Zaltys, ylemmät kaksi lajia, se vasempi on taikinamarja, oikeanpuoleinen joku rusokki.
Rikkoja ovat, jos ei tykkää pensaasta ( taikinamarja) tai keltaruskeasta, hiukan epämääräisestä kasvista. Voit tykätäkin, kovin persoonakohtaista on…
Alempi kuva: Vuohenkello.
Kannattaa ajoissa kitkeä, leviää kuin tauti.
Tai jos pidät, varaudu rajoittamaan ensi vuonna
Hoyabella, lehtiasento viittaisi että olisi talvitammi, Quercus petraea.
Kovin usein tosin risteytyy metsätammen kanssa, vaikea on tähän vuodenaikaan katsoa. Silmu on keväällä suippo ja ruoti 1-2 cm, ruoti siis reilusti pidempi kuin metsätammella on.
JOs lie pörröhäntäveijari tykästynyt hiukan erimakuiseen terhoon ja jemmannut pöheiköksi asti ?
Hieno havainto kuitenkin.
Kitkatin oranssikeltano ei pysy muoviämpärissä kurissa, koska leviää haituvilla, kuten voikukat, mykerökukkainen kun on. Ruohokonehan ne ylimääräiset hoitaa, huoli pois
Olen ihan kade, voi kun mullakin savikossa kasvaisi, mutta ei ole onnistunut…
Kiitos. Taikinamarja on varmaan rastaiden jäljiltä... Parempi kitkeä pois jo senkin takia ettei houkuttele lisää rastaita.
Rusokki tuskin täysvarjossa jaksaa kasvaa, mutta olkoon toistaiseksi.
Ja vuohenkelloa? Huonompi juttu. Aattelinkin että jotain kelloa voisi olla, vaikka toivoin että siemenistä jotkut olisi itänyt. On niin varjoinen ja kivikkoinen paikka ettei siihen meinaa mitään keksiä.
Rohtovirmajuurta kasvaa luonnonvaraisena ja puutarhoihin siirrettynä siellä-täällä ainakin täällä Pirkanmaa-Satakunta-akselilla. Ojan penkoilla ja lehtomaisilla alueille, omassakin mökkipuutarhassa. Innokas lisääntymään, kaunis koristekasvinakin kukkapenkin takaosissa rotevana.
Kilpukka,onko tuo virmajuuri niin harvinainen? Jos niin sitten pitääkin nostaa se parempaan arvoonsa,eikä tuhota.
Hoyabella: minä olen ainakin tuonut useamman kerran Pirkanmaan alueen taimenvaihtoihin rohtovirmajuurta - joten oletkos ottanut taimen joku kerta mukaan ja siten päätynyt penkkiisi?
No mikähän kumma puska tämä sitten on? Pojan uuden talon pihasta ylös kaivettu ja mulle nyt laittoivat kuvan tunnistettavaksi. Poika on itse sen verran luonnon kasveista perillä, että uskoisin sen tunnistavan jos tuo ihan tavalllinen paju olisi. Mutta eipä säteile mullakaan, entä muilla?
äkkivilkaisulta näyttää minusta pihajasmikkeelta, mutta kuva pitäisi saada ihan lehtien kärjistä että voisi varmemmaksi sanoa…
.
Tietääkö poika, kukkiiko tuo, jasmike kukkii normikesäisin heinäkuulla tuoksuvin, neliterälehtisin kermanvalkoisin kukin ?
Kasvia ei kannata istutusleikata, sillä kukat ilmestyvät tämän vuoden versoihin, näin ainakin muistelen.
Korjatkoon joku, jos muistan väärin
Tourangelle, minusta sen kukinto on varsin kaunis ja tuoksuukin vienosti makealta.
Minä kyllä vaalisin, koska ei se ihan tavallinen puska ole.
Itseasiassa kiilusilmin hiippailisin nyysimään, jos jonkun hylätyn talon pihamaalla tuo kasvaisi… vaivihkaa toki :))
Täsmennän, virmajuurethan eivät ole harvinaisia lainkaan, merenrantakasveja ovat.
Mutta tämä laji, kuten serkkunsa Lehtovirmajuurikin, ovat niitä vanhanajan kasveja, joita ennen mumminvaarin mumminvaarin pihalta siirrettiin häälahjana nuorelle parille, kuten palavaarakkautta ja pappilanpäivänliljaa.
Joten- edelleen, kyllä vain vaalisin
Pitääkin ottaa kuva ja tunnistuttaa,rohtovirmajuurena olen pitänyt,sitä o ollut meillä kauan,ei kukkapenkissä vaan pihan reunuksilla.
Virmajuuresta hyötyvät kastemadot, rauhoittaa myös immeisiä, rauhoitavaa on katsoa pörriäisiä ja kukintoja. Toinen laji lisääntyy myös juurillaan, molemmat siementämällä. Kukinnot on viisasta poistaa ennekuin pölähtävät. Virma sanana tarkoittaa myössä kiimaa, kissojen pitäisi hullaantua juuren tuoksusta (halkaistuna/murskattuna.) Ihan se ja sama mihin käytätte, kissoille riettaisiin menoihin vai itsenne rahoittamiseen.
Valtsu, itsensä rahoittaminen onnistuisi viljelemällä virmajuurta? 😄
Varmasti, jos sitä viljelee suuria määriä luontaistuoteteollisuudelle ;)
Tuo puska jonka kuvan laitoin edelliselle sivulle ja jota Kilpukka arveli pihajasmikkeeksi, tekeekin ilmeisesti pieniä vaaleanpunaisia kukkia. Ja on kuulema ikäisekseen pensaaksi (n 8v) aika pieni, jos on pihajasmike. Vaikka on kyllä ollut aika ahtaalla parin isomman pensaan välissä. Eli mikähän muu voisi olla?
Vaaleanpunakukkaisista tuo voisi olla rusotuomi tai purppuratuomi.
Kovin punertavilta ei kyllä lehdet näytä.
Jässikkä voisiko tuo sivun 74 kukka olla kerrottu espanjanunikko papaver rupifragum flore pleno?
Kyllä hyvin samanlaiselta vaikuttaa, kiitos.
Iltatähti, vaaleanpunakukkaisia ovat mm.kuusamat, mutta lehtien kärjet olisivat silloin pyöreämmät.
Kuvan kasvista uusi lähiotos, niin että lehdet näkyvät, päältä päin otettuina siis, silloin varmempi tunnistaa.
Mystiikkapensaan kukinta kun koittaa, laita kuva kukista.