Kasvihuone: lattian päällystysmateriaali

Joku putki/ämpäri vaan tulevan köynnöksen kohdalle valunajaks. Ja painoa päälle ettei nouse ylös! Eikös noihin taloihinkin valeta jos mitä putkea sinne pohjiin!

Juu, "reikäinen" valu tulee. Minä en malta viiniköynnöksistä luopua...kieli ulkoa

Älkää luopuko Viippu ja Miikos!

Tässä meikämannen talviasuinen viritys, kaksi kaivonrengasta päällekäin ja siinä viiniköynnös.

Täytyisi suunnitella joku idioottivarma systeemi Juuriestettä tai jotain. Sais tuon köynnöksen, varmaan myöhemmin harmittaisi lujaa jos ei sitä olisi. Mietintämyssy päähän...

Näenkö oikein , onko kastelukannu sinulla joku harjateräskehikko viinin ympärillä? Kopioin tuon jutun, kiitos.

Routaeristyshän pitää kaivaa joka tapauksessa. Jos renkaitten alle vielä soraa syvemmälle ku muualla?

Kasvihuone on viisi vuotta vanha ja sijaitsee loivassa rinteessä. Peltomulta poistettiin kaikki jankkoon asti. Kun nyt muistais, monttu on n 80-90 cm syvä, päällä maanerotuskangas. Sen päälle valettiin antura, johon tehtiin perustukset lekaharkoista. Yläosassa harkkoja on 4 päällekäin ja alaosassa 6. Sepeliä on sellanen 60-70 cm patja tärytettynä. Sen päällä on taas maanerotuskangas ja asennushiekkaa kymmenkunta cm ja betonikivilaatta päällä. Kasvarin lattia on portaan verran alempana kuin maanpinta. Sepelipatja ulottuu ympäriinsä n 50-60 cm kasvarin sivulle.

Kaivonrenkaat ovat upotettuna sepeliin , ei muuta eristettä. Viiniköynnöksellä on vapaa pääsy pohjamaahan (sepelin kautta). Maanerotuskangasta ei ole kaivonrenkaan alla. Päällimmäisestä renkaasta on "laikattu" korkeutta sopivaksi.

Kaksi salaojaputkea on kaivettu kasvarin alle jotka yhdistyvät tontin muihin putkiin päätyen lampeen. Toistaiseksi on mennyt hyvin, ei routavaurioita, vääntymiä eikä lasirikkoja.

Tuo harjateräshökötys siksi, että yritän kasvattaa viiniköynnöksestä runkomaista tiheälatvustoista "pikku puuta". Se yläosa kehikosta on kallellaan syystä, että kaikki hedelmätertut saisivat aurinkoa. Versot on helppo tukea kehikkoon......kompakti paketti!

Kuulostaa varsin pätevältä ja huolella tehdyltä tuo pohjatyö! Itse olen suunnitellut ihan luonnonkivilattiaa(kalliolle tulee)

Tuolla ketjun alussa mietin kasvihuoneen lattiamateriaaleja, ja tällaiseen viime kesänä päädyin:

Ihan alinna savimaata vasten on se kangas ja lämmöneristeenä on pari kerrosta styroxlevyjä. Sepeliä on reilusti. Ovelta alkava tasainen käytävä tehtiin latomalla betonilaattoja (halvin mahdollinen, vähän yli euron kappale) vierekkäin. Niiden väleihin jätettiin pienet raot puhtaanapidollisista syistä.

Nuu,sulla on samanlaisia laattoja kuin mullakin kasvarissa,mut mulla on koko lattia verhottu laatoilla.Mulla on paljut laattojen päällä.Mites nuo reunat sulla,millaisen kasvatusalustan meinaat laittaa?

Kesäranta, taisin olla sinua säästäväisempi kun vaan keskialueen laatoitin Sinne reunoille sepelin päälle asettelen kasvualustoiksi niitä muovipaljuja. Päädyin sellaiseen ratkaisuun koska ne on helppo tyhjentää ja täyttää uudelleen, ja kuitenkin tarpeeksi suuria kasvualustoja. Ostin vähän aikaa sitten (alesta) muuttolaatikoita jotka käyvät myös hyvin kasvualustoiksi. Reiät tietysti porattava pohjiin kuten niille mustille paljuillekin. (muuttolaatikot oli harmaita, joten väritkin käy hyvin niiden entisten mustien paljujen kanssa yksiin)

Ne paljut on mielestäni kivoja myös siksi että niiden paikkoja voi tarpeen ja halun mukaan vaihdella, sopii minulle oikein hyvin

No joo,viiniköynnös olisi ihana,mutta siihen ei toi palju taida riittää kasvupaikaksi pomppivaa naurua.Siksi en ole sellaista hankkinutkaan.Huomasinkin viestini lisäämisen jälkeen kasvihuone kuvissa,et sullakin on paljusysteemi.En siksi säästänyt laattakustanuksissa,et meidän villit pojanviikarit takuuvarmasti joskus paiskaisivat sepeliä tms. tuolla kasvarissani,jos sellaista siellä olisi.Lapseni ovat autistisia piirteitä omaavia (ennenkuin joku ajattelee,et onpa huonosti kasvatettuja lapsia,kun tollaista tekevät)silmän isku.Pitäisköhän ostaa iiiiso palju kasvarin kasteluvettä varten,siinä kun lämpenee vesi kivasti.Mulla on kuution vesisäiliö ollut tähän asti,siinä on alareunassa hana,mutta se on valkoinen ja vesi ei siinä lämpene,kuten mustassa lämpenisi.Mikähän mahtaa olla suurin koko paljussa,joita on yleisesti myynnissä?

Ideanikkarit, hoi!

V 2010 nousi meille tämä 10m2 kasvihuone, joka on perustettu sorapedille. Mietin lattiamateriaalia - onko kokemuksia esim. Kekkilän koristekivistä tai vastaavista, eli toimisiko purkkien, purnukoiden ja pöydän alla? Haluaisin vähän väriä lattiaan, kun tuo sora ei silmiä hivele… onkohan pikkukivet kuitenkin liian liukkaita? Vanhat tiilet houkuttelee, mutta google ei tunnu sellaisia löytävän. Onko hauskoja ideoita tai messuilla ja maailmalla nähty jotain ihanaa?
Juliana Premium harmaana.. mietinnässä kiva ja toimiva lattiamatsku

En nyt tiedä auttaako tämä mitään, mutta mulla on tämmönen lattia. Olisin taittanut täyteen noita tiiliä, mutta ei ollut enempää. Upotin sitten ihan luonnonkiviä tuohon. Kummallisesti kamera väärentänyt kuvan tuosta lähempää kaarevaksi :smiley:

Talojen purkutyömailta saisi varmaan tiiliä haettua.

Kiitos! Mietin nupulakiven & betonilaatan yhdistelmää, sorapeti eli lattia on vähän alhaalla, ja se sietää korottua useamman sentin. Betonilaattoja voisi saadakin, mutta en ole päässyt purkutöiden apajille hamstraamaan punatiiliä… Betonia pitäis päästä pehmentämään luonnonmateriaalilla, ja ne b-laatat on ei-haluttuja, ja voin saada ehkä niitä. Oletteko koskaan värjänneet betonilaattoja tai maalanneet niitä betonimaalilla? Isoisä maalasi kaiken mökillään vihreällä metallimaalilla ja perinne velvoittaa… Pysyisi se varmaan betonin pinnassa? Tulis tuunatumpi lattia :slight_smile:

Minun kasvari on kalliolle kyhätty ja lattia tuli siten niinku kaupan päälle. Itse olenkin miettinyt puulattiaa kasvariin että olisi tasaisempi. Vaikka kahteen tasoon tehtynä. Onkos kellään semmosta terassin näköstä lattiaa kasvarissa? Miten toimii?

Kallio on kyllä siitä ihana että lämpiää päivän aikana ja yölläkin vielä tosi lämmin.

älä tipilintu laita kyllästettyä puuta,siitä irtoo hirveitä myrkkyjä kun kasvihuone lämpenee!tuo saunavaha vähän mietityttää sopisiko se kasvariin!

lempinakki,samat sanat muista maaleista,kun tuossa edellä kerroin tipilinnulle!kasvarissa saattaa olla kesällä jopa 50 astetta ja siinä lämpötilassa maaleista irtoaa myrkkyjä!

Hyvä pointti Iesteri, sitähän tulis aina pöllyssä ulos kasvarista kesäkuumalla… Hmm, onnistuskohan esin maalattu? Aikamoinen kesto vaaditaan kuumassa ja kosteassa kasvarissa puulta…