Tarkoitus olisi siis, että saisi kasvihuoneeseen kastelujärjestelmän, joka tietyn ajan välein kastelisi kasvini... On hieman hankalaa joka päivä ravata kasvihuoneella, sillä kasvihuone sijaitsee kotona ja olen kesäisin mökillä (Mökiltä on muutama kilometri kotiin, mutta silti). Äitini on tosin hoitamassa kasvihuonetta, sillä hän on enemmän kotona kuin minä, mutta silti kastelujärjestelmä auttaisi paljon!
Onko kellään minkäänlaiste kokemusta mistään kastelujärjestelmistä? Niin ja varmaankin ihan hyödyllinen tieto on, että minulla on kasvusäkeissä kasteltavat jutut. (Kurkku, Tomaatti, paprika, maissi yms)
Toivottavasti edes joku ymmärsi sekavan selitykseni ja osaisi auttaa :)
Rakentelin ihan itse tippakastelujärjestelmän muoviletkusta ja T-kappaleista, muovialan erikoisliikkeestä ostin ja ei maksanut paljon mitään. (muovinen T-kappale jotain 30 sent ja 6 mm halkaisijaltaan oleva letku jonkin eurosen metri) Valniina saa ostaa näppäriä systeemejä kasvihuoneita varten.
("tippakastely tötteröt" sisäkukille sattui löytymää kaupasta .) menestyksellä kastelussa toimi usean vuoden ohueen muoviletkuun tökätty oksanpätkä. Vesi on isossa hanallisessa tynnyrissä ja sieltä valuu pikkuhiljaa.
Vesijohtoon liitettävä kasteluajastin mekanisti maksaa jonkinverran voisi olla sinun käyttöösi hyvä. kiertele katsomassa tavaratalojen puutarhaosastot ja puutarhaliikkeet ajoissa ennenkuin tulee kevät ruuhkat.
Meillä oli viime kesänä tippuletkuilla varustettu ''saviporkkanasysteemi''. Maahan siis painetaan porkkanan näköisiä ''antureita'' mittamaan kosteutta. Tippuvauhdin voi säätää ruuvilla. Täällä ei saa mainostaa nimeltä, mutta lyötyy helposti puutarja- ja rautakaupoista.
Vempele toimi moitteettomasti parin viikon poissaolon ajan. Osa kasveista oli maassa, osa kasvilavassa, osa isossa ''tomaattikaapissa''. Letku luikersi kohteesta toiseen.
Tänä kesänä kastelusysteemiä laajennetaan lisäosilla ja siirretään kasvihuoneeseen.
Huomasin, että tällaisen tippukastelusysteemin käyttö on kasvien mielestä ihan ehdoton. Kasvu oli tosi rehevää, kun vettä ilmaantui aina tarpeen mukaan ja juuri oikea määrä. Ei vaan silloin, kun tarhuri tajusi kastella...Vaivatonta kastelua!
Ostin takavuonna lidlistä sellaisen “tietokoneen” johon voi ohjelmoida kastelusekvenssin. Se taisi maksaa jokusen euron. Se liitetään kasteluletkuun/vesihanaan. Kasteluletkuna voi olla vaikka tavallista puutarhaletkua, joka on taimien kohdalta rei’itetty ja letkun pää on tukittu. Niistä rei’istä se sitten kastelee sen mukaan mitä on “tietsikkaan” ohjelmoitu.
(Itsellä on laiskuus vaivannut, ei ole tullut vielä tehtyä, kun kasvari on pärjännyt tähän asti hyvin ilmankin.)
Mulla on kahdessa (toivottavasti kohta edellisissä, uusi rakenteilla) kasvarissa kastelujärjestelmät ihan ite väsättynä. Isommassa on puutarhaletkuista tehdyt. Ensin on ns. päärunko, josta t-kappaleella on jokaiseen poikki penkkiin yksi letkun pätkä. Päät ovat ummessa, taitettu ja sitten sidottu rautalangalla. Reiät taimien kohdilla. T-kappaleet on tavis putkitöissä käytettyjä liittimiä, osa pelkkiä kuparisia (niitä joita juotetaan putkistoon kiinni) ja osa messinkisiä kierteillä. Letkut on just niiden kokoon sopivia ja kiristykset on tehty ruostumattomalla rautalangalla. Ylijäämä tavaraa, jota on jostain kertynyt. Näitä hökötelmiä menee molemmin puolin kasvihuonetta ja etu osassa ne ovat liitetty y-kappaleeseen. Siitä lähtevässä pikkupätkässä letkua on ns. pikaliitin, joka sopii mun normipuutarhaletkuun. Eli kunnan vedellä joskus, jollei lainkaan saada sadetta, täsmäkastelen maassa kasvavia sen avulla.
Toisessa kasvarissa on lidl:stä joskus alennuksesta ostetut sellaiset huokoiset kasteluletkut, päät niistäkin taitettu kiinni. Y-kappale yhdistää etuosan ja siitä lähtee puutarhaletkun pätkä joka on kiinni vähän korkeemmalla sijaitsevaan sadevesitynnyriin. Siihen tynnyriin olen rustaillut pohjareunan tuntumaan vanhan hanan. Jos se on auki, valuu vesi painovoiman ansiosta kasteluletkuihin aika kivasti ja jollen halua et sinne kokoajan sadevesi liruttaa, ni eiku hana kiinni. Tällä periaatteella (vesisäiliö ylempänä) voi tekaista hyvän systeemin oman maun mukaan. Ekan kokeilun kannattaa tehdä kellon kanssa, eli mitenkä nopiaan säiliö tyhjenee ts. paljonko kasvit saavat vettä ja missä ajassa.
Suosittelen Blumat-kastelujärjestelmää, se on edullinen ja toimii hyvin. Tilasin omani jokunen vuosi sitten Kivikankaalta. Ei tarvitse sähköä eikä painevettä (vesijohtovettä), ainoa minkä tarvitsee on joku iso saavi tms. vedelle ja se saavi pitää sijoittaa maata korkeammalle, esimerkiksi jakkaran päälle. Kun vielä tuon lisäksi käyttää katetta, esimerkiksi heinäsilppua, veden kulutus on vähäistä kun vettä menee kastelujärjestelmän ansiosta vain sinne minne tarvitaan ja vain silloin kun tarvitaan. Ja kate estää veden haihtumista.
Minkälaisia kastelujärjestelmiä teiltä löytyy? Hommattiin kasvihuoneen mukana Blumat kastelujärjestelmä. Nyt vaan pohditaan että vedetäänkö sinne letkulla vesijohtovesi vai laitetaanko jonkin sortin säiliö. Vesijohtoon liitettävä systeemi kiinnostaa tällä hetkellä enemmän mutta kuinka haitallista on kylmä vesi jota porakaivosta väistämättä tulee.
Mulla on nyt ollut reilun viikon käytössä Blumat, 15 m. Säiliönä on iso muovitynnyri johon tehtiin poralla sopiva reikä liittimelle. Ja rakennettiin teline minkä päällä se on eli tynnyrin pohja on noin 30 cm korkeammalla kuin mullan pinta. Ihan hienosti se alkoi toimimaan viime viikon helteillä, harvakseltaan tietty nyt tiputtelee kun on näin viileää ja kosteaa. Tynnyrissä on kansi ja lisäksi suuuuuuuuuuret sukkahousut venytettynä päälle, täältä sain joltakin hyvän vinkin siihen ettei veteen pääse roskia jotka tukkisivat koko systeemin.
Blumat on loistava, toimii ilman sähköä ja painevettä. Minä niitä sukkahousuja olen tuohon käyttöön mainostanut
Fellow, monenko litran astia sulla on? 15 m Blumatia olen minäkin tuumaillut. Kertoisitko mulle kun homma etenee, että montako litraa vettä arvioit normiviikossa menevän? Kyselen siksi kun kasvihuone tulee mökille ja viikot on oman onnensa varassa. Noh, ehkä anoppikin toisinaan käy.
Oulunseudulla, kiitos erinomaisesta sukkahousuvinkistä!
Imikkä, astian tarkkaa kokoa en tiedä, mutta aika lähellä samaa kokoa kuin sellaiset siniset vesitynnyrit (tämä mun on puusepänverstaalta, liimaa tullut siinä), oliskohan joku 150 litraa?. Kaikki 50 anturia on maassa, nyt ne kastelee 31 tomaatintainta ja myöhemmin istutan vielä 4 kasvihuonekurkkua. Kurkkujen kohdillakin jo tiputtaa, mutta siinä tietysti nyt kulutus vähäisempää kun ei siinä ketään vielä kasva. Viime viikon alussa asensin (siinähän se multa kastellaan ensin kunnolla märäksi) ja muistaakseni torstaina alkoi tiputtamaan. Nyt viikossa mennyt puolet tynnyrin vedestä. Mutta eiköhän vedenkulutus nouse aika tavalla kun kaikki istutettu ja kasvussa. Ja kun ilmat lämpenee (ei jos, vaan kun).
Kiitos Fellow! Fiuu, kuinhan mulla mahtaa vedet riittää…? Mun pitää tosissaan pähkäillä, miten sadeveden keruu järkätään.
Onko kellään Etolan 70 l vihreää kannellista muovisaavia kasteluvettä varten? Lehdestä katselin kuvaa ja näytti hyvältä mutta ongelmana on se että kasvihuoneeseen ei mahdu halkaisijaltaan 60 cm leveämpää saavia. Ei viitsisi ajaa 50 km pelkästään katsomaan että saavi onkin liian iso.
Kannattaa soittaa liikkeeseen, niin tulee varmasti oikean saavin mitat.
Täytyy varmaan soitella kun esitteessä ei ollu tarkempia tietoja, tuo vaan olisi tilavuudeltaan ja ulkonäöltään sopiva.
Saatiinkin 200 l tynnyri ilmaiseksi ja se jopa mahtuu kasvihuoneen ovesta sisään. Nyt taas homma alkaa etenemään.
Onko kellään ollut murheena tuon Blumatin kanssa, että vesi menee “läpi”
Olen siis eilen viritellyt systeemin kasvihuoneeseen.
Ongelmana että en näe veden tippuvan mistään. (tippukohdat on melkein kiinni,enkä näe niistä tulevan pisaraakaan, letkusta ei löydy vuotoja) ja kanisteri tyhjenee muutamassa tunnissa. (kanisteri on nyt aluksi vain 5 litraa, kun ei muuta käteen sattunut)
En siis keksi mistä lähtisin ongelmaa etsimään.
Kasvualustat on niin märät että niiden perusteellakaan vettä ei pitäisi kulua ja niin vain kanistreri tyhjenee.
(Kiitos palstan vinkkien haisen kuin rankki ;D (nenäni on hirmu herkkä) Punkkiässältä mutta enää ei ainakaan ötökät syö. Ne meinasi saada hermoromahduksen partaalle, kun tuon kastelusysteemin kanssa touhusin ja ois pitänyt olla kaksi lisäkättä hyttysten huiskimiseen.)
En tunne asiaa, mulla on tippusysteemi “mitäliemallia vuodelta yksjakax” Katselin liikkeessä jonkin mallin kastelusysteemiä ja siinä sanottiin, että vesiastian pinnan pitää ehdottomasti olla samalla tasalla kuin mullan pinnan. En sitten hankkinut, kun tuntui vaikealta tasot säätää yksiin…
Blumat ollut jo vuosia, ei mitään ongelmaa.
R&T, liotitko niitä kastelu’porkkanoita’ kunnolla ennenkun laitoit ne maahan?