Mennyttä on kaksi santtua huolimattoman päältäkastelun seurauksena. Harmillisesti toisessa oli nuppukin tulossa. Voi-voi!
Alkuperäinen kirjoittaja: Nuttura
Mennyttä on kaksi santtua huolimattoman päältäkastelun seurauksena. Harmillisesti toisessa oli nuppukin tulossa. Voi-voi!
Alkuperäinen kirjoittaja: Nuttura
No voi sentään... onko nuo niitä sinun Santtu-vauvoja?
Niitähän ne, mutta vastapainoksi tänään aukesi kahteen santtuun ensimmäiset kukat. Laitan kuvat santtu keskusteluun.
Eijanita, eikös noistakin voisi vielä ottaa ison lehden juurtumaan? Katkaisee varresta vain lötkön osan pois.
Lehdet oli niin pehmosia että heitin pois. Ois ehkä pari lehteä ollut kokeilemisen arvoisia mutta ei tullut jätettyä. Lehtipistokkaita on jo juurtumassa tarpeeksi , tila loppuu .
Täältä nyt pikaisesti kyselisin neuvoa. Jokin valkoinen vähän jauhemainen huonekasvini lehdissä tappaa tasaisen kovalla vauhdilla huoneasvejani nyt… pari santtua mennyt, nyt huomasin että sitä oli myös tulilatvassa.
Mikä tämä on (home tms)? Onko mitään tehtävissä kun huomaa tätä kukissa?
Santtujen ensi oireet ovat että suurimmt lehdet alkavat yksitellen käpristyä reuniltaan ja menettää jämäkkyyttään… ja tulilatvan lehdet menevät ihan lerpuiksi…
ELi pitääkö vaan heittää kaikki pois missä näkyy oireita vai onko jotain tehtävissä?
Jos sinulla on sama ongelma, jonka sain viime vuonna gardeniaostoksen kaupanpäällisenä niin heitä pois kasvit; en ainakaan saanut hengissä yhtäkään pidettyä, lisäksi on vaarassa kaikki kasvisi..
Lehtien alapinnalle muodostui valkoista hieman ryynimäistä jauhetta täyttäen koko lehden alapuolen.
Kyselin siitä, on joku home ja parafiiniöljyruiskutuksella voi yrittää pelastaa kasvi.
Tein useita ruiskutuksia ja rapsutin jauhetta pois. Kaikki lehdet tippuivat jossain vaiheessa ja vaikka uusiakin lehtiä muodostui ja käsittelin parafiiniöljyllä, aina niihin tuli tuota valkoista jauhetta ja tippuivat pois.
Onneksi alkukaranteenissa oleva kasvini ei saastuttanut muita.
Noniin… kai se on vaan pakko todeta sitten kuopatuksi pari santtua lisää ja tuo tulilatva…
Tässä tapauksessa se valkoinen ryyni on tullut lehtien päälle… sen takia jäi huomaamatta ensin santuista kun ne muutenkin olivat niin pölyisiä talven jälkeen… Sitten kun olin suihkuun heittänyt kerran ja kuitenkin pöly tuli takaisin niin sitten totesin ettei ollutkaan tavallista pölyä…
Tungempas oman kysymykseni tänne samaan, kuvan kera
Eli nyt ilmestynyt muutamiin santun alkuihin kuvassa näkyvää valkoista "jauhoa", mitähän lienee?
Hyvinvoivia vielä ainakin ovat, ei lötkyjä tms.
Ja tuota valkoista on vain lehtien ulkopinnalla, ei alapuolella.
Hei käpylä! Kuinka kävi santuillesi? Itse huomasin eilen omissani juuri samanlaisia läikkiä kuin
kuvassasi. Ei ihan noin selvästi koska satuin aivan muusta syystä suurennuslasin kanssa tutkimaan
lehtiä ja voi kauhistus Nyt sitten olen suihkutellut santtuja sooda-saippualiuoksella. Härmäksi tuota
ajattelin, tiedä sitten onko sitä? Sitä oli kukissakin ja nypin jo kaikki kukat pois
Vielä ovat hengissä (kop kop) , otin sellaiset lehdet pois, missä oli tuota valkoista eikä sitä sitten enää tullut uusiin lehtiin.
Vielä en ole selvyyttä saanut, mitä se oikein oli :0
Hyvä, ihanaa ehkä minunkin sitten säilyvät hengissä. Täytyy karsia lehtiä pois jos tuo
suihkutus ei auta. Kiitos vastauksesta.
Terve kaikille!
Minulla on ongelma viherraitamatin kanssa. Se on ikkunan vieressä ja saa nyt kohtalaisen hyvin valoa ja kastelen aikast hyvin, välillä kuivahtavat. Olen siirtänyt kasvin pari kuuta sitten paljon paljon isompaan ruukkuun. En tiedä mikä on kun lehdet kellertyvät reunoilta ja lopulta kuolevat. Mikä lehdissä on?
Kiitos avusta!
Voehan, jopas on sukkelan näköistä jälkeä… Minulle tuli mieleen, että sanoit siirtäneesi kasvin paljon isompaan ruukkuun. Oliskohan multatila niin suuri nyt, että kuivahtaminen kestää liian kauan? Kokeile kastella vähemmän kerralla. Keväämällä sitten uuden kasvun alettua ronskimmin. Tää on nyt ihan mutu-tuntumaa…
Niin sehän voi olla tosiaan. Toisaalta tätä oli jo ennenkin. Vanha purkki oli tosi pieni ja juuret tunkivat pohjareiästä. Kerran olen myrkyttänytkin, jos olisi ollut joku elukka, kun lehdet olivat tahmeita. Saako liian vähän valoa? Saako tämä kuivahtaa? Parempi liian vähän kuin paljon?
Edellisellä sivulla kyselin santun "jauhovaivasta", nyt olen taas huomannut yhdessä santussani samaa. Googlettelin aikani ja löysin luultavasti vaivalle nimen: Powdery Mildew.
Tietoa englanniksi esim. http://www.uri.edu/ce/factsheets/sheets/powderymildew.html
Laitoin tämän saman jo Kohtalonköynnöksen keskusteluunkin, mutta saako sen laittaa tännekin?
APUAAA!!! Ei ollu elukoita vaan oli multa vahvan lekasora-annoksen alla ihan homeessa! Ja mullan alla myös lekasoraa, mutta silti oli hometta päässyt kertymään! Yleensä kun olen pois mies kuivattaa kukat, mutta nyt … No, minun vikahan se on tietysti, olen aina laittanut lähtiessä niin paljon vettä ettei vain kuolisi… Voi ei, mitä nyt! Pesin kaiken mullan mitä vaan irti sain pois kukasta ja homeet ja kaikki pois. Kukka makaa raatona kylppärin lattialla (peittää koko lattian siis…) ja jään odottamaan jonkun vinkkiä että kauanko pitäisi/uskaltaisi antaa olla tuolla kuivumassa ja saako pelastettua?! Voi ääh mua!
Tarvi nopeasti apua valkoinen tahmea home kukkien lehdillä ja mullassa.
Minun kalanruotokaktukseen tuli sitä valkea ja päätin leikata pistokkaat ja heitin mullan pois. Pikkuhiljaa saan istuttaa ruukkuihin.