkaen mustaan karviaiseen. Sen sain täältä joskus muistaakseni kibulta”.

Musta karviainen, täytyy saada! Intohimoisena karviaisten ystävänä tuli pakkomielle. Onko tarkempia tietoja kuukkelointia varten?

Nuu, näin ihan saman viestin :smiley: Olis se musta hieno. En oo kyl missää nähny myytävän

Muakin alkoi kiinnostamaan… Karviaisfani minäkin!

Mun mielestä se ei ole hyvän makuinen. Piti joskus kans saada ja tuolla se töröttää.

Googletin mustaa karviaista äsken, ja palauduin tänne vanhoihin keskusteluihin. On ilmeisesti kahdenlaista mustaa karviaista (siis ainakin). Toinen on aito venäläinen musta karviainen, ja mahtavan makuinen, ja toinen on karviaisen ja mustaherukan risteytys, ja maistuu lähinnä mustaherukalle… Näin minä ymmärsin noista vanhoista keskusteluista.

Mutta kysymys onkin siis varmaan, että mistä tuota aitoa venäläistä saisi?

laita juti musta karviainen kiertoon jos et tykkää :wink:

kibu, meillä on yks hullu karviaisten perään kyllä.

Löytyy se toinenkin meiltä, ostettu nimellä herukkakarviainen.

muutaman vuoden päästä mustaa karviaista, Tsõrnoj Negus, saattaa saada Blomqvistin taimistolta…

on tosiaankin eri kasvi kuin karukka, joka on vallan mitätön :confused:

Mielenkiintoista! Sitä ei siis sitä ennen saa varmaankaan Suomesta mistään muualta, kuin sen jo omistavilta, niinkö?

näin luulen

Saisiko sitä Virosta ostettua jostain puutarhamyymälästä, mitä luulet kibu?

en usko…

Voihan surku Kibu sun hienoa puskaasi:(

kyllä se siitä virkistyy :slight_smile:

OK, no ei kaikkea tässä elämässä tarvitse saada samantien :slight_smile: Karviainen on ehdoton lempparini. Alkukesästä tuotin miehen suvun vanhasta pihasta oksia karviaisista. Juurrutin ne vedessä ja nyt minulla on kasvamassa kaksi uutta karviaispensasta. Toinen on uudempaa kantaa jostain itse ostamastani mutta toinen sellainen siellä “aina” kasvanut". Satoa niistä saa sitten vasta vuonna joku :slight_smile:

Ai lähtee karviainen hyvin pistokkaasta? Veteen vai multiin suoraan?

Se ohje, minkä löysin googlella, kehotti laittamaan multaan suoraan, mutta näköjään siis vedessäkin juurruttamalla.

Hei Havina pitääkö ne olla nimellisiä puskia.

Mulla olis pari,se tummanpunainen makea,vanha yksilö ja vaalea makea joka on tosi hyvä marja.On muuten jo kypsiä molemmat ja nam,hyviä ovat. Toi Santtukin tykkää niistä kovasti-siis papukaija.

Voisin aamulla luurata olisko uusia taimia ilmestynyt.

No multaan sitten varmaan samantien, kiitos Havina :slight_smile: