heeh joo kiitos, paitsi että se on tarkoitettu kärpäksi
Mutta en jaksa lakata ihmettelemästä noita Kurpitsan upeita koruja! Voisi olla kivaa kokeilla tehdä itselleen ihan oikean korun näköisiä koruja . Tarvitseeko tuohon korun tekoon jotain erityisiä työkaluja tai jotakin kurssia käydyksi, että pystyy tekemään? onko tuo materiaali ihan hopeaa vai jotain muuta ja mistä sitä saa? Vaikuttaa kiinnostavalta.
voi mua hassua... kärppä tottakai! Suo anteeksi emizzu.
Tämä on pakko kertoa emizzulle: menin ekalle luokalle kansakouluun. Kirjoitin kärpäsen viivalle: oskari, surenkorennon viivalle: helikopteri jne. (Näin meidän äiti silloin leikitti lapsia pienenä). Meillä oli silloin ankara opettaja, joka antoi mulle satikutia jälki-istunnon muodossa, piti lukea eläinkirjaa koko jälkkäriaika ja tehdä/kirjoittaa uudelleen kärpänen, surenkorento jne... kyllähän mä ne silloin tiesin, mutta kun äiti sekoitti pienen pään.
Emizzu, opiston kurssilla olen käynyt reilun vuoden. Hopeaa on. Useasta nettikaupasta saa tilattua. Tässä muutamat työvälineet mitä tarvitsee.
Suurennuslasi (saa vähän yli 5€ bildemasta) Kahdet sileäteräiset pihdit, lehtisaha (yht. n30€) ja siihen teriä + mehiläisvahaa jotta sahaaminen on helpompaa.
Ruuvipenkki johon puusta tai pahvista suojukset jotta hopeaan ei tule naarmuja. Sukkapuikosta tehdään veivi ja päähän sahataan viilto johon langan pään saa ankkuroitua veivaamisen ajaksi.
Hopeasta veivataan mahdollisimman tiukka spiraali. Josta sahataan sahalla lenkkejä. Lenkit avataan pihdeillä auki ja pujotellaan mallin mukaan paikoilleen. Valmis ketju myllätään teräskuulien joukossa pesuainevedessä jotta sahausjäljet poistuvat ja ketju kiillottuu.
Kiitos Kesäheinä! Yksi kangas on ostettuna, jos huppu onnistuu niin haen maanantaina loppuihin tuoleihin. Nuorena likkana muistan ommelleeni paidankin veljelleni, mutta nykyään lähinnä vain suoraa saumaa ;(
tuli mieleeni,kun täällä on niin taiteelisia ihmisiä.näin ihan yksityis kodissa oljesta tehdyn ikonin.itse en ymmärrä ikoneista muuta,kun että ovat kauniita.olki oli halksistu ja eri värisävyjä hyväksikäyttäen oli saatu se kuva aikaiseksi.pinta on aivan kullanhohtoinen.sen verran tiedän halkaistun oljen käytöstä että se pitää kosteana vetääniinkun lahjanaru,saksen tai veitsen terällä ja sitten liimata, hangata ja kiillottaa.nahkahanskat piti olla,sen muistan joltain kurssilta.myös liimatusta halkaistusta oljesta oli tehty sohvapöydän pinta,ja tietty sitten lakattu.pitäisköhän laittaa sen verran ruista kasvamaan että sais olkimateriaalia!
Minä tein hopanhohtoisen pallukan vähän isommassa koossa kuin Kurpitsa Puhalletun vesi-ilmapallon ympärille kieputtelin jotta sain koristeita meidän kattohässäkkään (semmoinen vaakatasoon ripustettu iso kranssi jossa roikkuu aina kaikenlaisia killuttimia..)
Tuollaiseen metallilankapalloon minullakin on ohje, mutta jää kyllä tekemättä. Kävin tänään lähikirjastossa ihailemassa taitavien tekijöiden käsitöitä. Kyllä oli ihania töitä. Ostin kaksi kangaskassia, kun niissä oli juuri minulle mieleinen kangas. Maksoivatkin vain 3 euroa kappaleelta. LIsäksi ostin ohutta metallilankaa, jos saisi tehtyä paperinarusta kukkia sellaisella pyörylllä (mikähän senkin nimi on). Hopea ja kulta toisivat vähän loistetta paperinaruun. Jos väsäisi jonkinlaisia joulukukkasia.