Laitan tälläisen otsikon jonne voidaan kerätä tietoa mitä milloinkin kasvihuoneessa häärätään. Itse en tänä keväänä ollut ollenkaan varma koska kasvihuonesesonki alkaa esikasvattelun merkeissä.
Kasvihuoneessani kasvaa viiniköynnös beta, jonka silmujen pullistuessa päättelin että kasvihuone kasvittaa jo
Ensimmäisenä, jo pari viikkoa sitten, vein talvetushuoneessa mörhöttävät kannaruukut saamaan valoa ja päivälämpöä. Selvää virkistymistä tapahtui mutta silti epäilen ehtivätkö tänä vuonna kukkaan ollenkaan. Ovat niin selkeästi myöhässä kun vertaa aiempiin vuosiin. Muutama päivä sitten kannoimme poikien kanssa loput talvetushuoneen viileässä (noin +10°C) vihreää kasvattaneet ruukut. Gladiolukset, pegoniat, ruostekukat, punakäenkaalit, muratit, vaahtera-auliot, vanhat äitienpäiväruusut, rakettikukka ja muu pääsivät valoon ja termostaatilla toimivan lämpöpuhaltimen turvaan. Vain vedenpisara on ottanut kummaa punaväriä lehtiinsä lisääntyneestä valosta, muut ovat lisänneet kasvuvauhtia. Termostaatti on säädetty pitämään yölämmöt +3° C:ssa.
Päivälämpö on kasvihuoneessa noussut jopa yli neljänkymmenen, joten automaattiluukunavaajan takaisinasennuksella alkaisi olla jo kiire. Kastelun kanssa on oltava tarkkana kun yöllä on kylmää ja päivällä kuumaa.
Talvetettujen ruukut on aseteltu, vai pitäisikö sanoa tungettu, kasvihuoneessa olleiden multapaljujen päälle. Tilanahtaus on jo melko kohtuullinen. Olisi pakko kehittää joku lisähyllysysteemi nykyisten, lecaharkkoperusteiden päälle tällättyjen lautojen lisäksi. Mutta pääsääntöisesti talvetettujen korkeus on melkeinpä 70 cm ruukkuineen, joten lisähyllyjen asennus tuottaa päänvaivaa. Kasvihuoneen seiniin on kiinnitys aika hempulia. Märät kukkaruukut painavat yllättävän paljon.
Kasvihuoneessa siemenkasvatuskin tuottaa paljon parempia taimia koska valoa on kyllin. Nämäkin purkit pitäisi saada ängettyä jonnekkin.
Eli onko minulla liian pieni kasvihuone vai liian paljon kukkia?
Samanlainen ongelma minulla kuin Temskukalla, eli olen pähkäillyt onko kasvihuone liian pieni vai pitäisikö vähentää kasveja.Tällä hetkellä taimia on 3-4:ssä kerroksessa.
Ihanaa, kun keksitte tälläisen otsakkeen! Itse olen ihan hepulissa ja päivän säähän jo kerroinkin, kun oli viime yönä -11 astetta ollut alimmillaan kasvarissa. On hirmuisen vaikeaa päättää se ajankohta, että MILLOIN.Ja mitäkin. Jokainen kevät on erilainen.Jospa nyt parin viikon sisään lämpenisi niin, että yöllä olisi vain alimmillaan ulkona sen -5, niin voisi sen lisälämmittimen roudata kasvariin (Vyöhyke kolme)
Nyt kasvarissa on päivisin tomaatin taimet ja illalla vien ne saunalle tahi sitten sisään. Jos veisin kaikki kasvit kasvariin päiväksi, niin saisin ajaa varmaan 15 kottikärryllistä taimia edestakaisin. Eipä tee mieli. Lisäksi kasvarissa asuu muutamaa lajia kesäkukkien kylvöksiä, joista Maloppi on jo taimella ja ei ole kärsinyt kylmästä yhtää!Lisäksi siellä on liuta perennan kylvöksiä, yksi on vasta itänyt.
Hyviä lisälämmön lähteitä on kai täydet vesisaavit??? Onko kukaan testannut? No hallaharsoa käytän aina tomaateilla, kun ne olen istuttanut. Sain ihania pikkuisia lyhtyjä, ajattelin jos niihin laittaisi kynttilöitä palamaan? En lähelle seinää tietenkään, vaan lattialle, betonilaattojen päälle.Muovikasvarin tuhopoltto-tarinoita olen kyllä lukenut täällä pentissä ihan riittävästi
Päivällä meilläkin saattaa kasvarissa olla hyvinkin +32, joten kyllä pitää tuulettaakkin!
minä totesin että kasvihuoneeni on liian pieni kasveja ei voine olla liikaa!
Kenties olette rivien välistä lukeneetkin että olen vähänkö tohkeissani siitä lämpöpuhaltimestani. Epäilen etten olisi semmoista koskaan malttanut ostaa mutta kun sain sen.
Se on uskollisesti pitänyt kasvihuoneen minimilämmön plus kolmessa asteessa, ja se riittää mielestäni aivan hyvin. Toivon että termostaatilla toimiva puhallin ei kuluta sähköä niin että joudutaan konkurssiin...mutta huonoselkäisenä henkilönä maksan ilomielin siitä ettei tarvitse kantaa ruukkuja edes takaisin. Ja kun niitä on niin paljon ja kaikki suuria. Luopimista ei voi edes ajatella.
Minulla on kasvihuoneessa ollut jo jonkin aikaa kolme sellaista muovihupulla varustettua minikasvaria ja iso kasa harsoa. Muutamaksi yöksi olen kuskannut taimet pihasaunalle, mutta useimmiten ovat olleet yönsä harsojen alla. Hyvin ovat selvinneet muuten, mutta viime yönä oli kylmempää kuin kuvittelinkaan ja osa samettikukista sai liikaa kylmää. Kasvihuone on liian harva, jotta sitä kannattaisi lämmittää, joten yritän sitten pärjätä muilla virityksillä.
Koska kasvihuone on aina liian pieni, tilasin tälle kesälle avuksi sellainen noin kuuden neliön kokoisen putkirunkoisen, mihin laitetaan muovihuppu päälle. Laitoimme sen paikoilleen sunnuntaina ja melkein heti alkoikin tuulla ja lujaa. Maanantaiaamuna hökötys kaatui kyljelleen ja osa putkistä vääntyi mutkalle. Pitänee vahvistaa runkoa ja paneutua vielä paremmin sen ankkuroimiseen maahan kiinni. Onneksi siellä ei ollut vielä taimia sisällä...
Voi pahka, otti varmaan päähän, Keijunkello? Muistan miten ankarasti otti pattiin kun kokosimme tuota meidän kasvihuonetta ja kun yö tuli vastaan jätimme sen "tuulensuojaan" pikkutuvan seinälle. Siitä se sitten pyöri pitkin pihaa ja naarmuuntui ja osa elementeistä vääntyi. Ihmeen hyvin se saatiin kuntoon takaisin ja toimii nyt aivan hyvin.
Meidän kasvihuone ankkuroitiin lecaharkkoperusteisiin huolella, sillä meillä tuulee.
Kesäkuva kasvarista.
Juuh, mieki oon aatellu, et ostan niitä muovikasvareita, niitä minejä, kunhan jossain edukkaasti vastaan kävelee Ihan ensimmäinen "kasvihuoneenihan" olikin sellainen 5 neliön muovihuppu-putkikehikko-kasvari.Kaksi kesää se toimi, ei enempää, vaikka talveksi myö taiteltiin se pois aina.Kesä teki siihen paaaaaaaaljon reikiä, joten eipä se lämmintä pitänyt.Vaiks oli muka joku UV-suojattu muovi, pöh...
Mies sanoi, että meille tulee sellainen tavis patteri sinne kasvariin, kun on sen aika että lisälämpö otetaan käyttöön. Sellainen puhallinkin on, mutta se toimii kuulema voimavirralla joten ei sit sitä.
mullahan tosiaan lämmittää tuolla 30 neliön kasvarissa lämpöpuhallin mutta olen alkanut jo pohtimaan että syksyn tullen millähän lämmittäisi 100 neliön kasvarin? tuo puhallin pitäisi varmaan senkin lämpimänä mutta ehkä olisi viisaampaa etsiä jokin halvempi keino. voi olla ettei omilla tomaateilla ja kurkuilla säästetä niin paljoa että sähkölaskun sillä maksaisi! tuosta tämän hetkisestä kasvarista ja kasveista sen verran että kohta syödään kasvihuonekurkkua... pikkurillin mittaisia kurkkuja näkyy jo olevan!
tötterö!!!!Missä päin maailmaa asustat?Huimaa, jos kurkkuakin jo olet saanut pukkaamaan!HUIKEAA!!!! Onko siitä sataneliöisestä jo suunnitelmat tehty?Oletko kirjoitellut tänne penttiin, jonkun otsakkeen alle?Siitä projektista tahdon ehdottomattomasti(niinku Tikru sanois)kuulla lisää!Olen aivan vihreä, kuten raaka tomaatti, tuosta siun 30 neliöösestäkin jo
ihan kotosuomessahan mää asustan...hiukka epämääräisiä ovat suunnitelmat kasvihuoneesta toistaiseksi. pohjaa on hahmoteltu, voinen joskus laittaa siitä kuvankin. ja tietysti kun saadaan projekti kunnolla käyntiin voin laitella erivaiheista kuvia. tarkoitus joka tapauksessa olisi saada kasvari valmiiksi kesäkuun alkuun. kyllä kiinnostaa itseäänki millainen siitä tulee
Temskukka, totta vie otti päähän, mutta onneksi oli jo kiire töihin, kun kasvihuoneen kaatumisen huomasin. Hihkaisin vaan miehelle, että käy katsomassa, ettei enempää vahinkoa pääse syntymään... Päivän aikana ehti ajatukset muuttua niin, että olin vaan tyytyväinen, että tuulenkestävyys tuli testattua jo nyt eikä vasta sitten, kun olisi ollut kaikki hyllyt täynnä taimia ja istutuslaatikoihinkin (vanhoja perunalaatikoita) jo istutettu kurkut. Meilläkin tuulee aina ja ajoittain tosi kovaakin, joten täytyy yrittää keksiä, millä saa kasvihuoneen paremmin kiinni paikoilleen.
Vuodenajat vaihtelee 6 m" kasvihuoneessani saman päivän aikana kesästä talveen ja moneen kertaan. Kun sisällä ei voi pitää homeista multaa sisältäviä ruukkuja, raahasin ne kasvariin. Ja KAIKKI on nyt pelissä: 2 kpl 200 litran mustaa tynnyriä täynnä vettä (tila vastaavasti vähenee) silkonit on laitettu kuten amerikan missillä ja kulpamuovi kiertää seinää. Automaattiavaaja on ruuvattu paikoileen ja tekee työnsä, kasvuharson pala suodattaa liian raakaa ilmavirtausta.
Muistava lämpömittarini kertoo että -4 lämpötilassa kovalla tuulella sisälämpötila oli pudonnut -0,1 asteeseen. Perennat köllöttävät siellä ilman mitään peittelyä tai hätää. Tomaatit on peitelty hallaharsoilla, nostettu muovipaljujen päälle. Täpärästi siis selvitty, mutta entäs kun aurinko ei paista eikä tynnyri kerää lämpöä? Sähkömies tulee ensiviikolla.
Seuraavana ensiapuna lykkään muovipaljuiun multaa ja koivunlehtiä, käyn hevostallilta ostamassa tuoreita kakkaroita ja aloitan kakkalämmityksen kokeilun lämpölavan periaatteella, hätä voi tulla jos lämpenee liikaa.
Basilikat ja chilit, enkelinpasuunat ja muut hienohelmat pidän sisällä.
Valtsu, sano sille sähkömiehelle että laittaa sitten sellaiset sähköt jotka eivät poikkee. Sano ihan vain siitä ilosta, että näkee minkä ilmeen ottaa.
Saisikohan kasvihuoneellisen kasvia vakuutettua? Korvaisikohan aivan oikeasti kotivakuutus jos koti-irtaimistoa pilaantuu esim. sähkökatkon vuoksi? Voisihan tilannetta verrata esim. pakastimilliseen lihaa.
Otanko Temskukka kuvan kanssa vai iliman sen ilmeen? Jos tuhansia talouksia on sähköt pimeenä, niin tottamaar pitää olla kasviharrastajalla privilegio. Hyvä kun tuli puheeksi, lisätään vakuutus, varavoimakone ja aurinkosähkö listaan kanssa; jos sähkö menee poikki niin tehdään siis aurinkoa....
Mihin lienee minun viesti kadonnut mutta toistan, vihreää on Tötterön kasvihuoneessa! :o
Jestanpoo, Tötterö, kasvatteletkos myyntiin asti vai?
Melkoisen komeat näkymät on Tötteröllä!