Kasvihuone: lämmitys

Laitat vaan paksun täkin kasvarin niskaan tiiviisti tällaisina leutoina öinä.

Kävin viemässä kynttilälyhdyn minnikasvariin. Laitoin sinne myös lämpömittarin. Lyhty on ihan umpimallia joten tuli ei ainakaan toivottavasti leviä. Käyn kohta kattomassa miten menee…

Olkaa hyvät ihmiset varovaisia niiden kynttilöiden ja lämmittimien kanssa! Jos minikasvari on kuistilla tms voi palaa koko talo! Täällä pentissä on useitakin henkilöitä jotka ovat polttaneet kasvihuoneensa kynttilöillä.

Emo, ainakin kesäkukkasten taimet kestävät suuria lämpötilan vaihteluita. Mulla on takapihan terassilla parin neliön muovikasvari, jossa lämpötila nousee auringonpaisteessa 30 asteeseen ja yöllä laskee pikkasen vajaaseen viiteen asteeseen. Eivät ole olleet millänsäkään suurista lämpötilanvaihteluista, yrttejä tai tomaatteja en ole uskaltanut kokeilla :slight_smile:

Ihan hyvin meni kynttilälyhdyn kanssa. Kävin tutkimassa sitä vähän väliä. Laitoin semmosen umpinaisen suljettavan ja palamattomalle alustalle. Kieltämättä vähän jännitti silti.

Olikos sulla Tipilintu ajallisesti miten pitkään se kynttilä sielä palamassa?

Mie laitan kynttilälyhdyn minikasvariin aina ison saviruukun sisään.

Kauan se lämpökynttilä nyt palaa? Oisko ne 8 tunnin juttuja.

Ja koko kaheksan tunnin ajan kävit sitä välissä kurkkiin?

Mun oli kans pakko viedä pari kynttilää kasvariin tomskuntaimien seuraksi. Lämpöpuhaltimen töpseli oli palanut ja sulanut pistorasiaan, hyvä ettei syttynyt koko torppa.

Siis, joko teillä on nyt kasvarit käytössä??

Toki. Jotain jännitystä elämään:)

Mua on hirvittänyt ajatus että lämmitin simahtaa jonain pakkasyönä ja kaikki plantut on hengettöminä kun menen katsomaan.

mua jännittää enemmän sähkölasku… :wink:

Miulla ainakin on lämmitettävä tila kavennettu mahdollisemman pieneksi pressujen avulla. Lisäksi harsot taimien suojana varmuuden vuoksi.

Mulla on 3 kW lämppäri kasvihuoneessa, mutta kumminkin kellokytkimen päässä, jotta sammuu päiväajaksi. Lämpömittaria täytyy seurailla, josko kumminkin olisi tarvetta lämmittää päivälläkin.

Harrastukset maksaa.

Joo! Ja onhan tuo viherhuone kuitenkin aika huokea lämmitettävä varmaan kasvariin verrattuna… Mulla oli siellä tänään lämmintä liki 20 ja patterin termarin oon säätäny niin et yölläkin min 13 astetta. Pelkään että siellä kuolee kurpitsat ja muut vilukissat jos päästää liian alas. Missähän lämmössä kasvu pysähtyy?

Minulla on viherhuoneessa suunnilleen samat lämmöt kuin sulla Tipilintu. Nyt meinaan jättää yöksi oven raolleen keittiöön, että ei jäähtyis niin kovasti. Siellä on katossa patterit ja niiden alla viiniköynnös. En uskalla pitää pattereita hyvin isolla, kun viiniköynnös voi suuttua.

Mulla on tomskuissa paljon nuppuja, joten pitänee antaa lisää lämpöä.

Joku viisaampi on sanonut, että 10 asteessa. Miulla laskee yöllä ainakin +4-5º:n. Kurpitsoja en ole uskaltanut vielä sinne viedä.

Meillä kun ei ole sähköjä niin kasvihuoneessa on kaasulämmitin. Ihan tyytyväinen olen ollut. Pitäisi vain ostaa sellainen kaasupullo mistä näkisi kaasun määrän.