Totta kai voi värjäämättömiä yhdistää.
Teen paljonkin niin , että on joku värjäämätön harmaa, musta tai vaalea pohjaväri ja siihen kuvioita värjätyllä langalla.
Käytän eniten värjäykseen ja neulepaitoihin suomenlampaan villalankoja.
Vaalearuskea ja vaalea harmaa on hienon värisiä myös värjättyinä, eloisampia kuin valkoiseen värjätyt.
valtsu
Helmikuu 19, 2026, 9.22am
707
Kasvivärjäystä voi talvella aloitella sipulinkuorilla, niitähän voi ostaa kaupasta keräämällä kuoret pussiin.
Pikkasen kassa ihmettili kun tunnusteli pussia, kerroin värjääväni niillä.
Suunnilleen sama paino lankaa ja kuoria tai sitten vähemmän jos ei kovin tummaa halua, tulee keltaista kuitenkin.
1 tykkäys
kitikat
Helmikuu 19, 2026, 9.30am
708
Sipulinkuoria saa ilmaiseksi kaupasta. Irtolaatikosta kerään niitä kun kesällä teen sipulivettä.
Meidän olisi tarkoitus laittaa väripataa tulille ensi kuussa, kunhan hiukan ilmat lämpeää.
Tytär haluaa liukuvärit, niin värjätään, valkoista ja eriasteisia harmaita ja ehkä ruskeaakin lankaa.
Minulla on paljon syksyllä kuivattuja sieniä, kuivatut antaa paremmin väriäkin kuin tuoreet.
Kuivia värjäysaineita saa ostaa netistäkin, monia puunkuorilajeja esim. on haastavaa saada/löytää itse luonnosta.
Ania
Helmikuu 19, 2026, 11.26am
710
Tuo näyttää tosi kivalle puuhalle. Houkuttaa.
Oletteko kokeilleet esim. kurkumaa tai kaakaota?
Avocadon kuorista saa kaunista aprikoosia väriä.
Jos on innokas avocadon syöjä, kannattaa kuoret ja kivet säästää.
Ja kahvinpuruillakin voi värjätä.
1 tykkäys
valtsu
Helmikuu 19, 2026, 5.58pm
712
Tuopa nokkela kikka. Kas näin. Nyt näyttää vähän paremmalts, pohjaväri vaihtaminen ei auttanut.
Käännän myös mallin kukkaset pystyyn
8 tykkäystä
Ania
Helmikuu 19, 2026, 6.35pm
713
Tällainen siitä kymmenennestä tuli. Miehet haluaa nyt väriä vaatteisiin.
14 tykkäystä
Raitapaita etenee.
Yllättävän raskas, kun on 7 väriä ja kapeat raidat.
On myös pääteltäviä langanpäitä joku 100, kun koko ajan ei pysty kuljettamaan mukana.
Olat kiinnitin 3 puikon päättelyllä, siitä tulee niin siisti.
8 tykkäystä
Valmiiksi tuli.
Nyt vaan pitää huuhdella ja sitten kuivumaan.
Sopivan kokoinen ja oloinen tuli.
12 tykkäystä
Kurppa
Helmikuu 23, 2026, 1.45pm
717
Viime kesänä Vilnasta ostetusta pellavasekoite kankaasta kyhäsin kirpparimekosta ratkotulla kaavalla mekon. Ensi talvena yritän ihan oikeilla kaavoilla samaa, jos pystyn
10 tykkäystä
LeHVä
Maaliskuu 1, 2026, 6.49am
718
PeLan kirpputorilta olen ostanut aika paljon lankoja, myös näihin käytetyt.
Kintaiden lanka oli paksua ja pehmeää. Aika monet kintaat olen tehnyt, mutta nämä ovat vasta toiset miesten käsiin sopivat.
Pipo on kuvassa liian vaalea.
7 tykkäystä
“Prinsessan” kesäsukat tulossa.
11 tykkäystä
valtsu
Maaliskuu 4, 2026, 8.49am
723
Sain naapurilta työpalkkaa lumitöistä, tosi napakat sukat lempiväriäni. Lapaset on harvinaisempaa hunajakennon tapaista pintaneuletta. Tommoisia harvoin näkee, saati itselleen saa.
11 tykkäystä
Kurppa
Maaliskuu 4, 2026, 10.03am
724
Nuoruudessa tuollaisia lapasia tehtiin. Helppo malli ja lämmin lapanen.