Voi Paulastiina minkä teit mulle yllytyshullulle! Yötä myöten siipan kanssa laiteltiin kasvaria käyttökuntoon. Toi meidän miäs koitti kyllä varovaisesti vihjailla sähkön kovasta hinnasta ja omien tomaattien edullisuudesta. Eipä mitään, taas mennään kasvarihommiin, kaivellaan vanhoja multia pois ja tuodaan tilalle sitä oikeata kasvuvoimaa tuolta tallin takaa. Saapas nähdä pääseekö mun tomaatintaimet sumuiseen päivänvaloon, vai saako miäs järkipuheensa menemään perille. Hmm.. auttaisko joku herkkuruoka asiaa, vai juoninko jotenkin muuten.
Minä oon useampana vuonna laittanut lämmittimen kasvihuoneeseen joko maaliskuun vika tai huhtikuun eka päivä, mutta tänänä vuonna olen vielä saanut oltua ilman. Mutta kun paikat täyttyy ja enää ei tiedä mihin taimia laittaa niin ei se monen päivän juttu ole kun vedän johdon sinne.
Mulle esitettiin laskelma meidän kasvarin mahdollisesta sähkönkulutuksesta. Lämppäri olisi ainakin 10 tuntia vuorokaudessa työntouhussa ja rahaksi muutettuna kuulemma 3-4€ vuorokausi.Mun lisäys tuohon keskusteluun oli se että kaikkea ei voi mitata rahassa ja onhan silläkin arvonsa, että vaimolla on hyvä mieli.Onnen saa niin monesta jutusta.
Hyvä, halpa ja toimva konsti on verhota kasvihuone kaksinkertaisella hallaharsolla alku- ja loppukesällä. Meillä olen onnistunut vähentämään kasvihuoneen lämmityksen tarvetta tällä keinolla, ainoastaan kylmimpnä öinä pari sankollista kuumaa vettä ja kynttilälyhty ovat tarpeen.
Urakka hoidettu, kasvari odottelee asukkejaan. Suoristeltiin lotkollaan olevat penkkien reunat, vaihdettiin kaikki tukipuut, vietiin osa mullasta kasvimaalle ja tuotiin tilalle hevosentuotosta ja turvetta,kalkittiin ja käänneltiin. Lopuksi pesasin vielä vihertyneet muovit ja kastelin maan, että kakka voi jatkaa palamistaan. Vielä on pohdinnan alla milloin voin taimeni sinne kiikuttaa. Voin hyvinkin pian keksiä keinon jolla saan tuon luvan.
Tässä viikonvaihteen työn tulos. Paremman kuvan työn määrästä olisi tietenkin saanut ennen ja jälkeen kuvasta, mutta alkutilanne oli niin surkea että olisi hävettänyt.
Voi hyvät hyssykät kun on hienoa! Kyllä tuonne kelpaa laittaa vaikka mitä ja paljon mahtuukin!
Että on muhevat mullat ja hyviä yksityiskohtia täynnä!
Miten leveä Mahlan huone on?
Kyllä on komia, ei voi muuta sanoa ja tarpeeksi isokin vielä!
Huh huh miten hieno kasvari. Täällä mentiin ihan vihreäksi kateudesta Kyllä tuossa kasvarissa kelpaa Mahlan hyöriä.
Kasvari on noin 3x6. Keskellä on metrinen penkki ja sivuilla 50cm. Loput jää kaposille käytäville. Muovia lukuunottamatta kaikki on koitettu tehdä nurkista löytyneistä hylkytavarasta, kaaret saatiin ostettua naapurilta edullisesti nelisen vuotta sitten. Harso varmaankin viritellään jotenkin niin lämppäri ei joudu liian koville, ettei käy kuten Paulastiinalle.
Mahla, sano sille siipalles, etttä P. käski laittaa jo lämmöt päälle
Mahla: toimivan näköinen huone, tuo keskipenkki menee varmaan meillä kopiointiin.
Mahla: 3-4 euroa on vähemmän kuin tupakka-aski, ja näin ei-polttavana voi ostaa mitä vain siihen vedoten
No mahla, tupakkia vai ei ;-D
Tänään laitoin kasvihuoneeseen kuplamuovia. Se on halvinta mitä löysin ja kyllä se hinta ja laatu aina tavalla tai toisella kulkee samaan suuntaan. Omasta maksoin 45e (50m rulla ja 75cm leveä, 30mm kuplat). Etolassa sama koko olisi ollut jotain 60e (muovia en ole nähnyt). Tämä on hauraampaa kuin jossain pakkauksissa näkemäni muovi, mutta toisaalta tekee sen mitä pitää. Asentaessa pitää olla varovaisempi ettei tee reikiä – sikäli kun yksittäinen reikä kuplassa mitään vaikuttaa.
Omaan kasvihuoneeseen tuo 75cm leveä muovi on oikein sopivaa, kun kennolevyjen välimatkat on 72cm. Mieluummin vähän päällekäin kuin vajaaksi. Katossa on neljä luukkua, mutta niistä ei ole juuri lisätyötä.
MirjaM, toi oli mahtava huomio Alkavalla viikolla laitetaan kasvari lämmitykseen ja tomskut sisään, mikäli lapsenlapsilta pääsen työntouhuun.
Tänään laitin kasvariin lämmittimen paikoilleen minäkin.Pikkuhiljaa alan siirtelemään taimia sinne.Tehtiin vesivaneerista kaukalot taimille ja myöhäisemmässä vaiheessa kun kasteluntarve lisääntyy ja lämpötila nousee ylös auringonpaisteen voimasta,on helppoa kastella silloin alakautta taimia.Silikonilla tiivistin vaneerin saumakohdat.Vielä pitää tehdä reiät ja hankkia tulpat siltä varalta et jos tulee annettua liikaa alakautta vettä,ettei taimet huku.Enne alakastelin styroxlaatikoissa,mutta näin saan taimiakin ja varsinkin amppeleita enemmän mahtumaan kasvariin.Tosin alakastelusysteemiä ei ole amppeleille,vaan alatasossa oleville.
No niin.. tuumasta toimeen. Tomskut vietiin tänään kasvariin. Viriteltiin katonrajaan harso ja telineiden päälle on tarkoitus vetää vielä toinen harso yöksi. Lämmitin tietenkin saa varmistella että se pakkanen pysyy ulkopuolella.
Tomaateissa on kuin onkin paljon nuppuja
Tänään se alkoi kasvihuonekausi meilläkin. Laitan lämmittimen yöksi ja jätän taimet sinne.