Tärkeä asia
Muutama vuosi sitten ostin sellaisen lämmittimen, johon laitetaan paloöljyä. Sydän palamaan ja eikun lämmittämään kasvihuonetta. Tietenkään en osannut laittaa liekkiä tarpeeksi hyvin. Ja kun aamulla menin katsomaan, niin kaikki oli savusta mustana, ikkunat, harsot. Harmittiko kyllä! Mutta taimet saivat jäädä paikoilleen ja ihan hyviä tomaatteja tuli kyllä, mutta myrkyistä jotka meni kukkiin, niistä en tiedä.
Kynttiläkään ei ole kovin hyvä, vaikka olen sitäkin käyttänyt.
Oliskohan joku kaasulamppu hyvä systeemi. Sellainen jolla ennenvanhaan saatiin valoa pumppaamalla.
Sähkölläkin olen joskus lämmittänyt, mutta isäntä napisee siitä, kun menee 1000 wattia. Vinkkejä tarvitaan.
Melko edullinen lämmitystapa on kynttilöiden käyttö. Itse käytän vain lyhtyjen sisällä olevia kynttilöitä turvallisella alustalla.
olen lähestynyt asiaa tiivistämisen ja lisäeristämisen kannalta näon aluksi, sähkö olisi se varmatoiminen turva, pakkasvahti minulla on ja auton sisätilän lämmitin, johtoja ei ole vielä khuoneelle vedetty....
kaasulämmittimiä löytyy ainakin korpikankaalta, pienemmät eivät olle hintavia, mutta termostaattia kaipaan...
ekologiselta kannalta vaihtoehtoja olisi hyvä miettiä, vanhoissa kasvikirjoissa on lämpölavan periaate kerrottu, onnistuuko kasvihuomeessa sovellutus jos ei ole maapohjaan rakennettu kasvialustaa
KIITOS otsikon tekemisestä
Heräsin tänä aamuna ennen kuutta murehtimaan että varmasti on lämmitin häiriössä ja koko kasvihuoneellinen vetelää, vetistä ja paleltunutta muusia kun menen katsomaan. Vain ankaralla mielenhallinnalla sain oltua petissä.
Sinnittelin yhdeksään ja menin, eikä tietenkään mitään. Lämpöpuhallin oli pitänyt lämmön tiukasti siinä kolmessa plus-asteessa kuten tähänkin asti. Saan tarkistettua sen muistavasta lämpömittaristani. Ulkolämpötila oli pudonnut -7.4° huimiin pakkaslukemiin. Kylmän ilman varalta laite voidaan säätää myös hallanestotoiminnolle, jolloin puhallin pitää lämpötilan hieman nollan yläpuolella, tai vaihtoehtoisesti normaaliin lämmitykseen. Tuuletin voidaan säätää joko jatkuvaan puhallukseen tai pysähtymään kun haluttu lämpötila saavutetaan. Kesäkuumalla voidaan tuuletinta käyttää ilman kierrättämiseen termostaatin avulla, jolloin puhallin käynnistyy kun lämpötila kohoaa säädetyn yläpuolelle.
Tämä kaikki hyvä toimii tietenkin vain, jollei sähkö katkee. Ei ole kuin vähän yli viikko kun naapurin tarmokas isäntä kaatoi puun linjan päälle niin että vain kaksi vaihetta toimi...
Isäntä ei ole vieläkään laittanut automaattista kattoluukunavaajaa. Tänään siirryn painostuksessa vaiheeseen kaksi, eikä se tiedä yhtään mitään kivaa isännälle. Pitäisi opetella miten se laitetaan niin ei olisi näin juutinan vaikeaa. Päivälämpötila on pahimmillaan huidellut jo yli neljässäkympissä, ja vaatii kastelutarkkuutta varsinkin kylvökippojen osalta kun niissä ei ole suurta multatilavuutta.
Repäisin tänään sitten oikein kunnolla. Ostin 2 sähkölämmitintä, kumpaankin kasvihuoneeseen omansa. Maksoi reilut 50 € yhteensä. Niissä on termostaatti. Sain puhuttua isännän ympäri, käytän vaan silloin kun on tarvetta.
Mistä kannattaisi käydä ostamassa kasvariin kaasulämmitin? Vai onko teillä parempia lämmitys ideoita,mulla on 8.3 neliön kennomuovinen kasvari.sain sen viime syksynä, eli olen tosi vihree sen kanssa. Ajatus on kuitenkin kasvattaa kesäkukat siellä. sekä tietty kurkut ja tompsut.
Parhaiten ja taatummin - vaikka ei kenties edullisimmin - sellaisen saa noilta kasvihuonetoimittajilta. Esim.
www.kivikangas.fi
on ihan luotettava kauppa. Eilen viimeksi tilasin sieltä kasakaupalla kaikenlaista tarpeellista.
Euffis, ei saa laittaa tollasia linkkejä (tuli meinaan kalliiksi)
Tupu78… hihh!!! Enpäs sitten ole ainoa, jolle niin kävi…;))
Ei olisi pitänyt mennä smurffailemaan minkään lämmittimen perässä. Tuli tilattua kaksi tarjoushyllykäistä. No, mahtuu niihin muutama purnukka paistattamaan päivää, jahka sellaiset kelit tulevat…
Euffis, aika pahan pistit tuon linkin kanssa. Mun on pakko saada tuollainen Euro-Serre kasvihuone. Nyt iski hirveä kasvarikuume! Luulin et jaksan odottaa muutaman vuoden että rakennetaan talo ensin, mutta pitäähän sitä olla prioriteetit kunnossa… heh heh, odotan jo innolla, mitä Puuhapete asiaan sanoo…
Toivotaan, ettei Puuhapete tyrmää ajatustasi… meilläkin meinasi alkuun kasvarin kanssa käydä niin. Sitten siippa päivitteli, että on muka liian iso - vaikka liian pienihän se on - ja nyt alkaa jo olla sitä mieltä, että voisi siellä olla toinenkin. Oikean paikan löytyminen sille toiselle onkin sitten jo hankalampaa.
Mistä löytää parhaiten kuplamuovia? Lähinnä on mielessä se paljonko niissä muoveissa on eroja. Kivikangas.fi myy jotain kasvihuoneeseen, mutta hinta on selvästi korkeampi kuin tässä Kaupat, ostokset ja alennuskoodit netissä - Vaivaton.com (löytyy myös 75cm leveänä). Toisessa saa 5x määrän muovia ja hinta on silti melkein saman. Onkohan laadussa eroa? Etolan www-sivuilla ei näy hintoja, mutta sieltä varmaan jotain kuplamuovia saa. Valonläpäisyn kannalta pitänee olla isot kuplat.
10m2 kasvihuoneeseen menee n. 30m2 kuplamuovia. Jos se maksaa 130e, niin jää ostamatta. Isommasta rullasta vastaavasti jää yli puolet käyttämättä (sama muovi kai käy myöhemminkin). Tavallista kirkasta muovia voisi kanssa harkita, ainakin kattoon, kun sinne jää ilmarako luonnostaan.
Kasvihuoneessa on 6mm kenno eli hivenen siitä kuplamuovista on apua, mutta ei se puolita lämmitystarvetta (vielä en ole lämmittämässä, mutta hyvä ostaa ajoissa).
TKA:lla on myös kuplamuovia, mutten tiedä hinnasta.
www.smurfitkauppa.fi --> Tuotteet --> Varastotuotelista. Sieltä myös saa kuplamuovia, isolla ja pienellä kuplalla.
Mä luulen, että niiden kuplamuovien ero on lähinnä siinä, että yritys joka myy pääasiallisesti kasvihuonetarvikkeita myy "ylellisyyttä". Yritys joka myy pakkaustarvikkeita myy "välttämättömyystarvikkeita" asiakkailleen. Mutta se on vaan mun skeptinen kuvitelmani.
nanikan kanssa samaa mieltä, ostin muovialan erikoisliikkeestä - muoviputkiliikkeestä kasvarin kuplamuovit, 15 € tuli hintaa ja metritavarasta mittasivat.
- jos pn puutarhaliikkeessä luksuslisä, niin on se veneliikeissä ja jos tuotteessa lukee golf niin sitten vasta maksaakin.
Myyköhän mikään muu liike netissä noita kaasulämmittimiä kasvariin kuin tuo kivikangas? Itse en ainakaan löytänyt googlettamalla.
Laitoin eilen lämpöpuhaltimen kasvariin ja säädin lämmön viiteentoista. Kuinka ollakaan, oli sulake palanut jossain vaiheessa ja aamulla lämpöä kasvarissa vain +3. Toivottavasti mikään ei ole ottanut kovasti itseensä.
Sen olen tiennyt, ettei sulake kestä, jos laitan pesukoneen ja kuivausrummun päälle samanaikaisesti, mutta nyt tiedän, ettei se lämppärikään sovi saman vaiheen perään k-rummun kanssa. Tämmöisiä ne on vanhan talon söhköt ja vehkeet.