Herkän kauniit, kuin Suomen kesä ![]()
Upeat!
Tilkutusideoita ja toteutus. On melko helppoa ideoida kynällä ja paperilla, toteutus on sitten toinen asia.
Olen lukenut useita Tilkutuskirjoja ja katsonut netistä miten tilkuttajat tekevät ja toteuttavat töitään. Mielikuvitus on rajana.
Tällaista olen kokeillut. Olen tykästynyt katedrali ikkuna-malliin. Osat tehdään joko pyöreistä paloista tai neliskanttisista. Molemmissa tavoissa on puolensa.
Tämä malli on neliskanttinen, osa kangaspaloista on tuplana ja toiset yksinkertaisina. Vasemmanpuolinen kuva on valmis ruutu joka sitten kiinnitetään muihin ruutuihin. Oikeanpuolinen kuva, kuvamanipulaatio!!!, on sitten tilanne kun on useita ruutuja ommeltu yhteen. Olen siis tehnyt yhden ruudun valmiiksi, kopioinut sen ja yhdistänyt kuvat.
Tämä kuvio saa monta ”erilaista” kuviota aikaiseksi, pelkästään nelikulmaisia tähtiä tai nelilehtinen kukka.
Tämä malli vaatii pohjakankaan ja jos haluaa vanua väliin.
Tykkään tästä mallista kovasti. Ei ole vaikea tehdä, työvaiheita on aika monta ja joutuu olemaan tarkkana kohdistuksessa. Koon voi itse määrittää vapaasti. Tämän yhden ruudun koko on 39cm x 39cm. Silitysrauta on paras ystävä, ompelu on helpompaa.
Toinen kuvio josta pidän on myös katedraali ikkuna, valmis ruutu on pyöreä eikä tarvita pohjakangasta. Pyöreät osat ommellaan kiinni toisiinsa neljästä suunnasta.
Selittelyä
:
- kaksi samankokoista kangasympyrää, oikeat puolet vastakkain ja 2. ommellaan nurjalta puolelta kokonaan kiinni. 3.leikataan varovasti toiseen kankaaseen viilto ja käännetään työ oikein (oikeat puolet ulospäin). Tässä vaiheessa jos haluaa vanua väliin, leikkaa pyöreä vanupala ja pujota se kankaitten väliin ja silottele suoraksi. 4.silitä sauma täysin auki oikealta puolelta. Apuna käy joku tikku jolla sisältäpäin varovasti työntämällä saadaan sauma siistiksi ja silitys on helpompaa, silitä myös ”siivekkeet sisäänpäin. 5.merkkaa kynällä silitysjälki, jäljen mukaan 6.ommellaan kiinni seuraavaan palaan.
Siivekkeet voi sitten oman mielensä mukaan ommella joko täysin kiinni tikkaamalla tai kiinnittää vain vähän keskeltä (3D vaikutelma).
Upeaa työtä! ![]()
Katedrali ikkuna mallin mukaan origami tvistillä
.
Vaikka tykkään tästä mallista, sormet on täynnä pistosreikiä, eli ei taida mennä jatkoon.
Tilkutuskirjoista saa kyllä paljon kivoja ideoita.
Tämä yksi ruutu on 14cm x 14cm.
Isompi kuva kuvanmuokkauksella eli yhden ruudun kuva monistettuna ja sijoitettu vieri viereen.
Kuvio on kuin illuusio, ainakin neljä erilaista kuviota kun tarpeeksi kauan katsoo.
Aina on hetki aikaa kokeilla jotain uutta tilkkausrintamalla ![]()
Tällainen piti tällä kertaa kokeilla.
On helppo tehdä ja koon voi itse määrittää.
Tekniikka on kangas origami, kankaan taittelua.
Lyhyt selitys:
1 - neliönmuotoinen kangaspala (kuvassa 20cm x 20cm). Merkkaa kankaan reunaan neljälle sivuille keskipiste (minulla 10cm) ja sen merkin vasemmalle puolelle 2cm merkki mitattuna kankaan vasemmasta reunasta.
2 - taita yhteen sivun merkit ja kiinnitä taitos neulalla.
3 - tee kaikille sivuille saman.
4 - 7 - taita / siloittele sormella taittokohta, reunasta sisäänpäin. Kankaan keskiöön alkaa hahmottumaan neliö.
8 - 9 - siloittele sormin keskiöön tullutta neliötä ja siisti tarvittaessa taitteet.
Ennen kuin poistat neulat, silitä ruutu molemmilta puolilta.
Ompele halutulla ompeleella taitokset kiinni.
Keskineliön voi jättää ilman koristeita, koristella tai tehdä toisella kangaspalalla katedrali ikkunan.
Tässä minun ruutu tehtynä on 12cm x 12cm.
Jos haluaa keskelle katedralin ikkunan, leikkaa kangaspala vähän pienemmäksi kuin keskineliö. Taita sivut kangaspalan päälle ja kiinnitä neuloilla taitos.
Ompele taitteet kiinni.
Kankaan sijaan voi myös käyttää esimerkiksi pitsiä.