pihalla kasvaa suopursua, mäntyjä, lakkaa, juolukkaa. Kyseessä lienee nk. räme. Olen istuttanut suopursujen sekaan viime vuonna alppisuusuja, jotka näyttävät viihtyvän hyvin. Samoin olen istuttanut hortensioita. Keväällä istutettu pallohortensia on lähtenyt hyvin kasvuun. Nyt istutin lisää hortensioita, katajaa ja jotain pajua. Maaperä on varmasti kovin niukkaravinteista turvetta, se on hyvin pehmeää ja kosteaa jo 20 sentin syvyydessä. Saako turpeesta lannoittamalla kasveille (esim. hortensioille) hyvää kasvualustaa. Multaa en viitsi alkaa vaihtamaan, mutta jos turpeen parannus lannoittamalla auttaisi kasvien viihtymisessä niin sellaisista vinkeistä ja neuvoista olisin kovin kiitollinen.
Jos puutarhasi maaperä on kosteaa ja turpeista, kannattaisi varmaan koota kompostin avulla ravinteikkaampaa multaa lisävirkisteeksi. Ehkä sinne tänne vähän ojaa tai salaojitustakin?
Turvemaa on myös melko hapanta, eli jos muita kuin kalkinkarttajia haluaa laittaa tulisi se kohta joko kalkita tai laittaa puutuhkaa. Hiekkalisä voisi olla poikaa myös. Ja kohopenkit, jos maaperä on kovin kosteaa - harva kasvi talvehtii semmoisessa.
Kiitoksia neuvoista. Pelkkiä kalkinkarttajia tai kasveja jotka menestyvät myös vähän happamessa (kuten hortensia kuulemma) olen istuttanut. Mutta kun maa on vähäravinteinen niin ajattelin yrittää parantaa kasvien oloja jollain lannoituksella. Maan muokkaus syvältä ja hiekan tai kompostin lisääminen on vähän hankalaa, sillä pehmeän turpeen seassa kulkee kamalan paljon männynjuuria. Juurien välisiin koloihin olen istutuksiani tehnyt, siinä toivossa että kasvit löytävät pehmeässä tilaa männynjuurien seasta. Pintamaahan voisin jotain helposti liukenevaa lannoitusta lisätä, mutta liekö se turhaa vaivaa sekin ?
Mikään asiantuntija en ole, mutta uskon että avokompostin moska parantaisi laatua. Meinasin juuri tulla sanomaan, että minä sekoittaisin sekaan syksyn lehtiä, mutta tuo moska kuulostaa hyvältä. Millaiselle pohjalle teet penkkisi, voiko siihen vielä lisäksi sekoittaa vanhaa kasvualustaa?
Minä olen saanut käyttää sukulaisen vanhan varastorakennuksen alla ollutta multaa, hän siis hävitti rakennuksen ja rakensi uuden, sieltä alta hän kuori maan pois. Se on hyvin hiekansekaista multaa ja siihen olen sekoittanut hyvin reilusti turvekuivitettua hevosensontaa ja tuhkaa ja kasvit ovat tykänneet tosi paljon.
Näillä näkymin turvekuorma tulisi sunnuntaina. Seoksessa on yksi osa hiekkaa ja 2 osaa turvetta. Mikähän tähän seokseen nyt olisi hyvä hevosenlannan määrä?
Maanantaina tuli lantakuorma n 4 kuutiota.
Tarkoituksena olisi saada kukkapenkin reunoille porakivet syksynaikana että saisin tämän hiekka/lanta/turve seoksen jättää talveksi siihen ja ensi keväänä istutella siihen perennoja.
Porakivet ovat niitä isoja kiviä joita ennen on laitettu vanhojen talojen kivijaloiksi. Nykyäänhän talon kivijalka vain valetaan. Mutta eipä takerruta tähän porakiveen sen enempää .