Kasvihuone: lattian päällystysmateriaali

Isoksi kysymykseksi on tässä oman kasvihuoneeni rakennustöissä nousemassa kasvihuoneen lattian päällystysmateriaali. Olen käsittänyt että olisi hyvä jos se olisi lämpöä varaavaa - keräisi itseensä lämpöä päivisin ja luovuttaisi sitä öisin. Kasvihuoneen käytön kannalta keväisin ja syksyisin lattiamateriaali on kai aika iso tekijä? Edelleen puhtaanapidon helppouden kannalta materiaalilla voi olla iso merkitys?

Meille suunnitellaan lattiaa siten että se olisi koko alaltaan tehty betonilaatoista. Mitä mieltä olette, kokemuksia? Varaako/ luovuttaako betonilaatta lämpöä vai onko koko ajan kylmän kalsea?

Entä muista päällystyksistä? Jos tähän ketjuun saataisiin kerättyä kokemuksiin perustuvaa tietoa eri materiaalien plussista ja miinuksista - olisi siitä hurja hyöty (meille) uusille kasvihuonetta suunnitteleville ja sitä rakentaville.

No meidän kasvihuone on tehty siitä materiaalista, mitä oli käytettävissä ja lattialla on harvalautaiset käytäväelementit, joiden alla on tiilenpuolikkaita lämpöä tasaamassa. Laudat olivat valmiiksi tummahkon punaiset ja mitä tummempi väri sitä paremmin se kerää lämpöä. (Kasvarin reunoja kiertää myös irtonainen punatiilivarvi sisäpuolella)

Raot käytävälaudoissa ovat kätevät, kun voi harjata moskat rakoihin. Vielä sinne alle mahtuu monen vuoden roskat.

Betonilaatoista on huuto vetämässä huuto.netissä, ne olisi tarkoitus laittaa lattialle. Alla on 0,5-0,7 m hiekkaa, sen tasoitan, levitän loput harkkolaastista “asennushiekaksi”, asennan siihen laatat ja kastelen. Tämä ihan mun oma ajatus, suursäkistä jäi laastia ja meinaan sen tuohon käyttää kun ei sillä muutakaan käyttöä ole. Mitään valmista mokkoa en siitä tee, levitän kuivana ja kastelen sitten laatojen kanssa. Saas nähdä miten siinä käy… Sain sukuni miespuolisilta edustajilta hieman kummeksuvia katseita kun idean viikonloppuna heille esittelin =) Mutta siis laattaa tai tiiltä, haluan lattiasta siistin, lämpöä ja kosteutta varastoivan. Mutta kokemusta ei ole vielä mistään!

Mullakin tulee hiekkaa harkkomuurin sisäpuolelle n.40cm. Päälle ajatetlin latoa kans betonilaattoja ja vanhoja tiiliskiviä tms. mitä sattuu pihalta löytymään ylimääräisenä. Ajattelin pistellä vain tasoitetun hiekan päälle sellaisenaan. Anturan alla, eli em. hiekkakerroksen alla mulla on Finfoam koko rakennuksen alalta. Mullakin kyllä jää tuota harkkolaastia jäljelle ao. suursäkistä. Enpä hokannu että vois käyttää lattialaattojen/kivienkin väliin. Ajattelin kuitenkin aluksi pitää laatat/kivet irrallaan että jos mieli muuttuu. Omasta takaa ei riitä alkuun koko lattialle laattoja joten puuritilä-betonilaatta-tiili -sekoitus tulenee alkuun. Tummat liuskekivet olis varmaan hyviä lämmönkerääjiä kevääksi, mutta niitä kun ei ole omasta takaa ja on aika kalliita ostaa. Ulkonäön puolesta jotain kaunista siis hakusessa pitkällä tähtäimellä ja käytännöllisyys varmaan itse testaten ja kuunnellen täällä ideoita.

Alunperin haaveenani oli se tiililattia, mutta sain sepelilattian. No ihan hyvä sekin tuntuu olevan. Vesi valuu nopeasti pois, samoin multaroskat. Lämpö kerääntyy ilmeisen hyvin, koska illalla se tuntuu kädellä koetellenkin ihan kuumalle. Sitä en sitten tiedä, kuinka nopeaan se "täyttyy" roskista, mullasta jne. mutta se on sitten sen ajan murhe se. Yksi loistava puoli siinä on se, että tomaattien kasvaessa, ämpärit voi kaivaa sepelin sisään, jolloin kasvatuskorkeutta tulee lisää, ja multa pysyy viileänä=haihdutus vähenee (kuvittelee hän). Ulkonäkö on sitten se, mikä sille vanhoista tiilistä ladotulle aika rankasti häviää.

Lattia-aihetta tarkennan oman kasvarini osalta sen verran, että meillä on mullospenkit sivuilla. Keskellä on tuo lautakäytävä, joka vähän laajenee ovien kohdalla molemmissa päädyissä.

Minulla on hiekkaa tuo lattia, sen päällä pohjareiälliset multapaljut ja käytävä tiilistä. Tykkään että käytännöllisempää tehdä lattiaa vain siihen jossa kuljetaan.

Fellow, kakkoslaatuisia laattoja kannattaa kysyä suoraan valmistajiltakin. Itse hain Lahdesta Kohja-Rudusvaimikäsenytolilta halvalla. En tiedä, mikä niissä oli vikana :slight_smile: Mulle tulee myös sementtilaatoista lattia. Yksi iso riittää!

Minttumeirami, kiitos vinkistä, täytyykin kysellä ellei sitten tuo huuto tuota tulosta. Mitä lyhyempi matka kuljettaa niin aina parempi. Mulla jää vapaata lattia-alaa noin 12m2, ei viitsisi itseään ihan kipeäksi maksaa kun muutenkin alkaa lompakon pohja jo häämöttää…

Lohja-Rudus…lukihäiriö iski…

Miten kasvarissa toimisi betonista valettu kiinteä lattia? Hyödyt ja haitat?

Meillä kun noita isoja puita riittää ja myös erilaisia kortteita niin olen varma, että joku/kaikki noista pukkaa hyvinkin äkkiä kasvarin puolelle. Tarkoitus olisi tehdä alle hiekasta ja styroksista eriste, valaa betonilattia ja siihen päälle lekaharkkoja 2-3 kerrosta reunoille.

Samaa mietiskelen kuin Miikos. Betonista lattiaa olisi helppo pitää siistinä, ja se varaisi lämpöä. Mutta, mutta, ajattelin laittaa sinne yhden kohopenkin, siis muuratun, johon tulisi 2 viiniköynnöstä ja ehkä kärhö tai pari.

Pitäisikö noille köynnöksille jättää aukko betoniin, että juuret pääsisivät multaan kasvarin alle? Kohopenkistä tulee varmaan noin 40-50 cm korkea.

Millaista kasvaria Miikos olet rakentamassa?

Vaihtoehtoja on tosi paljon mutta minä ratkaisin lattian näin. L- muotoon harkoista penkit ( sisäpuolta ei ole muurattu jos haluan vaihtaa systeemiä). Loppuosaan laatat niin jää taimikasvatukseenkin tilaa.

Keväällä jos hallayö tulossa kastelen laatat ja lämmitin päälle niin tupla varmistin pakkasen estoon.

Ok, Lumi. Onko sinulla betonia noiden laattojen alla? Komean näköinen kasvihuone sinulla, montakos neliötä siinä on?

Hiekkapohja, aikas paksu kerros soraa ja hiekkaa alla + kankaat ja styroksit, koko 10m2,

rakennettu viime keväänä, nyt jännää nähdä routiiko.

En halunnut kasvariin betonilattiaa siksi että päädyssä multa-altaassa kasvaa kolme viiniköynnöstä ja halusin että niiden juurilla on vapaa pääsy maahan. Multa-altaan reuna on tehty kestopuusta, ulkoreuna on harkkoperustusta, allas vuorattu ohuella kumimatolla. Vapaa lattiatila on laatoitettu betonilaatoilla, osittain pihatiilillä. Niin että hyvin paljon samanmoinen ratkaisu kuin lumin kasvarissa, saman ikäisetkin meidän kasvarit on eli ensimmäisen talven routimattomuutta toivon minäkin =)

Kasvari tehdään itse, puusta runko ja seinät & katto valokatteesta.

Vaihtoehdot tuon lattian kanssa on aika vähäiset eli esim. viiniköynnöksen kasvatus ei tuolla sitten onnistu.

Minulla on kasvarin alla tuhti kerros hiekkaa ja hiekan päällä katekangas. Styroksit on kasvarin ympärillä ei alapuolella, kun isäntä järkeili, että kasvarin ympärillä oleva styroksi eristää ja kun kasvarin lattian alla ei ole styroksia, jotta maan lämpö nousee ylöspäin. Viiniköynnökset on altaassa ja katekankaassa siinä kohdalla reikä, niin pääsee juuret kasvamaan. Hyvin on toiminut kolme talvea. Lattia on ladottu sauvakivistä, joita oli jäänyt yli talon seinustojen laitosta, tai no neliön verran piti ostaa lisää.

Mietin, että voiko betonivaluun tehdä muottiin aukkoja, joihin sitten nuo köynnökset istuttaisi? Vaikuttaako se sitten routimisen aiheuttamaan "muljaamiseen"?

Samaa mietiskelin. Tai sitten luovun viiniköynnöksestä... Kaikkea epämääräistä sieltä kuiteskin alkaa tunkemaan. Plaah ärtynyt