Käsityöt, Osa 3 (alk. 4.5.2016) SULJETTU , jatkuu -> Käsityöt Osa 4

Ostin markkinoilta konekudotut karitsanvillasukat, hintavat, mutta ihanan lämpöiset. Ja kauniit, puutarhaihmiselle sopivat, voi pitää vaikka crockseissa. No, onhan kotikudotutkin kauniita:Whistling:
http://puutarha.net/keskustelut/Uploads/Images/ab808e66-dd02-4d49-b873-01d8.JPG

hienot sukat :slight_smile:

http://www.mtv.fi/lifestyle/tyyli/artikkeli/ita-savo-suomalaisnaisen-upeista-kielosukista-tuli-hitti-maailmalla/6125050

Minusta parturi-kampaajan ammatti on kans semmonen,että ihimiset ei ymmärrä sen olevan käsityötä ja siks hintaki on sen mukanen :slight_smile:

Onko teistä joku tilannut lankoja tuolta? http://www.wolle1000.de/

Nyt on meillä neulekahvilassa tullut puheeksi “sotaveteraaneille sukat”. Malli on jossakin naama kirjassa ja minäkin sain näkyviin guuklella. Mutta ohjetta en saanut. Näyttivät ihka samanlaisilta kuin sukkatkuin sukkat, mutta varsi oli ihan mitääntekemättömän lyhyt.
Meidän kaupugissa ensi vuonna syntyvät vauvat saavat sinivalkeat peitot, työtapa on vapaa. Ihania peittoja vaunuihin tulee.

Sotaveteraanien sukkiin näytti olevan ohjeita monistettuna Prisman lankahyllyn vieressä.

Raitoja, raitoja, aina vain enemmän raitoja.

Cittarissa oli 3 kerää Pirta-sukkalankaa kympillä. Ostin muutaman kerän kokeiltavaksi. Paksuus sama kuin seiskaveikassa, neuloutuu ehkä hieman paremmin.
Onko kellään kokemusta Pirta-sukkalangasta käytössä?

Juuri sain Lankavan mallin “Tähtimatto” virkkuloitua ja samaisesta ontelokuteesta pitäis reunoja vaille valmiiks saada tuolinpäälinen. Langat olisi odottelemassa säärystimiä varten laatikossa jo, eli kun vaan sais aikaiseksi… :smiley:

Onko kukaan teistä kutonut Dropsin Alpaca langalla? Entäs Dropsin Fabel langalla? Minkälaisia ovat kutoa? Vai kannattaako vaan pysyä seiskaveikassa :slight_smile:

Fabelista olen tehnyt aika paljon sukkia…

Laatu on ihan suht ok, mutta varsinkin yksiväriset tuntuvat välillä ihan superohuilta, eli kestävyys ei ole parasta luokkaa.
Kutistuvat ja tiivistyvät jonkin verran koneellisessa villapesussa.

Jos vertaa muihin ohuisiin lankoihin, niin ehkä laatu on kyllä vähän kehnompi.
Itse pidän tosi paljon esim. regian langoista.
Ja samoin ne step aloe verat ym kestää paremmin pesua ja ei ole ihan niin super ohuita kuin fabel.
Toki hintakin on neljännes noista kalliimmista.

Ps: seittemästä veljeksestä en tee oikeastaan koskaan sukkia, ihan liian paksua ja jäykkää mun makuun.
Jos novitaa pitää käyttää niin nallea sitten, se sentään vähän taipuu.

Halvemmista sukkalangoista voisin kyllä vilma lankaa suositella, on nallen vahvuista, se kestää hyvin pesua ja on muutenkin kiva lanka, lankamaailma ainakin myy.
Samoin maija lanka on ihan ok, tiivistyy ja huopuu hiukan vilma lankaa enemmän konepesussa.

Mä teen tosi piukkaa neulosta ja jos vaihdan isompiin puikkoihin saan jättisukat aikaiseksi.
Silloin ne tietty ei olis niin jäykkää, mutta olen todennut nuo keskipaksuiset siksi itselleni sopivimmaksi.

Ohuista tykkään kengissä pidettäväksi, mutta niiden tekeminen on aika hidasta.

Regian langat on kyllä aina olleet mielestäni hintansa arvoiset.
Niistä ne 6-fack langat on ihanan paksuista, suunnilleen kuin nalle.
4-fack on sitten jo tosi ohutta.

Jos työ jää jumiin, kannattaisiko purkaa ja tehdä jotain muuta…? Minulla odottaa yksi keskeneräinen jakku purkamista kun siitä ei tule hyvä. Väärä lanka tai malli tai… Kun saan tekeillä olevan työn valmiiksi, puran keskeneräisen ja teen langoista jotain muuta.

Tänään saapui Adlibriksestä tilaamani “Kantapään kautta-suomalainen sukkakirja.”
Nyt jo puikoilla uusi malli :).
Kirja on selkeästi kirjoitettu ja siellä oli pari-kolme uudenlaista kantapäätäkin miulle, vaikka olen neulonut satoja sukkia.

Eilen sain jakkaran päällisen valmiiksi ja omaan silmään siitä tuli ihan kiva, vaikkei mitään virallista ohjetta ollut vaan vetelin ihan omiani. :slight_smile: Yläreunaan tuli opeteltua rapuvirkkausta ja sillä saikin nätin ja tukevan reunan. Alkuun oli himppasen outoa virkata väärään suuntaan. :smiley:
 Kuva on huonolaatuinen, mutta kyllä siitä jotain selvää saa. 

Tuli oikein hyvä mieli ku löysin Kontista näin monta Novitan lehtiä eurolla :slight_smile:

http://puutarha.net/keskustelut/Uploads/Images/1c1dff7e-9946-447c-b7de-baed.JPG

Mistähän löytyisi virkkausohjeet tämmöiselle muovirimpsuista virkatulle matolle. Minulla on näitä sinisiä kaksi ja toisenlaisiakin, pyöreitä, jotka anoppi on joskus kymmeniä vuosia sitten virkannut. Muovirimpsuakin on paljon jäljellä ja ajattelin josko jaksaisi joskus virkata toisen värisen maton. Halkaisija on jotain 60 senttiä. Voi olla, että jos oikein alkaa tutkia mattoa, siitä selviäisi miten se on tehty, mutta virkkausohjeella pääsisi helpommalla.

Minulla on ikuisuusprojekti afrikankukista, en tiedä mitä näistä joskus syntyy.  Virkkaan silloin tällöin välityönä, kun sattuu olemaan sopivia jämälankoja.

mandala on myös yksi vaihtoehto
https://hyvahuomen.com/2016/04/16/virkkausputkessa-eli-mandala-madness-2016/