Karviaispensas parvekkeelle?

Heräsi halu saada parvekkeelle jotain uutta ja sitten muistin pitäväni aivan hirveästi karviaisista. Onnistuuko tällaisen pensaan pito partsilla ja mitä pitää ottaa huomioon? Saako kasvin talvehtimaan parvekkeella vai pitääkö se viedä jonnekkin talvehtimaan? Tähän mennessä en ole hoitanut kuin huone- ja vesikasveja, ja niitäkin enenevissä määrin vasta vuoden ajan.

Alkuperäinen kirjoittaja: Aralia

MInun veikkaukseni on, että karviainen voisi menestyä isossa ruukussa talven ylikin. Jos kokeilet, kerrothan tuloksista meille muillekin. Kannattaa valita mahdollisimman piikitön lajike kokeilun kohteeksi, kumminkin

Mitäs tähän kokeiluun tarvitsisi? Iso ruukku varmaan mutta kuinka iso? Pitäisi varmaan pistää styrokslevy alle. Käykö muoviruukku vai pitääkö olla savinen? Harmi kun taimia ei vielä saa ennen toukokuuta. naurua

Savinen olisi varmaan parempi, että kuivuisi hyvin ennen talven tuloa, mutta toisaalta halkeaa muovista helpommin. Yhdessä talossa on tuija saviruukussa ulkona oven pielessä niin, ettei sille tule lumisuojaa eli siis ehkä parvekettakin ankarammat olot. Se on ollut siinä valtavassa saviruukussa kolme vuotta tai oli viime kesänä ollut ja hänkin, puutarhuri, ihmetteli tuijan pärjäämistä - istuttaessa oli ajatellut laittavansa aina keväisin uuden. Ei siis minkäänlaista suojaa, mutta se saviruukku oli kyllä kokoa valtava - en ole nähnyt koskaan muualla niin suurta.

Puista pihlaja sopii hyvin ruukkukasvatukseen, se kasvattaa juurta sen verran kuin on tilaa ja latvuksen sen mukaan. Siitä saisi edullisen korkeutta tuovan kasvin, jos vaan on tilkku maata jossain. Ja niitä riittää, joten maanomistajalta saa helposti luvan ja maantien pientareilta voi kai ottaa luvattakin...

Olisiko jollakulla ehdottaa hyvää kirjaa tai muuta tietolähdettä josta voisin opiskella tästä aiheesta? En ole ikinä karviaispensasta omistanut enkä ole pitänyt mitään parvekkeella elokuun jälkeen.

Mulla “unohtui” karviaisen taivutuspistokas muoviruukkuun, 15 cm halkaisija, talveksi istuttamatta ja nyt vihertää täysillä! Ihmeellistä. Multatila alle 2 litraa. Taimi kuitenkin monihaarainen, noin 30 cm korkea. Lunta ei paljoa täällä Vantaalla ollut, pakkasta välillä yli 20 kuitenkin.

Parvekkeen pitää olla tilava tai sitten karviaispensasta kannattaa yrittää kasvattaa säleikköön tai muotopuuksi, sillä karviaiset ovat kyllä melkoisen piikkisiä.

Muistaakseni karviaiset tahtovat tutuista marjapensaista eniten aurinkoa ja sietävät kuivempia kasvuoloja kuin esimerkiksi herukat, joten kaikki onnistumisen edellytykset saada karviainen menestymään parvekkeella kyllä taitavat olla olemassa.

Tähän kokeiluun suosittelen tutkimaan hyvin monenlaisia puutarhakirjoja, selaamaan myös ruukkukasvatuksen ohjeita sekä tietenkin erikseen perehtymään varsinkin marjapensaiden leikkaukseen ja vielä säleikkökasvatuksen erityisnikseihin.

Mielenkiintoista karviaskesää Sinulle

Minulla talvehti monen monta vuotta, 20-30 litran, styroksisessa ulkoruukussa, ilman mitään suojauksia, mustaherukka. Satoa tuli vain äärettömän niukasti. Ehkä kaksikymmentä marjaa koko puskasta.no-jaa Luulen, että lannoittamiseen kannattaisi perehtyä aika tarkasti. Liian vähäisellä lannoituksella ei tule marjoja, ja toisaalta ruukussa saa helposti lannoitettua kasvin kuin kasvin hengiltäkin.

Pikke85 kyseli kirjaa missä olisi tietoa karviaisesta parvekkeella. Mulla on Valittujen Palojen Unelmien ruukkupuutarha. Siinä on hienot kuvatkin ruukkuistutuksista.Talveksi karviaisesta ja muista marjapensaista neuvotaan nostamaan suojaan seinustalle, viemään kellariin tai istuttamaan ulos.

Mitä tuo kirjasi kertoo mahdollisista muista pensaista parvekeella/ruukussa, Nuttura? itseänikin kiinnostaisi laittaa jotain marjaa (muutakin kuin amppelimansikkaa) parvekkeelle. Olisiko vadelma mahdoton kokeilu tai pensasmustikka?