Karviaiset paahteiselle paikalle

Ostettiin muutama karviaispuska uuteen kotiin, jossa piha on vielä vähän vaiheessa. Nyt olen mietiskellyt, että mihin noi karviaiset uskaltaisi sijoittaa. Mietin tuota etelän puolesta talon seinustaa, että sopisivat sinne aika passelisti, mutta mahtaneeko olla kuitenkin liian kuiva ja paahteinen paikka? Sinne paistaa aurinko lähes tulkoon koko päivän (varhain aamulla ja illalla ei taida kuitenkaan). Minkähänlainen paikka olisi karviaisille paras?
En ole koskaan marjapensaita kasvatellut, mutta nyt omakotitaloon päästyä teki mieli kokeilla. :stuck_out_tongue: Olisi kiva jos ei ihan turhaan tullut noita pensaita hommattua. :smiley:

Alkuperäinen kirjoittaja: Rafu

En tiedä missäpäin Suomea asut (voisitko panna vaikka maakunnan tai kasvuvyöhykkeen profiiliisi), mutta mun tuli ekana mieleen, etten panisi karviaispuskia talon eteläseinustalle - ei siksi, etteivätkö ne saattaisi sielläkin pärjätä, vaan siksi, että saatat myöhemmin haluta laittaa sinne jotain, joka tarttee oikeasti lämmintä ja suojaisaa paikkaa. Isot karviaspuskat on lähes mahdottomia siirtää. Mulla kasvaa karviaisia maalla ja kaupungissa monenlaisissa paikoissa ja kaikissa viihtyvät, vähän paremmin tekevät marjoja, jos saavat ainakin kohtuullisesti aurinkoa. Vaikea tosin verrata, kun niitä ei hoideta mitenkään ja marjojakin syödään vain vähän suoraan puskista.

Hei Rafu,älä laita etelän aurinkoon,on liian kuuma ja kuiva paikka.

Istuta jos mahdollista,itä- kaakko suuntaan.

mulla on aamu-ja ilta-auringossa ja viihtyvät hyvin.

Ihan pääkaupunkiseudun kupeessa ollaan. Se olikin jäänyt näköjään laittamatta. :stuck_out_tongue: Syreenipensaat tosin näyttävät hyvin lähteneen tuossa tontin rajalla, mutta maa varmasti viettää vähän sinne päin talosta, niin saavat paremmin vettä, kuin mitä tuossa talon vieressä saisi. Hmmhh… täytynee sitten miettiä… siihen talon seinustalle ois kyllä mukava jotain laittaa, mutta en tosiaan noita karviaisia siihen sitten viitsi pistää jos käykin niin että rupeavat siinä kituuttamaan liiasta kuivuudesta. Mahtavaa kun vastasitte ja toki otan lisääkin kokemuksia vastaan, jos jollain vain on. =)

Mulla on karviainen koko päivän paahteessa, mutta paikka on kosteaa multavaa savimaata, Itäseinälllä paahtaa vain aamupäivällä, siellä on hiukan kuivempaa, mutta karviaiset menestyvät hyvin. En minäkän laittaisia karviaisia eteläseinälle kuivaan, koska sillä paikalla olisi tosiaan monelle muulle kasville parhaat olot.