Mikä (tai mitkä) on iskenyt karviaiseeni? Onneksi vaan yhteen.
Voisiko olla ojukepistiäinen? Kuvasta näyttää siltä, että marjat tummuu ennen aikojaan.
Luvattoman huono kuva tuli. Marjat on paksun tumman kerroksen peitossa ja joistain on syöty pintakerrosta.
Tässä lähikuva.
Onko lehdissä mitään jälkiä? Ettei vaan olisi jotakin varistetautia... Tuo marja näyttää siltä, että se homehtuu siitä puolesta välistä.
Voisi ollakkin. Taidan vetää oksat poikki juuresta ja polttaa.
Voisi olla se karviaishärmä -sienitauti, joka 1800-luvun lopulla tuhosi Euroopan karviaisviljelmät. Tautia on ajoittain ollut omissakin karviaispuskissani. Jos haluaa torjuntaruiskutella (itse en ole viitsinyt koskaan ruiskutella) voi katsella aineita Kemira grow how:n ja Berner Oy:n kotisivuilta, mutta lienee sekin puuha tältä kaudelta myöhässä.
Mitäs luulette, toipuuko karviainen ensi vuodeksi jos sen nyt leikkaan matalaksi? Siinä on NIIN tuhoton määrä erilaisia toukkia, että oikein iljettää ohi kulkea ja säälittää ne puskat. Yhtä lehteä parhaillaan rouskuttaa 4-5 toukkaa.
Viime kesänä karviaispistiäisen toukat (nyt on erilaisia toukkia) söivät kaikki 5 puskaa aivan lehdettömiksi, mutta marjoja tuli paljon. Nyt on se lehtien syönti alkanut taas eikä marjojakaan oikeastaan ole. Sadon takia niitä siis ei kannata siinä tänä vuonna pitää.
Mäntysuopakäsittelystäni toukat nostivat "kädet" pystyyn, että saivat kainalotkin pestyä. Sen jälkeen kiittivät minua suihkusta ja jatkoivat rouskutteluaan
Kahtena kesänä syödyt lehdet, ei se voi olla vaikuttamatta pensaaseen, mutta en leikkaisi silti versoja poikki. Toukat ovat ongelmasi, ei karviaispensas sinänsä. Meillä on ollut jotain varistetautia, josta olen selvinnyt keräämällä sairaat marjat ja lehdet ( syksyllä) pois, mutta en ole tehnyt versoille mitään.
Anna ötököille malationi-valmistetta. Sen varoaika on vain 7 vuorokautta.
Minulla on pieni karviaispensas terassiparvekkeen yhteydessä olevella pienoispuutarhalla. Nyt "kusiaiset" siis nuo pienenpienet muurahaiset ovat valloittaneet sen vuosikasvujen latvaosat, karviaisen vuosikasvujen latvaosien lehdet ovat taipuneet pesämäiseksi kääröksi ja kun sinne kurkistaa lähtee sieltä melkoinen kusiaisten joukko liikkeelle... voiko niille pirulaisille tehdä mitään, vai tarvitseeko niille yleensä tehdä mitään... pelkään että karviaiseni kuolee, toissavuonna sen jo söi rusakot, mutta siitä se elpyi, piti tietysti vain marjattoman vuoden kun kasvatti vain uutta vuosikasvua, marjat tuli sitten taas tänävuonna.
Meillä on yhdessä puskassa ollut varmaan viitisenkymmentä tuollaista, toisesta ei löytynyt kuin pari. Viiteen vuoteen en ole tuollaista nähnyt, mistähän mahtaa olla kyse? Olen kerännyt ne pois ja vienyt pannunpesään. Mistä muuten johtuu, että yhden puskan karviaisista tulee tuollaisia piikikkäitä/karvaisia? Puska on kyllä vanha. Kiitoksia!
Miksiköhän karviaispensaassa on punaisia vähälehtisiä oksia? Ja mitenkähän tuollaista pöheikköä oikein lähtisi nuorentamaan?
Mustaviinimarjapensas on harvalehtinen ja tekee vain vähän marjaa. Mitähän näille puskille oikein tekisi…
Apuja kaivataan!
Mitä minun karviaistani vaivaa?
Osassa raakileissa valkoista ”jauhoa” päällä.
En ole löytänyt mitään öttiäisiä.
Mitä teen?