Kastelukannun puutarhasta

olen jo muutaman vuoden ollut tykästynyt tähän väriin .....viinilaukka...

ei tässäkään mitään vikaa ole..."Purple Sensation" poimunlehtipedillä..

laukka, en nyt muista mikä oli hänen nimensä....sävyltään punertava..

"Ivory Queen"..puhtaan valkoinen neiti....

"Paliblin" on sitten ihana pieni pyöreämuotoinen pensas....

eihän sormustinkukista voi olla pitämättä...eihän...

"White Wings" and "Green Wings"...

"Shirley Temple" röyhelömekossaan....

no, voi sun Mooses....

salvia sopii possun kanssa sekä silmänruoaksi...

tavis siperiankurjenmiekkaa "voilla ja sokerilla"..

kasvarin kevättä....ensimmäiset 27 terttua on "Zilga" päättänyt antaa ihasteltavaksi ja toivonmukaan maistiaisiksi saakka.....tuholaiset vaivaavat, pakenevat ulkoilman viileyttä lämpimään lasihuoneeseen...

klematis antaa vielä odotuttaa...nuppuja on paljon...

"Salvia Argentean" kukinto on melkomoisen komea...

tässäpä tämän talon emäntä ja isäntä....kumpi on kumpi.....

...ja tunteiden paloa....

Kyllä on upea puutarhasi! Ihania erikoisuuksia.

Samat sanat kuin RitvaL. Aika monia sellaisia kasveja, joita voisin kuvitella omallakin pihallani näkeväni. Syksyn kukkasipulihankintoihin tulevat kuulumaan ainakin nuo kirjopikarililjat, jotenkin niin viehkeitä olentoja.

Sinulla on tosi kauniita kukei. Ja tosi hieno kärhön tuki, risupallot ja kuuset. Nam.
-Minulla on myös hankintalistalla pikarililjaa ja laukkaa, ihan kateeksi käy...

Hupsista, nyt vasta huomasin tuon max kolme kuvaa per viesti...no jatkossa näin..

Kiva lukea, että tykkäsitte näkemästänne...mulle kevätkuukaudet: huhti-, touko- ja kesäkuu ovat niitä ihanimpia...luonto aloittaa niinkuin puhtaalta pöydältä...joka päivä huomaa jotain uutta tapahtuneen ja valokin on erilaista kuin kesällä...

lisää kuvia...riippajapaninlehtikuusi kevätasussaan kevätesikot varpaiden välissä (kuva on tosin 2008 keväältä..)

sotilaat.....

"Ice Foliace"..

Actacean herkkyyttä...

Virginiantuomi, olen sen aikoinaan siemenestä kasvatellut. Tekee aikaslailla juurivesoja...

Tämä tässä alhaalla on Varjomorellin juurivesa, joka kukkii nyt ensimmäistä kertaa. Olisi hienoa jos joku varttamis-/ymppäämisen expertti ja taituri tulisi ja opastaisi kädestä pitäen miten homma toimii...ja saisi vielä niitä onnistumisen kokemuksiakin....

Ihanoita kuvia ja hauskat nuo isäntä ja emäntä:)

Tobassa on suloinen kukinto, joka vain tummuu kesää kohden mentäessä...

Hevoskastanjan kukinto on eksoottinen...

Riippajalavan kukinnassa on myös oma viehätyksensä...

En ole ihan varma pidänkö rodoista...niiden kukinta on mielestäni aika päällekäyvää...tämä ensimmäinen on siitä miedoimmasta päästä..."Pohjolantytär"

Joku ainakin tykkää..."Ramapo"..

Tämän ostin vuosia sitten Mustilasta...joku atzalea, nimilappu hävinnyt...

"Haaga"..

"Grandiflorum"..

"Silbervelours" ei kuki mutta sen uudet lehdet ovat kuin kukkia...tästä pidän eniten..

Kuinka kestävä tuo silbervelours on?

Kyllä tuon Silberveloursin kestävyys sinne ykköselle menee. Mutta jos tontiltasi löytyy hiukankin metsäkarikkeista tuulilta suojaisaa plänttiä niin kannattaa kokeilla. Näyt jouluruusu asuvan kakkosella niinkuin minäkin! Tuo lajike jää sellaiseksi metriseksi puolipalloksi....elikkäs on helppo suojata vaikkapa havuilla kevätaurinkoa vastaan tai lumella jos sitä tulee. Istutusalustan on oltava hyvin läpäisevä. Mulla on 1/3 metsäkariketta/havunneulasia, 1/3 rodomultaa ja 1/3 karkeaa hiekkaa. Kasvaa mulla pohjoisrinteessä melko valoisassa kohtaa....kesäaikaan saa aurinkoa aamulla varhain ja illalla sellaset neljä tuntia.

Kuinka iso sinulla on hevoskastania onko jo iso puu kun alkaa kukkiin

Hevoskastanjani, joita on kaksi, ovat n 6 metrisiä. Ovat reilu kymmenvuotiaita...kolmena keväänä harvakseltaan ovat vasta kukkineet mutta kukkaterttujen määrä näkyy lisääntyvän vuosittain.

Nyt on löytynyt sivulla 1. ruukussa kasvarin edessä olevalle joku saralle nimikin. Ostin nimittäin bambuja ja heiniä esittelevän kirjan - oiva kirja tosiaan..... Acorus gramineus "hakuro-nishiki" on hän ..

Toinen oikaisu meikäläiselle niin tyypillinen kämmi. Sivulla 2. jossa esittelin ylpeänä yli 10 v. aprikoosipuuta syysväreissään, joka ei ole koskaan kukkinut...no se kukki tänä vuonna ensimmäisen kerran. Ja eräs minua paljoooon viisaampi valisti, että tuo puu on kiiltoheisi viburum lentago...että silleen...allapäin

more pictures....Allium caeruleum

myyräbaari .... multakasat juuri tasoitettuna ja ruumiit korjattuina, siis kasvien...hät`hätää istutin nuo salviat penkin reunaan ...että missäspäin niitä taimienvaihtotapahtumia, joissa saa myös euroja vilautella, onkaan??..

sitten jotain nätimpää.....C."Multi bluen" ensmäinen kukinto auki...

C.florida pistachio "Evirida"....

yaku angelinkin uusi kasvusto on viehättävä...tämä selvisi täysin paleltumatta viime talvesta vain havuja suojanaan..

dahrumassa on jo nuppuja kun sen sijaan endless summerissa ei mitään.. viileistä ilmoista ilmeisesti johtunee...

köynnöshortensia on sitten taas pömmiäisbaari....köynnös yltää jo katolle ja on peittänyt talon seinää jo useita metrejä....tarttis tehdä jotakin!?..

Ruusut kukkivat...vaikken erityisesti välitä ruusuista. Minusta niiden hoitaminen on työlästä. Pakko myöntää, että niiden kukkiessa on tyytyväinen, että edes nämä sitkeimmät sissit ovat minulla säästyneet.

Bourbonruusu 'Louise Odier' huumaa tuoksullaan...

Sammalruusu 'Vaarala'....

Neidonruusu 'Tertti'...