Kauniit värit ja hyvä idea paidassa - hihoja olen noin tehnyt näille kasvaville, mutta sopii hyvin helmapuolellekin näköjään:)
platon, Tuo raidallinen villapaita on neulottu ohuesta pirkka-langasta, (Pirkanmaan kotityö) 3-eri sävyä sovitettu siten, että tummuudessa keskimäinen värisävy pehmentää siirtymistä tummasta kirkkaanpaan.
Väri kartta hyvänä apuna suunnittelussa..
Täytyy varmaan käydä optikolla, minä luin Vuokkiksen jutusta että on neulottu piikkilangasta.
No sitä sattuu, etpä ole ainut joka lukee täältä tosi hassuja juttuja..
Somia servettirenkaita olen virkkaillut pyhien aikana. Muovirenkaat pääsivät loppumaan, mutta onneksi olen löytänyt paikan, mistä niitä voi ostaa lisää. Helmilangat löytyivät äitini varastoista. Tulevat nekin nyt käyttöön.
Joku täällä kaipasi joskus "vanhaan aikaan" vanhoja käsityölehtiä. Nyt niitä löytyisi eri vuosikertoja ja yksittäisnumeroita vuodelta 1951 lähtien tähän asti. Kaava- ja ohjelehdet tallella jokaisessa. Kirpputorihintaan kaikki. Löytyy sellaisiakin käsityötapoja joita ei nykypäivän lehdissä ole näkynyt.
Laittakaa hölöä jos jotakuta kiinnostaa.
Kerta vielä kiellon päälle.. ei ne puikot vieläkään nurkkaan joutanut, kun TV-illat on ollut vielä kiintoisia. Niinpä muutamat tumput vielä valmistui ja lanka-vakka keveni.
Lavansaarenkintaat vaalealla pohjalla, niin kuin ne kuuluisi ollakkin.
Pohjanmaan kintaat..
Lopuksi vielä 2.paria tähtikuvioisia lapasia. Näissä oli mallina vanhat lapaset. Sen verran tein muutosta, että neuloin näihin myös peukalokiilan. Siten niistä tuli oikein käteen istuvat.
Tosi hienoja taas Vuokkiksen käsityöt!
Pakko on minunkin ilmaista jälleen ihastukseni. Vuokkiksen työjälki on kyllä uskomattoman tasainen ja kaunis, värisilmäkin kohdallaan.
Kiitos, kiitos! Harjoitellen on tähän tultu. Toista oli silloin 10v. kun äiti pisti neulomus-harjoitteluna neulomaan täysi pitkät sukat. Niitä neulottiin ja itkettiin, välillä niin tiukkaa ettei puikot liikkunut, sitten taas löysää, että ne tippui. Jälki sen mukaista..
Siispä toteamme jälleen "harjoitus on tehnyt mestarin" Todella kauniita.
Minulle tuli yksityisviesti eräältä henkilöltä, joka oli ilmeisesti lukenut "vanhaa penttiä".
Meillä oli ryijyotsikko ja siellä minulla on "Sammaleenkukka"-ryijyni kuva, jonka Valmu osasi nimetä ja kirjoitti, että 50-luvun alussa hänen äitinsä (?oliko) on tehnyt sellaisen etc.
Nyt tämä omalla nimellään minulle hölön kirjoittanut henkilö kertoo, että hän on vuonna 52-53 ollut tekemässä (kutomassa) tätä Sammaleenkukka-ryijyä, joka sittemmin lahjoitettiin paikkakunnan kirjaston seinälle. Kirjoittaja haluaisi nyt tietää suunnittelijan.
Tietääkö kukaan? Voisin sitten vastata hänelle.
Klematis, löysin tässä pikaiseen vain sellaisen mahdollisen yhteyden kuukkeloinnillani, että kyseessä saattaisi olla vaikkapa Novitalle suunniteltu malli. Tarkemman tiedon voisit kysyä sieltä.
"Samaan aikaan Haka Norton Neoviukselle (1950-luvulla? nyk. Novitalle) suunnittelema malli Polvesta polveen" on ollut myös suosittu.
Sooriii, unohdin pudottaa äsken lainaamani "tietolähteen" osoitteen: http://syksy.net/2007/01/polvesta-polveen.html
Kiitos, Sand, laitan tietoa eteenpäin tälle kyselijälle.
Ja kyllähän asia itseänikin kiinnostaa, kun puheenaihe riippuu seinällä
Etsin tälläistä lehteä: Suuri Käsityölehti xl, uusi kaavalehti isoille tytöille, 31 upeaa vaatetta
koot 44-56, syksy-talvi 2002.
Jos jollain seisoo tämä lehti kaapissa tyhjän panttina, voisi laittaa hölöä. Korvaan kyllä ruhtinaallisesti! Olen etsinyt sitä ihan joka paikasta, mutta ei vaan löydy.
Olisin tietysti voinut laittaa tämän ostetaan-myydään osastolle, mutta kun tämä ei liity varsinaisesti puutarhaan vaan puutarhuriin.
Vuokkis, ihailin sinun neulomiasi vanttuita ja hansikkaita, taitava olet neulomaankin! Tähtilapaset ovat vanhaa pohjoisnorjalaista kirjoneuleperinnettä kylläkin väreiltään mustavalkoisina ja niissä on neulottu juuri tuo kiilapeukkukin ihan noin kuin sinäkin olit sen järkeillyt. Sieltä se on levinnyt myös utsjokisten saamelaismalliksi. Nykyisin ei ole niin tarkkaa rajankäyntiä kuka pitää ja käyttää ja millä väreillä neuloo, mutta näin mallit olivat nimetyt vielä n. 30 vuotta sitten, jolloin tein tutkimusta saamelaisesta neuleperinteestä.
Minulla on meneillään joku virkkaushinku ja ns. hömppälangat kiinnostavat. Parhaillaan virkkaan Bamboo nauhalangasta jakkua ja ihanan romanttisin värein. Beige + roosa ja aloitin toisesta etukappaleen nappilistasta ja teen "pystyyn virkkaamalla" pystyraidallisen yhtenä kappaleena... Toivottavasti saan valmiiksi ennen Unkarinmatkaa 13.5.07.
Että semmoisia keväänmerkkejä lykkää Kaisamaarian lankakorista.
Huomaatteko te muut käsitöissänne keväänmerkkejä ?
No kyllä se jo vähän mieli hiipii ohuisiin puuvillalankoihin, vaikka paksut tumppulangat on vielä hyppysissä kiinni.Eivät meinaa loppua millään.
Huh, huh, kun tuli isona. En varmaan opi ikinä tätä uutta ohjelmaa