Kasvihuone lisävarusteet

Eikö se ole sellainen musta sylinteriputkilo josta työntyy ylös/alas kirkas metalliputki…? Sisällä on parafiiniöljyä…? Joka lämmetessä laajenee ja työntää sitä metalliputkea ulos ja samalla luukku avautuu. Tarkkista että se saa vapaasti avautua, voi olla jumissa. Muistaaksein niitä piti välillä öljytä tms. Mutta jos on kaput, niin uusia ns sylintereitä saa kaupasta erikseen, ne ei saa lämmetä yli +50c
Hankkijalta ym noita saa uutena.

https://www.kivikangas.fi/varasylinteri-automaattiavaajiin
Meen jatkaa, nukkumista :joy:

Olisiko luukku voinut olla jonain tosi lämpimänä päivänä jumissa ja on öljy laajentuessaan tunkeutunut väkisin ulos / “väärälle puolelle”. Siellä ei sisukaluissa tarvi isoa rakoa olla (valmistusvikaa), josta vuotaa, jos vastusta on liikaa.

Tänä keväänä ostin uudet männät, vanhoista oli mennyt ”voima”.
Olin ne säilönyt talvella sisällä.
Eivät enää vaan toiminut.
Baukkarista ostin.
Uusiin rasvasin ne sisäänmenevät putket aseöljyllä. Samalla puhdistui.
Siihen muuten kerääntyy yllättävän paljon likaa.

Mä testsin niiden toiminnan aikanaan:
Laitoin purkin kättä (selvästi) lämpimämpää vettä, sylinterit sinne.
Niin että mustan  ihan yläosa jäi veden yläpuolelle. Sitten näki alkoiko se nousta vai ei.

Meillon molemmissa kasvareissa nuot Univentit,hyvin ovat toimineet.
Mussukka vaan yhestä väänsi kierteet sutturalle.

Paloiko sulta käämi sen jälkeen :scream::scream:

Ai minulta?Kuinka niin?En ole äkkipikanen :slight_smile:

Tällaisen hankinnan tein viisastuneena viime kuumasta kesästä 2018.
Aurinkovoimalla toimivan tuulettimen. Kokeilin, laitoin siihen kiinni puhelimen vara-akkupakan. Toimii hyvin ja on täysin äänetön. Siinä kaapelissa usb-liitin.
Tämän kiinnitän kasvariin keväällä lähelle automaattiluukkua. Aurinkokenno ulkopuolelle. Silloin kun on aurinkoista tuulettaa ja silloin kun on pilvistä ei tarvitse lisätuuletusta, riittää että ovet on auki ja automaattiluukut toimii.

Ostin tuon tuulettimen kiinasta, wish.com verkkokaupasta. Hakusanalla Sunpower Fan.
Hinta oli n.20 eur, ei missään ole mainittu mitään takuusta.

Nuu, minun kasvari on ihan koko päivän aurinpaahteessa jos siis on aurinkoista. Sen takia olen tuollaista hakenut ja nyt löysin. Eihän tuo mitään viilennä mutta se pistää ilman kiertämään. Viime vuonna oli yli 50 astetta kasvarissa ja senhän tietää miten kasvien kävi. Oli katolla varjostusverkko.
Onhan niitä sähkökäyttöisiä mutta koirien takia en halua että siellä on sähkölaitteita päällä kun ovet on auki.
Tarvitaan vaan pitkäpartanen riiseni joka työntää turpansa siihen tuulettimeen ja … tai ihmettelee sähköjohtoa tai…
Tämä tuuletin roikutan kattoluukun aukosta ja aurinkopaneeli ulos.

Jos haluat viettää hetki netin Willissä Maailmassa, mene Wish.com
Hakusana joko suomeksi tai englanniksi, englanniksi osumia tulee paremmin (garden, kitchen…)
Maksu tapahtuu Klarna Bank’in kautta, tavara käteen ja sitten vasta maksaa s-postiin tulleen laskun.
Toimitukset tosin voi vaihdella viikosta kuukauteen, jopa 6 viikkoa, mutta on kyllä tullut perille asti.

Eikö tuonne wish:iin pääse katselemaan ellei rekisteröidy tai kirjaudu esim. Fb:kautta?

Älkää kuvitelkokkaan :joy::joy::joy: Että ensikesänä :full_moon_with_face:. Olisi yhtä lämmintä ja aurinkoa, kuin oli viimevuonna. :+1:
Toivoahan aika saa :roll_eyes: kuten mä.
Olen melkein täysvarma että kelit on enemmän toissakesän kaltaisia :cloud_with_snow::cloud_with_snow::cloud_with_lightning_and_rain: :fearful: :face_vomiting:

Jos tuonne kasvariin saa sähköö, niin sähköllä toimiva tuuletin/ajastin,?

Alalinkki:
Miksei kennolevyyn/lasiin voisi tehdä tuulettimen kokoista pyöreää reikää esin päätyseinän yläkolmioon.
Lasiliikkeessä ne saa tehtyä sen lasiin, Helppo irroittaa se osa kasvarinpäädystä.
Tuulettimen eteen saa ns läpän/voi kyyhätä itte, mitkä pitää sen kiinni, kun ei ole pyörimässä (yöaika) mikäli tuulettimen omaläppä ei toimi

https://www.byggmax.fi/ilmanvaihto/kylpyhuoneen-tuulettimet

Näyttää olevan nykyään mukana kosteus/ajastinohjattujakii tuulettimia.
Mulla oli tuontyyppinen käytössä muinoin, kun piti kasvatella vähän kaikkea.

Teemaa, minulla on Apps Wish’in kauppaan. Toimii tosi hyvin.

Miulla on semmonen kiertoilma vekotin joka kuumalla viilentää/kierrättää ja viileellä lämmittää/kierrättää , ihan miten sen säätää. Hyvä on.

Joo, toivon mäkii, että toi ennuste menee poskelleen :scream:
Samaantyyliin miten Iltalehden lööpeissä kirjoitellaan lähes jokaviikko. :eyes:
Viimekesän lämmöt oli kivoja.

Sain ajatuksen että laittaisin siihen mun varjoisassa paikassa olevaan seinämalliseen kennolevykasvihuoneeseen (n. 7 m2) sisälle lisävaloa kasvua parantamaan. Onko kellään ulkokasvarissa kasveille lisävaloa jota suosittelisitte ?  Oon nyt netissä pyörinyt ja etsinyt eri hakusanoin mutta mitään sellasta edullista ja helppoa vaihtoehtoa ei oikein ollut joten vaihdan taktiikkaani ja aattelin että lähtisinkin tutkimaan sellasia vaihtoehtoja joita penttiläiset on jo ite kokeilleet ja toimivaksi havainneet.
Eikös ledit oo edullisia hankintahinnaltaan ja myös käytöltä. Sisätiloihin taimikasvatukseen niitä onkin tarjolla pilvin pimein, mutta onko kellään kasvarissa jotain led-valaistusta ?
Vai onko tää mun ajatus lisävalon avulla kasvarini toimivaksi tekemisestä  kuolleena syntynyt.

Nuu, hyvä ajatus tuo Led valo. Sehän ei vie paljoakaan sähköä.

Kasvihuonevalo

Toi Palramin valo (linkin takana) on aika kallis ja sen verran lyhyt että niitä pitäisi ostaa useita. Ei mun budjetti riitä. Tota katselin  netistä jo aikasemmin. Toisekseen mulle tuli käsitys että se on lähinnä valaisuun, pitäis olla myös sellasta valoa (sinistä ja punaista) jotka auttaa kasvua ja hedelmien kypsymistä.

Nuu, muista tarkistaa että lampulla on korkea IP-luokitus jos se tulee kasvariin. 
Ne on arvokkaampia mutta siihen on syynä se IP-luokitus.

Joo, tiedän ton IP-luokituksen. IP44 on roiskeenkestävä, luulen että se olis riittävä kun aattelee että lamppu tulee kattoon johon ei niitä roiskeita lentele.  Mun lämminilmapuhallin jota käytän siellä kasvarissa on IP44-luokituksella.