Heippa.. Muutetaan rivitaloon ja piha on .. villi :) enkä tiiä edes mitä kaikkia siellä on.. Kävin napsimassa kuvia ja toivoin että joku teistä voisi minua auttaa.. Olen aivan aloittelija.. Meillä on pikkuinen vauva joten ei mitään piikkikasveja tms (sieltä nuo piikkipuskat ainaskin lähtee) Ja tahdottaisiin tilaa pihaan...

Mitäköhän tässä kasvaa?

Mitäköhän puskia?

Tässäkin joku puska...?!

Juuu

Komee on mutta mikä??

Auts kun pistelee.. Jotain piikkipuskia ja valkoisia kukkasia

Vähän jää varjoon mutta näyttää joltain nokkosilta :D

Ja tässä vielä edestä..
Huhhuh olipas paljon kuvia mutta jos joku jaksaisi /pystyisi minua auttamaan olisin kiitollinen.. Ensimmäinen piha tosiaan ja kuten huomasitte en tiedä mistään mitään... pitäis vissiin noit voikukkiakin kaivella ulos...
haluaisin joitain puskia noihin aidan koloihin tukkimaan "tien" eli että piha olisi myös "vauva ystävällinen" meidän poitsu kohta lähtee liikkumaan ja en tahtoisi pelätä että lähtee karkuteille.
Laitan oman vinkkikyselyni tähän jatkoksi.
Olen tähän asti harrastanut vain sisäkasveja, mutta nyt on iskenyt kiinnostus laittaa tuonne olos jotakin kivaa ja varsinkin nyt, kun sain ihanat korikalusteet terassille, sekä kissojen ulkoiluhäkin toiselle puolen terassia.
Terassi on hyvin aurinkoinen ja suorastaan paahtava paikka päivällä ja illalla, joten olisi mukava laittaa ainakin siihen kissatarhan eteen pari jotakin varjostavaa köynnöstä ja niiden väliin suunnittelin maatiaisperennaa. Jos en muuta varjoa keksi meidän kaksijalkaisten oleskelupuolelle, niin senkin eteen saatan köynnöstä laittaa.
Noista perennoista nousi kiinnostavimmiksi harjaneilikka, sekä hietaneilikka, kun houkuttelevat perhosia. Olisi meille silmäniloa ja kissoile kiinnostavaa seurattavaa. Lisäksi voisin laitta vaikkapa jokusen krookuksen kevään piristykseksi.
Köynnösehdotuksia erityisesti kaipaan, niin monivuotisista kuin yksivuotisistakin. Yksivuotiset olisivat sillä mukavia, että voisi joka kesä laittaa erilaisen, kun taas monivuotinen olisi, noh, monivuotinen ja ei tarvitsisi joka kevät uusia :).
Vaatimuksena on:
-paahdetta, aurinkoa ja aloittelevaa “puutarhuria” kestävä
-ei myrkyllinen
-ei puuvartinen, jos on monivuotinen, luulen, että katolta tippuvat lumet tappaisivat sen
-nopeakasvuinen
Terassin päätyyn laitoimme viimesyksynä väriminttua, kun sen kukkiin ihastuin. Mies toi kaverilla poikettuaan mulle kimpun niitä ja pyysinkin sitten, että seuraavalla kerralla toisi ihan juurineen niitä :). Toivottavasti lähtevät kasvamaan.
Piti lisäämäni, että Etelä-Suomessa Riihimäen kupeessa asumme, mikä vyöhyke nyt olikaan (vielä aika pihalla näistä).
Kasvien lehdistä huomaa mitkä kestävät paahdetta, lehdissä on joko karvapeite tai vahamainen pinta (Alanin oppeja Puutarhurin ABC-ohjelmasta.
Esim. terassille tuleviin ruukkuihin voi laittaa pelargoneja ja minä ainakin vien joka kesä ulos suurimman osan huonekasveistakin.
Istutuksiin on niin laaja valikoima että suosittelen että kokeilet vaikka tuosta vasemman puolen valikosta kohtaa “Kasvikortisto” ja ruksaat mieleisesi kriteerit ja tietenkin kasvupaikkavaatimukseen “aurinko”.
Mutta älä unohda maanparannusta. Kauniilla kasvilla on maha täynä ja nehän syövät ja juovat juurillaan…kalkki/tuhka, eloperäinen lannoite yms. asiat on ensimmäisenä laitettava kuntoon. Sitten vasta voi odottaa kukoistusta.
Bluemoonscapella on rivaripihassaan mainiot peruskasvit. Saniaiset, tuoksuvatukka, arovuokko, unikot ainakin huomasin kuvissasi. Pensasruusukin siinä nurkassa taitaa olla, ne toiset pienemmät pensaat alueenne kulmalla jäivät minulla tunnistamatta.
Anna vaan olla myös piikkisiä ruusuja sillä jokaisen lapsen on hyvä todeta, että varoa kannattaa.
Lainaa kirjastosta puutarhakirjoja ja tunnista omat kasvisi tarkemmin. Nurmikon leikkuu ja pari tuolia siellä pihalla heti parantavat omaa pihaanne.