Kasvihuone ja vuodenajat

Tän verran oli kömmätin katolla lunta

Pudotin lumet minäkin, ja enemmän meni aikaa polun tekoon kasvarin luo, kuten monilla muillakin. Kaksi kattolevyä irtosi toisesta reunasta ja lunta tippui sisälle. Sain kuitenkin ovenkin helposti auki ja laitoin levyt takaisin ylös, eihän ne kiinni ole kunnolla, mutta ei ainakaan sisälle sada. Muitakin levyjä koputtelin suoriksi, tuo kennolevy tahtoo painua lommolle.

Met pantiin nuita tukilautoja reilusti levyjen alle ettei se menis notkolle. Täälön niin vähän lunta ettei polokua tarvinnu aukoa

Meillä ei myöskään tarvitse luoda polkua kasvarille, mutta lumet olen kuitenkin pudotellut pariin kertaan.
Huomasin että katuharjalla on hyvä vedellä lumet alaspäin.

Katuharja soli meilläkin

Lattiankuivaimella laulaen puotellaan

Konstit on monet… eikös se joku silleen todennut joskus :slight_smile:

Täytyy kans mennä huomenna katsomaan onko kasvarissa enää kattoa ollenkaan. Harja on kyllä aika jyrkkä ja kennolevy kestävää. Toivottavasti katto on kestänyt. Hiukan jännittää.

Mullon eka talvi kasvarin kanssa menossa, oon jo kolmesti harjannu katolta lumet. Kyllä ens syksynä kokeilen sitä pressusysteemiä katolle laittaa, jos vaik lumet ei pysyis katolla sen kanssa. Ku vaan muitsais sen sit.

Meillä on kasvari niin näköpaikalla, etten viitsi katsella pressua…

Suunnittelin, että ostaisin muovisen lantakolan lumen pudottamista varten. Vaikkei siihen kyllä välttämättä mitään erillistä kalua tarvitsisi…

Pelman sivuilta tämä.

No jee, sehän on melkein jääkiekkomailan mallinen - sitä mailaa mies on meillä intoutunut nyt käyttämään lumien pudottamisessa ja tykkää että toimii tosi hyvin ainakin nyt olleen kevyemmän lumen kanssa.

Pääasia että löysi itselleen mieluisan työkalun, ei tartte minun lähteä pudottelemaan kun toinen mielellään mailan kanssa heiluu

Totta! Joku moottoroitu "pudottaja" miehille?

Me pudotettiin lumet talon katolta viime talvena (siis sen jälkeen kun mies tippui katolta, onneksi lumikasaan ja suostui lopulta kuuntelemaan mun ehdotustani) laittamalla muovinen lumilapio + puuvarsi kiinni oksasahan jatkovarteen. Varret tiukasti yhteen ilmastointiteipillä ja rautalangalla. Sillä pääsi 7 metriin asti.

Voisi toimia myös tuon lantakolan kanssa ja pituus riittäisi varmasti kasvihuoneen lumiin.

Meidän kasvarissa haisee kissanpissa :(. Kissoilla on sinne pääsy pienestä luukusta, ja paljon siellä oleilevatkin, ja ovat ilmeisesti käyttäneet vessana kasvatusallasta, kun se on sentään lumeton, vaikka jäässä onkin.

Voin vain kuvitella sitä hajua, kun aurinko alkaa kunnolla lämmittää :(. Täytyy ottaa lapio käteen ja poistaa multaa altaasta sellaset 10-15 senttiä. Saa perennat oikein kunnon typpilisän.

hei emo, käännä se päällyskerros vaan syvemmälle niin saat ilmaisen lannoituksen. Siitähän ne hajut poistuu ja tuotokset kompostoituu. Jos se ei ole montaa kuukautta toiminut monen kissan ulkohuussina. :slight_smile:

En tiiä milloin alottivat sen käytön. Enkä oikein mielellään käyttäisi kissan tuotoksia syötävien kasvien lannoitteena (vaikka kai ne kesällä käy kasvimaallakin :-/ ).

Vaan jospa ne tuotokset olis niin väkeviä, että ainakin kaikki ötökän munat ja homeet sieltä mullasta olis kuolleet?

Munat olis saattanutkin kuolla, hometta vähän epäilen, se ei vissiin kuole millään kun keittämällä.

se olisi taas lähdettävä vetämään lumet tuolta kasvarin katolta… lunta on vähän vaan edessä kuten kuvasta näkyy, ei sinne ilman saappaita viitsi lähteä rämpimään  (kasvarini piileksii tuolla takavasemmalla)

Ostin tällaisen . Ennen joulua jo jossain moisesta luin, mutta nyt vasta oli kauppaan ilmaantunut.
Sattuu kaapissa olemaan yksi ylimääräinen sini-vaihtovarsi ja siten tulee pitkä ja kevyt työkalu.
Tuossa on kätevää kun harjan asentoa voi kääntää-näen mielessäni miten hienosti se kaapii kasvihuoneen katolta lumet-verrattuna painavaa katuharjaan, joka ei hyödytä ja saa vain varoa että kasauttaa halki kattolasit.

Talon katon räystäältä, meilläkin puutarhaleikkurin kahdella jatkovarrella törkätään kinos alas, kun se roikkuu rapun yllä uhkaavasti.

R&T - näyttää kätevältä. Minä olen lunta lykkinyt vähän millä milloinkin, lapiollakin, mikä nyt välttämäti ole paras vaihtoehto. Päivittäin tuonne lumeen saa rämpiä kun pelkään katon romahtavan…