Vesisieppari-haulla löytyi Googlesta myös musta härveli ränniin. Ei siinä sen paremmin tekstiä ollut.
Meillä oli entisessä talossa eräänlainen vesisieppari noin puolentoista metrin korkeudella. Sen sai säätää niin, että vesi valui vierellä olevaan tynnyriin tai suoraan ränniä myöten maan sisään. Tosi kätsy systeemi. Ihmettelin miehelle jokunen vuosi sitten miksei tähän nykyiseen taloon laitettu samanlaista. Ei kuulemma ollut enää saatavilla. Årsyttää kyllä suunnattomasti kun vedet lorisevat iloisesti maansisään kun niitä tarvittais kasveille!
Kiitos Iris-rukka vai oliko se kukka? Löysin Vesivekin sivut ja siellä oli kuvat.
Tätä voisi kehitellä, pitäisi peltisepällä teettää pieni söksytorveen laitettava pätkä jossa vasemmanpuoleisen kuvan mukainen pieni putkenpätkä vesiletkulle.Siitä voisi johtaa talon toiseen päähän räystään alla letkun ja sieltä alas.
Tähän päähän taloa ja tonttia saisi helpommin suuremman vesisäiliön josta voisi vaikka pumpata vettä kohteisiin. Kertokaa fysiikan tuntijat, eikö syöksytorven alapään voisi tukkia jollain, silloin vesi ohjautuisi tuohon letkuun ilman hankalampa ratkaisuja. Toisesta päästä vesikourua ei kannattane yritää, koska kaato on siihen päähän taloa jossa ei ole tilaa säiliölle. Ei edes kuution säliölle josta voisi pumpulla johtaa eteenpäin. !50 litran tynnyri on liian pieni tuohon.
Kävin romuliikkeessä Röykässä ja löysin muutaman hanan. Niitä on paljon mutta suureen lavaan on nostettu painava levy estämään yöllisten tarvitsijoiden penkomista. Messingistä maksetaan 3 rahaa kilolta.
Meillä on tälläinen itsetehty systeemi, vesiletkut pujotettu syöksytorven sisään ja menevät siitä tynnyriin joka nyt on piripinnassa pari päivän sateen jälkeen.
Tuollaisen systeemin minäkin ehdottomasti tarvitsisin! Erittäin hieno ratkaisu Kara.Koo! Tynnyri minullakin on ihan rännin vieressä ja rännistä saisi suoraan ilmaisen veden tynnyriin. Voi voi, mitenkä tuon pystyisi itse toteuttamaan? Miksi tuo systeemi on L-mallinen? Miten päin se tulee tuonne ränniin ja nouseeko vesi tuosta vaan ylöspäin? Miksi kaksi letkua, meneekö toinen johonkin toiseen tynnyriin vaiko kaksin aina parempi? Näin kyselee tämä blondi.
Ilmeisesti tuo läpinäkyvä on pleksiä? -Ehkä pystyisin jopa itse tekemään tuollaisen systeemin, jos saisin yksityiskohtaisemmat ohjeet? Vai onko hankala tehtävä?
Tuon metallisen systeemin on mies itse tehty, malli on tarkkaan mietitty ja mitottu On siis ylhäällä rännissä, muotoiltu niin että pysyy paikallaan ja vesi tulee tynnyriin asti itsekseen. Syöksytorvet on meillä siis neliskanttiset. Alkuperäinen suunnitelma oli yksi letku ja ylös leikattu muovipullo, mutta tuotekehittelyn tulos oli tuo... Kaksi letkua tulee siis samaan tynnyriin, näin saadaan kuulemma paljon enemmän vettä talteen. Nyt meillä ainakin on vettä
Mä ostin ebaystä semmoisia tippukastelujärjestelmiä. Letkuun kiinnitetään semmoisia kastelusuulakkeita kunkin ruukun/kasvin kohdalle ja toisesta päästään letku kiinnitetään vesihanaan. Paketti lupaa, että 2 litraa / tunnissa valuu vettä ja kuulostaa minusta varsin sopivalta määrältä kasvariin ja mun tuleviin ruukkuistutuksiin. Hinta ainakin päihittää "messukilpailijansa" mennen tullen: n. 6,50 euroa / sarja. Sarjassa on 20 suulaketta ja 23 metriä letkua.
Onkohan kellään ennestään semmoisia? Kokemuksia?
kaikille teille, jotka joudutte kastelemaan (omakoti)talojenne pihoja kalliilla vesijohtovedellä - kun siitä pitää maksaa sekä puhtaasta että likaisesta - muistutan taas erinomaisen hyvästä härvelistä: juurikastelijasta. sillä todella säästää vettä. kuivana kesänä varmasti kuutiotolkulla.
vaikka meillä ei vesi paljon mitään maksakaan, suuri osa kyläläisistä on ostanut semmoisen. täsmäkastelulla säästyy pienillä tonteilla naapurisopukin paremmin, kun ei tuuli heittele sadettimesta vettä naapurin kaffepöydälle edes vahingossa. minä siirryin juurikastelijaan, kun en enää oikein jaksanut kahta kolmea yötä pomppia kellonsoiton mukaan siirtelemään sadettimen paikkaa eikä sielu anna myöden ilmaistakaan vettä huiskia hukkaan tuulisena aurinkoisena päiväsaikana.
Mikä se sellainen juurikastelija on? Liitetään ilmeisesti letkuun? Kyselee tämä blondi.
Alankin näytti puutarhaohjelmassaan, että vesi ohjataan letkulla suoraan juurille. Miten tämä eroaa tästä? Kääk, reikä maahan ja letkusysteemi sinne? Ja mitäs tällainen maksaa?
Nyt kun ei ole yhtään satanut, on ihan pakko kastella kalliilla vedellä vastaistutettuja taimia ja pensaita ja tulee tosi kalliiksi kasteli millä systeemillä tahansa.
kätsy vehe
Kiitos, näytti tosi järkevältä. Jälleenmyyjistä ja hinnoista ei löytynyt tietoa, mutta tuohan pitäisi hankkia!
Meidän piukkasavisessa maassa siitä ei ole kovasti iloa. No, kukkapenkeissä kun on oikeaa multaa, toimii ihan ok. Itse hankin alunperin pensaiden ja puiden kasteluun eikä se siihen oikein natsannut. Olin jo ihan unhoittanut koko vehkeen. Pitää varmasti etsiä ja ottaa käyttöön. Meillä kun ei ole satanut 1,5 kuukauteen tippaakaan.
kiitos, kibuvitsi. - tuo on minulla käytössä.
puutarhamyymälät myyvät ainakin. omani sain lahjaksi mutta luulisin, että se oli silloin n 30 € ja pikaliittimen hinta lisäksi.
tomsku, meidän piukkasavisen kylämme yhteisistuksille se onkin juuri passeli. yhtiöllä taitaa olla parikin oikein isoa saman valmistajan mallia käytössä. ukot talootöinään kastelevat puita ja puskia, kun homma on niin mukavaa:-)
jatkan vielä vähän -> vanhalla puolella asiasta on jutustettu *kastelusysteemit*-ketjussa kesällä 2006. kibuvitsi, tomsku ja minä sielläkin äänessä:-) yhden asian huomasin: niillä joilla on ollut huonoja kokemuksia, ovat käyttäneet toisen valmistajan tuotetta. semmoista suihkulähde-efektiä, joista kerrotaan, en minä ole kokenut. en omalla pihallani enkä seuratessani toisten käyttämiä vimpaimia. meillä taitaa muutaman omatekosen lisäksi olla kaikilla käytössä tuo kotimainen laatutuote.
Minulla on ihan itsetehtynä “täsmäkastelijoita” eli Lidlin 1,5 litran sinisiä vissypulloja. Niistä pohja pois, upotus suu edelle multaan kasteltavan kasvin viereen, pullo täyteen vettä ja antaa imeytyä. Voipi sitten täytellä lisää vettä sitä mukaan kun maa ehtii imeä. Vaihdan aina illalla paikkoja niin saavat edes jotkut kuivuuteen nääntyvät vähän vettä vuorollaan.
1,5 litralla ei kovin isoa kasvia pysty kastelemaan, usein joutuu täyttämään. uusistutuksia pikkutaimilla kyllä. - liian vähäinen kastelu on oikeastaan pahinta mitä voi tehdä: juuret pysyttelevät siinä kastellussa kohdassa eivätkä edes yritä ängetä minnekään kosteutta hakemaan. yhdenkin unohduksen jälkeen kuolo korjaa…
pintakastelu pitää juuret pinnassa, mutta kun veden saa muutaman kymmenen sentin syvyyteen, juuretkin hakeutuvat sinne ja löytävät kosteutta pitkienkin kuivien kausien aikana.
Minen muita kastelekaan kuin tänä keväänä istutettuja, muut saavat jo luvan tulla toimeen omillaan. Tuolla pullosysteemillä vesi menee vähintään 10 cm syvyyteen, teen ensin kolosen istustuslapiolla ja painan sinne pullon suun. Ja kun ei liian kauan kastele niin juuret lähtevät kyllä etsimään vettä syvemmältä, pahintahan on se että siihen maan pinnalle lirauttaa pieniä määriä. Parempin kastella harvemmin ja kunnolla kuin päivittäin ja liian vähän.
just, tässäkin pätee parempi kertanen rutina kuin ainainen kitinä
Mutta kun savi on niin piukkaa ettei sitä vehjettä saa uppoamaan maahan ilman kaivuria .
saa sen hitaasti hivuttamalla:-) - ei kun ihan oikeasti, jos saat piikin muutamankin sentin pinnan alle, avaa hana ihan pienelle ja anna mennä vettä hetken aikaa. sitten saatkin jo kymmenen sentin syvyyteen. ja taas pikku ryyppy. minulla käy siinä vaiheessa lähes aina niin, että kun käytän painamiseen samaa voimaa ja puhtia kuin aikaisemminkin, olen tuuskahtaa nokallani. loppu menee pehmenneeseen maahan jo tosi vauhdikkaasti.
sitten ei tarvitsekaan kuin löhähtää kansituoliin hyvän kirjan kanssa ja odotella aikansa, että saa siirtää kastelijan seuraavan puskan juureen.