Kasvihuone: lämmitys

Onko teillä kenelläkään kokemusta Bio Greenin tropical-lämmittimestä. Tilasin sen jo alkukeväästä ja tänään aloin tutustumaan vasta laitteeseen. Käyttöohjetta ei ole suomeksi ja muunkieliset on harvinaisen epäselvät. Mitkä asetukset siihen tulisi laittaa, jotta se toimisi “pakkasvahtina” ja pitäisi kasvarin lämpötilan yli viiden asteen öisin?

Minä olen saanut palkinnoksi tuommoisen lämmittimen ja se sai heti lempinimien H.Moilanen (katso sen ulkomuotoa). Minä säädän sen niin, että pistän siihen virrat ja vien kasvihuoneeseen. Odotan illalla että lämpötila laskee kasvihuoneen sisällä maksimikylmyyteen, ja pyöritän sitä lämmityssäädintä kunnes se hyrähtää käyntiin. Viilennystuuletinta taas säädän päivällä kun sisätilan lämpömittari saavuttaa maksimikuumuuden.

En minäkään niistä ohjeista tullun hullua hurskaammaksi, ja varsinkin kun niiden säädinten säätömarkinnöissä ei ole kuin se vahveneva viiva vai mikä se on. Olisi edes jotain suuntia lämpötiloista.

Ja ohjeetkin taitaa olla jo hukassa…?

Mutta se on ihan hyvä rekkule, tekee sen mitä pyydetään jahka tuon kevään alkukalibroinnin ensin suorittaa.

Ensiyöksi on luvattu hallaa, eikä minulla ole lämmitystä kasvihuoneessa, niin riittäisikö pari öljylyhtyä pitämään lämmön plussan puolella? tai mietin myös että mites hautakynttilät, jotenkin kyllä korni ajatus viedä niitä kasvihuoneeseen.

Itselläni ei kasvihuonetta ole (huoks!) mutta täällä on käytetty mm. kuumia vesikattiloita, joita on viety yöksi, ja sitten kynttilöitä eri sorttisia, miksei myös hauta - tai öljykynttilöitä.

Tue kaikki kynttilät niin, ettei mitenkään ole mahdollista, että kaatuvat ja kasvihuone palaa. Ikävä kyllä tuonkin tositarinan olen täältä kauan sitten lukenut.

Niin ei ole mitään mahkuja käydä ostaan ns. hallavahtia tai jotenkin fiksata auton sisätilan lämmitintä sinne?

Ehkä kuumien vesikattilallisten ja kynttilöiden yhdistelmä olisi hyvä? Viisaammat neuvovat varmaan vielä, mutta rupeaa ilta koittamaan ja vähän kiire eiks?

Sitten jos on hallaharsoa, niin monta kerrosta sitä kasvien ympärille kasvihuoneen sisälläkin!

laitoin kasvit minikasvarin sisälle, siis sellaisen jossa on se muovihuppu ja laitoin kaksi öljylyhtyä palamaan… nyt oli lämpöä +7. Täytyy varmaan yöllä käydä katsomassa tilannetta ja lisätä sitten niitä kuumavesi kattiloita jne jos siltä näyttää.

Jos harson levittää kasvien päälle pitäisi se riittää jos ei ihan mahdottomia kylmiä tule.

Kynttilät ja monia vesiastioita(kylmävesiämpäritkin käy)niillä selvisin monta vuotta, kynttilät lämmittää ja vesi höyrystyy, toimii hyvin.

Yhtenä vuonna hankin patterin ja ajastin sen väärin ja sitten tuli se kova pakkasyö ja kaikki paleltu mitä tästä opimme,no ei mitään… katsotaan miten käy ensi yönä harsoilla ja patterilla ilman ajastinta :))

Tuosta lumin viestistä tuli mieleeni, että jostain luin, että lattioiden kasteleminen illalla myös auttaa. Silloin höyrystymispintaa on paljon.

Meillä pelaa vanha puhallin, jossa on termostaatti. Kävin äsken kurkkaamassa, oli +8 :). Lattian kastelen aina illalla, jos on luvattu kylmää, senkin takia, että puhallin kuivattaa ilmaa turhankin paljon.

Tänään pitää kaataa pois keskikokoinen koivu joka varjostaa aamun ensisäteet.

kasvihuonetta lämmitän vanhalla kiukaalla. Lämpöä melkein + 10, vaikka ollaankin pohjoisessa.

Pystyisikö kukaan kertomaan BioGreen Tropic-lämpöpuhaltimen käyttöohjetta. Mukana oli suomenkielinen lippunen, mutta jotenkin se ei avautunut.

Siinä siis on kaksi käänettävää säädintä… on “talvi” ja “kesä”.

Kuinka toimin, jos tahdon kasvihuoneeseeni 8 asteen lämpötilan - eli siis siten, että kun lämpö laskee alemmas kuin tuo lämpö, puhallin lyö päälle siksi ajaksi, että 8 asteen lämpötila saavutetaan?

Eli minne käännän kumpaakin nappulaa ja milloin?

Ohjeessa sanotaan, että lämmitin “vilkkuu” kun se on valmiustilassa… minulla ei kyllä vilku. Kun kääntelen noita mainitsemiani nappuloita, saan valon palamaan kyllä tasaisesti…

Kiitokset

arja

Itse olen hoitanut lämmittimen säädön niin, että olen järjestänyt säädön siihen aikaan kun on todellisuudessa kriittinen lämpötila käytännössä käsillä. Eli säädän nappulaa kunnes humahtaa käyntiin ja jätän siihen.

Mielestäni ne kaksi nappulaa ovat epäloogisuuden riemuvoitto näin muuten.

Eli ymmärsinkö oikein, että jätät sen sitten päälle hurisemaan… eikä se koskaan itse siitä sammu, ellet sammuta? Eli tavallaan ei oikeastaan termostaattitoimintaa?

Bio Greenin tropic -lämmitin harkinnassa upouuteen kasvariin. Voisiko joku valaista, että miten paljon se on käytännössä vienyt sähköä?

Viitsiikö sitä puhisuttaa täällä eteläisimmässä Suomen nipukassa tarvittaessa huhti-touko ja ehkä johonkin lokakuulle... Vai tuleeko turhan kalliita chilejä ja tomaatteja? hymy

Meille ei käy kuumavesiämpärikikka eikä mikään ''tuliperäinen'' systeemi, koska ollaan aina välillä poissa. Harsoakaan ei olla aina levittelemässä. Masiinan pitää olla sellainen, että se hoitelee itse itsensä, hyväksytty kasvihuoneeseen jne. Ja tietty mahdollisimman pieniruokainen sähkön suhteen. Onko kokemuksia/ehdotuksia?

No niin, laite hankittu, maksaa sähkö mitä maksaa. First things first eli kasvien etu ensin. hymy

Kuplamuovin hankintaprojekti on jo vireillä. Yritetään ainakin eristää huone hyvin harsoilla ja kupliksilla varhaiskeväällä ettei lämppärin tarvitse puhkua ihan niin paljon.

Onnittelut hyvän hankinnan johdosta! Varmasti ajaa asiansa.

Minullakin on jo harkintavaiheessa kuplamuovin hankinta. Täytyypä kohta siirtyä toteutusvaiheeseen :slight_smile: Lämppäriä en hanki (eka kevät kasvihuoneen kanssa alkamassa) ainakaan nyt heti, katson ensin kuinka tää menee muovin ja harsojen kanssa.

Kuplamuovirulla on tulossa huomenna pihalle ja siitä riittäisi vielä yhdelle jakajalle osuus. Muovin leveys on 120 cm ja osuuden pituus 30 metriä, hintaa noin 23€ (tarkan hinnan näen laskusta kun siinä on sitten rahtikin mukana). Muovi pitäisi noutaa Mäntsälästä. Jos kiinnostaa niin yksäriä, kiitos!

mulla on ihan käyttämätön Bio Greenin tropic -lämmitin, koska en käsittänyt miten se säädetään.

eli voisimpa vaikka ottaa sen vintiltä toukokuussa esille, jos joku osaisi neuvoa sen säädön ihan yksinkertaisesti, esimerkiksi juuri tuohon 8 lämpöasteeseen

Hiihoo!-sain kasvariin tänään tulipesän:))) ja nyt istun kasvarissa ja testaan, että miten lämmittää ja samalla nautiskelen lonkeroa:) Huomenna laitan kuvia.

liljus: kadekadekadekadkadkakakkkk, eiku siis onneks olkoon. ja laita sit, joo, kuvia. Tarttis iteki miettiä sitä uuden ehkä tulevan kasvarin lämmitysjuttuja.