Käsityöt, Osa 3 (alk. 4.5.2016) SULJETTU , jatkuu -> Käsityöt Osa 4

Mulla oli nuorena tuo villapaitabuumi myös kovin vahva. Saatoin viikon aikana iltaisin värkätä uuden, ja lauantaina sitten lähdin se yllä kylille. Mutta lasten syntymän jälkeen alkoi vimma hiipua, ja kun en muutenkaan ole mitenkään viluhinen ihminen, villapaidoille ei ole isommin edes käyttöä. Varsinkaan, kun niitä ei pystyisi missään kunnolla säilyttämään. Sain nimittäin joskus jotain lankoja, eräs rouva välitti minulle jonkun mummelin langat, kun tämä ei itse enää jaksanut mitään neuloa. Ja niitten lankojen mukana olikin tullut koiperhosia. Niitä on täällä kortteerannut jo vuosia. Olen viritellyt koiansoja, jotka vetävät urospuolisia feromoneillaan ja koiraat jäävät sitten sinne ansan liimapintaan kiinni. Saan varmaan loppuelämäni niitä täällä yrittää torjua, vähän vaikuttaa siltä. Talvet ovat rauhallisia, keväällä olen nyt yhden lentelijän nähnyt ja nirhannut. Kaikki kutimet ja langat pitää säilyttää tiiviskantisissa muovilaatikoissa. Edes omia villasukkiaan ei parane jättää mihinkään esille, vaan aina laitan ne minigrip-pussiin, kun otan sukat jalasta pois.

En ole montaa villapaitaa neulonut.
Hattua nostan teille ahkerille.
Nytkin pieniä juttuja vaan.

Piti sitten kokeilla tätäkin: kierrenauha, vanha kiinalainen työtapa. Työvälineet myös kuvassa, pahvikiekko ja paino.

Näyttääpä nauha kivalta.Onko tuohon jonkunlaista ohjetta?

Lankoja on kaksi kutakin väriä. Niiden keskelle laitetaan paino ja langat pujotetaan kiekon keskeltä, paino jää alapuolelle. Langat laitetaan kiekon reunan koloihin, kaksi samanväristä vierekkäin,  sitten seuraavat värit parittain, väleihin jätetään aina kaksi tyhjää koloa. Kiekkoa pidetään kädessä niin, että samanväriset ovat ylhäällä ja alhaalla. Kellotaulua ajatellen 12 ja 1 sekä 6 ja 7. Sitten siirretään 1>5 ja 7>11. Käännetään kiekkoa vastapäivään niin, että seuraava väri on ylhäällä ja alhaalla. Lanka siirretään aina toisten värien yli samanvärisen viereen, ei yli. Työn keskeytyessä siirretään 1>5, joten vierekkäin jää kolme samanväristä. Silloin tietää, mistä jatkuu.
Aika hidasta, mutta helppoa. Lankojen pituus oli n.2 m. ennen taittamista ja valmis nauha oli 53 cm.

Kiitos neuvosta.Pitää kokeilla tuollaista.

Korona-askartelua tämäkin.

Ihanan pirteän väriset sukat!

Olen seurannut sarjaa The Great British Sewing Bee. Vaikka siinä tehdään pääasiassa naisten vaatteita iski ompelukärpänen sen verran, että ensimmäinen tyynynpäällinen on ommeltu, joka on odottanut tuossa useamman kuukauden. Saa nähdä joko saisin ne farkutkin viimein tehtyä. Lempparifarkut on purettu kaavoiksi kun niitä ei enää saanut korjattua.

Pieni ristipistotyö, keväällä tehty. Annoin sen koirista tykkäävälle tädille.

Vielä yhdet - “yleisön pyynnöstä”

Kyselen nyt täältä kun en onnistu löytämään mistään tätä lankaa. Onkohan kenenkään kaappiin tai koriin jäänyt yhtä tai kahta kerää Novitan Kaisla nauhalankaa valkoisena (010)? Tein langasta jo yhden puseron serkulleni ja aloin tekemään itselle mutta näköjään lanka ei riitä. Hätätilassa voin yhdistää siihen harmaata tai kitinväristä lankaa. Kudon nauhalangan kanssa Jokipiin mustaa pellavalankaa 8 numeron puikolla. Jos jotain noista löytyy, laita yksityisviesti niin mietitään miten jatketaan. Kiitos jo etukäteen!

25 vuotta sitten kangaspuista otetut liinat on päärmetty muurahaispolulla. karekahko liina on värttinällä kehrätyllä langalla kudottu. 1/3 osa sitä ja loput tehdaskehrättyä. kasvatin pienten omenapuiden alla pellavaa… Liotin osan järvessä ja osan murmella. loukutin halolla pölkyn päällä. Samana pölkkyyn iskin kannattomia nauloja ja siinä lihtasin rohtimet ja aivinat erikseen.Tietosanakirjasta katsoin kehruu ohjeita. mUkavaa apuuhaa. Piti kyllä sekoittaa aivinat ja rohtimet, muuten ei olisi onnistunut.
Oli hyvä tunne, kun totesin että pystyisin kourallisesta siemeniä tekemään kangasta. Kyllä ennen oli vaatteiden teko kovan työn takana

Tässä leveämpi liina, johon on osa kuteena käytetty valkaistua Aivinaa.

Mie tein tuontapaisen 40-vuotta sitten.
En ole kertaakaan käyttänyt. Pitääkin kaivaa vintin kätköistä. Olen ihan unohtanut.

Kävin hakemassa, pitää silittää ja laittaa pöydälle. Sopii hyvin värimaailmaani.

Pikku hiljaa aloittelen neulomaan joululahjakeräyksiin jotain pientä.

Nämä ovat päässeet heti käyttöön.

Kävin ostamassa kasan alpakkasekoitelankoja kun niistä on mukava neuloa tai virkata.
Tuli puheeksi neliskanttiset puikot ( miulle ihan uutta) myyjö kertoi, että ovat esim. Reumasta kärsiville parempia. Tekniikka jotenkin erilainen?

Ootteks tutustunu tai kokeillu Addi CraSy Trio puikkoja, sorruin viime talvena ostamaan moiset mutta ei ei en opi niillä tekemään yhtään mittään.
Regia Premium Silk on tuo merinovilla/silkki/polyamidi - lanka. Varpaiden hemmotteluun sanoo mainos :slight_smile:

Miun lähellä sijaitsee pieni lankakauppa lankakaappi.fi . Omistaja värjää itse osan myytävistä langoista. Minusta jotkut aika edullisia. Eilen ostetut vaan 2.90 /50g kerä. Kerässä 170m lankaa, eli riittoisaa.