Kasvihuone: lämmitys

Ok, eli mun kasvarissa ei sitten ole mitään poikkeukellisia ilmavuotoja, sillä lämpötilaero yöllä kasvarin ja ulkomaailman välillä näyttää olevan asteen verran. Eli useimmat kasvit vaatisivat vielä jotain lämmitystä öisin, jos ne kasvariin veisi. (Viime yön alin oli kasvarissa 6,6, mikä on vähän alhainen.)

Ei kellään sattuisi olla suositella mulle hyvää Näin kasvatat kasvarissa kirjaa…

pentti… ? :slight_smile:

Olen kyl lukenut ahkerasti, mutta mulla on enemmän kysymyksiä kuin täällä on vastauksia. Enkä kehtaa toisaalta kysellä, kun saattaa olla, että on vain jäänyt vastaus kysymykseen huomaamatta.

Lähes kaikilla on kasvari ns aukeellapaikalla. Jos ois osittain puidensuojassa/alla. Myöhemmin ainankin kun puihin tulee lehdet, niin ne puut suojaa ainankin ylhäältäpäin tulevaa kylmää. Mulla on lasikasvari, niissä lämpätilan ero on olematon 1-2c . Lasiha on periaatteessa kiveä. Kennokasvari on luultavasti kohta tulossa, toiseksikasvariksi.

Tosikko, täällähän voit aina kysyä. Vaikka vastaus olisi jo esim. tässä ketjussa niin sen löytäminen voi olla hankalaa :slight_smile:

Tosikko, kysele vaan. "Kertaus on opintojen äiti."

Viime yönä oli kyllä lämmitys tarpeen kasvarissa. Meillä yön alin oli 0 C. Siis ulkona, ei kasvarissa. En ole ikinä mittaillut lämpötiloja kasvarissa, mutta epäilen, että hyvin lähelle samaa menee kylmillä kuin lämpö ulkopuolellakin. 

Tosikko, voithan halutessasi katsoa onko tuolla "Vapaa sana -kirjat ja lehdet" -osiossa  "puutarhakirja"-ketjussa joku suositellut jotain kasvihuone-aiheista ? Tai kysellä siellä suosituksia ? Luulisi että siitäkin aiheesta on jotain kirjoitettu, itselläni ei ole sellaista.
Ja jos ei löydy, niin kysy vaan - niin me muutkin tehdään :slight_smile:

Onko kokemusta näistä infrapunalämmittimistä?  Kuinka paljon tällaisen ympärillä pitää olla tyhjää ilmatilaa? Minulla on sellainen pieni kasvihuonekoppi liiterin seinustalla, kyllähän siellä ihan kasvihuoneen tuntua on lämpimällä, mutta nyt kylminä öinä jäähtyy nopeasti. Hyvä olisi hieman lämmittää, mutta onkohan tämä liian iso paloturvallisuusriski?

Tässä olisi aika edullinen lämmitin.

www.clasohlson.com/fi/Infrapunal%C3%A4mmitin/Pr364056000

Clas Ohlsonin

Infrapunalämmitin

Tuotenumero 36-4056
Infrapunalämmitin
Kirjoita arvostelu
Kirjoita arvostelu
Tilaa arvostelut ja kysymykset
Jaa tämä tuote:
Facebook Twitter

21,50

Pinta peltiä, heijastinosa kiillotettua alumiinia. Ruosteenkestävä lämpöputki. Kiinnikkeet katto- tai seinäasennukseen. 230 V/1000 W. IP24. 1 m:n johto ja pistoke. Mitat 115x10x7,5 cm kiinnikkeiden kanss

Rehut muuttaa viikonloppuna tiililasi kennolevykattoiseen kasvariin jossa valettu lattia. Kuplamuovia löytyisi leikkaa liimaa askatele periaatteella teltta tarpeisiin …Harsoa taas saa edukkaasti isona kappaleena ja vaikka 2 kertaisena. Kumpikohan olisi tehokkaampaa antamaan yöksi suojaa kylmältä vesiviljelyssä oleville rehuille?

Tuliskohan nyt toimiva linkki Anian tarkoittamaan lämmittimeen. Ei ois paha hinta.

http://www.clasohlson.com/fi/Infrapunal%C3%A4mmitin/Pr364056000

muoks. toimii. Minkähän takia Anian linkki vie tälle samalle sivulle, mutta mun sille oikealle, vaikka näyttävät ihan samanlaisilta.

2kertaisella harsolla mennään. Jokaien pöntön ympärille tulee tommaattihäkki tueksi rehuille joka on edestä avoin Sen päältä on helppo laskea illalla harsoteltta alas eikä ole rakennus,purku/ säilytysongelmia sitten tiedossa. Nuo häkit teen tai siis rakas mieheni tekee vahvasta verkosta tai raudoitusverkosta pääasia että on käden mentävä autto verkossa jotta käsi ja iiiiisot jättitomaatit mahtuvat välistä ja että kestää lyyhistymättä huikean sadon painon mitä oletan aina saavani:)) Häkit on talven kasvihuoneessa muutkin kasvatuspöntöt ynm häpäkkeet ovat.

Häkki tulee vapaasti seisova ja ehkä tukirautalankaan kattoon kiinni riippuen mihin matskuun päädytään.

Mä oon hankkimassa jonkin sortin lämmittimen kasvihuoneeseen…niin minkälaisia teillä muilla on? Lämpöpuhaltimia oon kattellu mutta ku niide pitäs olla roisketiiviitä…

Kivikankaalta BioGreen. Kivikankaan sivuilta löytyy nytkin, tosin uudempi malli.

Onko muilla vielä lämppärit käytössä…? Minä katselin että tänne meille olisi vielä ensi yöksi luvattu alle 10astetta, eli vielä laitan lämppärin surisemaan, ja ehkä ihan hyvä saada jotain pohjalämpöä huomiselle, +13 taitaa olla huomisen päivän ylin…

Olen päättänyt että kun yli 10 on lämmöt niin en enää laita!

On käytössä. Mulla on aika heikkotehoinen lämppäri mutta on siitä apua. Samat aatokset että kun on yli +10 yölämpö niin en laita enää. Oisko enää yksi yö ?

En ole käyttänyt lämppäriä isossakaan kasvarissa, jossa on siis tomaatit, enää pitkiin aikoihin paitsi parina yönä, kun lämpö laski suurinpiirtein nollaan yöllä. Pikkukasvarissa mulla ei ole koskaan lämppäriä. Satoahan se kyllä alentaa, kun on niin kylmä, mutta tulee niin kalliita tomaatteja :wink: Jonain toisena kesänä sitten enemmän :slight_smile: Sungoldeja on päästy maistelemaan ja nyt on kypsänä eka matina.

Mutta ei niitä mahtimeloneja näillä mun metodeilla kyllä kasva :slight_smile:

Eipä mulkaa ole ollut lämmitys päällä. Kesäkuunalussa siirsin kasvit kasvariin. Viimevuoden elokuussa, kun meni lähelle ±0c oli yöllä lämmitys päällä, 400w elohopealamppu.(kuva kasvihuone ketjussa, elokuun kohdalla)

Tänävuonna ostin käytetyn petroolilämmittimen, jos tulee kesken ns kasvukauden kylmää. ±0c

+5 lupailee alkavalle yölle, joten pieni lämpö päälle. Pitkä jakso ollut öisin lämmittäjän varassa.

Kyllä tänne ainakin tämän hetken 10 päivän ennuste lupailee että pysytään yli 10 asteessa öisin, katsotaan miten käy!

Minä ensikertalaisena jolla vain yksi kasvihuone, päättelin että talvella kun oli niin leutoa ja säästettiin lämmityskuluissa, saan luvan hurisuttaa tuota pikkulämmitintä :slight_smile:

Mutta toivotaan tosiaan että olisi ohi tältä keväältä nuo lämmittämiset!