Nuu, eikö tuo kasvari ole teidän sinne laittama, miksi varjoon?
Mitenhän tällainen ? Wish Led-kasvivalonauha, kasvihuoneeseen ainakin esittelyn mukaan. IP-luokitusta en löytänyt. Siihen pitäis itse pystyä tekemään se pistokeliitäntä, eli vaikuttaa kyllä vähän hankalalta ja ehkä vaatii ammatti-ihmisen joten hintaa tulee sitä kautta ehkä paljonkin lisää. Hankintahintahan olis tosi pieni. Kun nauhan pituus on 5 m niin kahdella nauhalla saisin kasvarin molemmat sivut katettua.
Pahasti pelkään, ettei tuollaisesta valonauhasta tule riittävästi valoatehoa (lux) esimerkiksi tomaatin kasvatukseen. Tuollainen nauha toiminee parhaiten, kun esimerkiksi salaattia voi valaista 5-10 cm etäisyydeltä ja nostaa sitä tarpeen mukaan. Tomaateille valo on aivan liian pistemäistä ja siroaa vain päällimmäisiin lehtiin.
Asennus sinänsä ei ole mitenkään vaikeaa, sillä pakkauksen mukana tullee liittimet, jotka voi itse kytkeä. Muuntajaa tuossa Wishin tapauksessa ei edes luvata. Valonauhaa ei siis kytketä suoraan 220V:n jännitteeseen.
Esimerkinomainen valonauha kuluttaa 10W/h
Muutaman sadan euron kasviledlampuissa yksittäinen led-valo on yleensä 1W tehoinen ja niitä ledejä on siinä asennusalustassa yleensä satoja. Tällainen viritys vaatii yleensä myös jonkinlaisen tuuletuksen, sillä nuo leditkin lämpiävät jonkin verran. Tuollaisesta tulee sitten reilusti enemmän kuin 10W:n ledinauhasta. Tällaiset riittävät tomaateillekin, mutta silloin tarvitaan reilusti enemmän tilaa ja useampi valosarja kuin pienessä kasvihuoneessa on mahdollista järjestää. Ammattilaiskasvihuoneissa tällaisia valoja saatetaan käyttääkin.
Led-valojen hyötysuhde (lm/W) on joka tapauksessa parempi kuin vanhojen suurpainenatriumlamppujen oranssin lämpimän hohteen. Natikkalampuilla tosin tulee lämmitys siinä samalla. Ledit taitavat korvata jatkossa myös energiasäästölamput (ESL).
Lumen, lux jne. Mitä ne tarkoittavat?
https://www.valostore.fi/lumen_lux_candela_integroiva_pallo/
Kävin tänään Kouvolassa olevassa hyvässä sähköliikkeessä josta oon aikaisemminkin hommanut itelleni kasvivaloja. Menin ostamaan sisälle taimikasvatukselle lisävaloa kun akuutti tarve iski. Kerroin tarpeeni ja sen että mun aiemmat on loisteputkivaloja jotka on siinä sisäpuolelta metallinvärisessä kehikossa joka levittää valoa vähän laajemmalti.
Niitä on kuulemma hankala enää saada, niistä ollaan oltu jo pitkään luopumassa. No mun tarpeisiin sopiva toisenlainen valaisinkehikko loisteputkelle sieltä löytyi, muistaakseni hän sanoi että se on teollisuusvalaisin, kosteusluokitus sillä on IP65 eli voin sen tarvittaessa kevään sisäkasvatusajan jälkeen siirtää kasvariin lisävaloksi.
Kehikon hinta oli 39,00, kirkas päivänvaloputki 7,50, 5 m johto 9,00 ja pistotulppa 2,20. Liikkeessä kasataan toi pakkaus mulle valmiiksi, puolen tunnin työ ja sen hinta 19.50. Mielelläni maksan sen verran että saan valaisimeni hetivalmiina. 95,73 alveineen. Mun mies menee lauantaina Kouvolaan muitakin asioita hoitamaan, hakee ton sitten samalla ettei tarvinnut jäädä sinne odottamaan tänään.
Miten tässä kävikin niin hyvä tuuri että myyjä ehdotti mulle just tota valaisinta ja mainitsi että voin käyttää sitä myös ulkona. Kaksi kärpästä yhdellä iskulla - nyt mulla on siis myös se vähän aikaa sitten haikailemani valaisin kasvihuoneeseen. Asioilla on taipumus järjestyä