Sain tänään valmiiksi toisenkin kaulaliinan. Nyt on molemmille lapsenlapsille merinovillasta tehdyt kaulaliinat paketoitu joulupaketteihin. Eikä mennyt ihan viime tippaankaan, ylihuomenna iltapäivällä oli deadline.
Helpotti kyllä kummasti kun olin saanut pakettien lahjanarut käherrettyä ja paketit siirrettyä hyllyn päälle muiden lahjojen joukkoon. Meillähän joulua vietetään lauantaina 28.12. tänä vuonna kun tytöt tulevat isänsä kanssa tänne yhteiseen viikonlopun viettoonsa.
Tyttärelle. Oli Gründlin langaksi aika kovan karheaa neulottavaa. Jospa tuon pesu pehmittäisi.
Mukavalta tuntuu, kun tekeleet päätyvät heti käyttöön.
Syksyllä puuvillalangasta virkattu Cosmic cal.
Körttisukat suomalaista villaa
Torstaina aloitin taas kudonnassa käyminen. Kudoin shaalin loppuun ja aloitin paperinaruliinan.Olen paljon kutonut mutta ylimääräset “häviää” multa. Tyttö vei viimeiset ja toive olis että äiti kutois kaiken näköistä varastoon. Olis kuulemma mukava viedä lahjaksi äidin tekemiä kudonnaisia. Ei löydy muualta samanlaisia. Eipä niin.:rolleyes:![]()
Jouluksi tein 25 sukkaparia. Ja heti joulupäivänä aloitin jo uuden sukkasatsin tekemisen. Nyt sitten etsin jotain määrättyä lankakerää ja kauhistuin jo itsekin, että minulla on seiskaveikkalankoja erilaisissa pusseissa ja nyssyköissä useita kiloja yhteensä. Olen hamstrannut, kun olen saanut halvalla, tai on ollut jokin ihana väri. Tai sitten on vain ollut sellainen pakonomainen ostamisen tarve, jonka olen päästänyt valloilleen lankahyllyn äärellä. Yhtään kerää ei saisi vähään aikaan tulla lisää. Porttikielto kauppoihin?
Minä olen pystynyt vähentämään lankaostojani. Lankahyllyn edessä aina ajattelen että sitten saan ostaa lisää kun vanhat varastot on vähissä. Eilen viimeksi löysin kolme lankakerää paikasta josta en olisi osannut etsiä niitä mutta ihan vahingossa osui käteen. Ei ole tarvinnut ostaa pitkiin aikoihin lisää lankaa kun pidän tuon ohjeen mielessäni. No nuorempana se ei tehonnut…
Lankahyllyt pitäisi kieltää. Näin on. Tänään en ostanut lankaa. Vastapainoksi ostin alennuksella joulupapereita, joka on myös yksi heikkouteni. Rullia on nyt niin paljon, että saan muutamankin vuoden villasukat pakattua.
Mie ostan tosi vähän, kun aina ajattelen että rahaa seisoo langoissa. Helsingin reissulla aina käyn tarjouslankoja katsomassa museon vieressä ja alpakkalankoja nytkin löysin muutaman kerän.
Jotain tällaista pientä.
Pari kerää meni tähän. Nyt on kuusi settiä pipoja ja huiveja talveksi. Talvi vaan puuttuu;)
Viimeinen tädin pitsiliinoista on valmis, eilen vein sen hänelle.
Melkein 5½ metriä napinläpipistoja vei aikaa, mutta varmasti paljon vähemmän kuin hänellä silloin, kun nypläsi pitsit.
Ainakin kahdesti olen jostain lukenut, että napinläpipisto on sama kuin pykäpisto. Ei todellakaan ole.
Piti tehdä uudet banaanit vanhojen puhkikuluneitten tilalle.
Menipä pitkästi aikaa ja melkein hermot ennenkuin sain uuden kameran kuvat koneelle. Kuvassa on pikkutytön huoneeseen matto koukkuneulalla verkkopohjaan. Kuteena vanhoja lakanoita yms. leikattuna vinokaitaleeksi. Muuten olen tyytyväinen, mutten silmiin. koko on n.60 - 70 cm.
Naapurin mies saa tylsän synttärilahjan. Alpakka/villalagasta pipo ja huivi.
Hain äsken postista tällaisen yllätyksen.
Pääsi heti oven koristeeksi.
Kiva idea, tykkään:)
Susun emäntä valokuvaa talvikautenakin. Valitteli sormien palelevan. Teen hänelle kynsikkäät.
Neulakintaat jämälangoista.
Pitää tehdä vielä monet harjoituskintaat. Jos vielä joskus saisi yhtä nätit kuin aikanaan mummo.
Muinaisnuoruudessani kävin käsi- ja taideteollisen tekstiilipuolen. Siellä tutustuttiin näihin neulakinnasjuttuihinkin erikoistekniikoitten osiossa. Tosin neulakinnasmallitilkun teetin suklaapatukkaa vastaan jollakulla, kun en mitenkään tuntenut asiaa omakseni.
Täällä kotikulmilla oli aikoinaan mummo, joka teki aina isälleni jouluksi neulakinnastekniikalla tumput. Hän oli sen homman mestari, ja tumput olivat kyllä viimeisenpäälle siistit. Mutta ymmärtääkseni hän ei sitten puikoilla tumppuja tehnytkään, vaan aina kinnasneulalla.
Ihan on mielestäni komeat nuo värikkäät neulakintaat. Itse en saisi aikaan minkäänmoisia. Olen enemmän sukkapuikkojen ystävä.