Kasvihuone: materiaali

Asennustarvikkeet erilaisiin projekteihin - Biltema.fi

Kävin katselemassa Bilteman sivuilla. Kasvihuonesuunnitelmat on minullakin mielessä. Kävin ystävän luona kylässä, hänen miehensä oli tehnyt oikein sievän tallin mönkijälle kakkosnelosesta ja "hopeapressusta" (mitä se nyt on nimeltään), sanoi maksaneen n. satasen liitoskappaleista: naulauskulmat, katonharjakulmat ym.

Ajattelin samaa, että vanhoista ikkunoista tulisi seinät ja ainakin kesäksi katto kasvihuonemuovista. Isäntä aioin tehdä peltikaton, mitä arvelette siitä? Taitaa olla aika kuuma!

Olen haaveillut jo pari vuotta pienestä kasvihuoneesta. Nyt mietinkin kumpi on parempi vaihtoehto muovinen vai lasinen? Kasvihuone saisi olla 5-6neliön kokoinen. Kumpi kestää paremmin käytössä ja on kasvien kannalta parempi? Entä kasvihuoneen huolto?  Olisi tietysti toivottavaa että kasvihuoneen huolto olisi suht vaivatonta koska aika menee tietysti kasvien hoitamiseen. Muutenkin olisi mukavaa kuulla kokemuksia eri  kokoisista ja eri maateriaaleista tehdyistä kasvihuoneista. Kyse on tosiaan täysin harrastusviljelystä.

Kennomuovinen ja mielummin isompi.

Saisiko jonkinlaisia perusteluja? Miksi kennomuovinen ja minkä kokoinen kannattaisi ostaa että ei olisi kuitenkaan liian työläs?

*** Kennolevyy, mahd. paksuu, eristäälämpöö, kestää paremmin/kauemmin , suojaa liialta-aurinkovalolta, ei rikkoonnu helposti., Miinuksena hinta.

Isompi helpompi hoitaa, kun lämpötila pysyy paremmin kohtuuden rajoissa.

Miulla on 9 neliön ja se aika sopivan kokoinen ja helppohoitoinen.

Helppohoitosuuteen vaikuttaa myös kasvarin sijainti ja istutuslaatikoiden multatilavuus.

Samat sanat: kennomuovinen on kestävämpi, eristävämpi. Pitää paremmin lämmön, mutta ei tarvitse varjostaa.

Kennomuovinen ei ole niin herkkä särkymään (esim. lapsien pallopeleissä) eikä vaadi niin tukevaa perustusta kuin lasinen. Lasista täytyy varjostaa ja se ei pidä kylmää yhtä hyvin kuin kennolevy. Lisäksi lasisen kasvarin sisällä olevat tavarat ja kasvit näkyy läpi joten se täytyy pitää siistinä ettei ole pahannäköinen ulospäin. Levä mitä tahtoo loppukesästä tulla näkyy rumasti lasisessa kasvarissa.

Alle 9 neliön kasvarissa lämmönsäätely on vaikeaa, tulee helposti liian kuuma vaikka on ovet ja räppänät auki ja kasvit kärsii, kun tilavuus on niin pieni. Liian pienen kanssa tulee ongelmia, liian suuren kanssa ei: suurempaan voi laittaa kasvit harvempaa ja sinne sopii istuskeluryhmäkin tai vaikka puusohva pehmusteineen. Mikäs sen kivempaa vesisateella tai viileänä päivänä kuin juoda päiväkahvit kasvihuoneessa jossa on paljon lämpimämpää kuin ulkona! Sinne voi laittaa myös puuhapöydän missä voi ruukuttaa kasveja, koulia sun muuta, tai jos harrastaa vaikka mosaiikkitöitä niin pöytää voi käyttää siihen. Lisäksi kennolevykasvaria voi käyttää talvella puutarhahuonekalujen varastona (lasisesta näkyvät rumasti läpi, kennolevyisestä ei).

Kerrotko Nipsu78 millä vyöhykkeellä asustelet? Mitä pohjoisemmassa asuu, sitä tärkeämpää on tuo lämmöneristävyys. Esim. täällä Oulun korkeudella kannolevyhuoneen eristävyys on tärkeä asia kasvukauden pituuden kannalta. Halla ei pääse niin helposti kuin lasiseen.

Samoin jos sinulla on esim. savimaa ja et halua/voi tehdä kunnon perustuksia, niin sitten kennolevy on ainoa vaihtoehto.

Kennolevy
+ keväällä parempi hallansuoja, perustuu kennojen välissä olevaan ilmatilaan
+ kesällä ei tarvitse suojata auringolta
+ syksyllä pitää lämmön paremmin kuin lasi
+ ei rikkoudu

- ei niin kaunis kuin lasinen kasvari

Lisäksi tärkeää kasvarin valinnassa:
- kasvarin sijoitus paikka
- kasvarin käyttötarkoitus, kasvatukseen vai omaan rentoutumiseen
- mitä ja kuinka paljon siellä kasvattaa
- tuuletus on erittäin tärkeä, kesällä sisällä helposti +40
- oven leveys, mitä leveämpi sen parempi
- veden saanti, sitä kuluu paljon

ONNI on oma kasvari

Kiitos hyvistä ja perustelluista vastauksista. Asustelen kakkos vyöhykkeellä joten kasvukausi on täällä hiemen pidempi kun Oulun korkeudella. Ajatuksena olisi kasvattaa tomaattia, paprikaa, basilikaa ja mahdollisesti jääsalaattia. Haaveissa myös viiniköynnös. En kuitenkaan tiedä pärjääkö se talve yli kylmässä kasvihuoneessa näillä leveysasteilla. Lisäksi mietin mitkä kasvit viihtyvät kasvihuoneessa keskenään. Olen lukenut joskus että tomaatti ja kurkku eivät viihtyisi keskenään samassa kasvihuoneessa. Tästäkin asiasta olisi kiva kuulla kokemuksia? Mitkä kasvit viihtyvät hyvin yhdessä ja mitkä eivät?

Kaikki mainitsemsi kasvit pärjäävät oikein hyvin yhdessä. Viinirypäle pärjää hyvin ulkonakin, ei tarvitse turhaan sille kasvarin tilaa hassata.

Avomaakurkkua (partenokarppista/itsepölyttyvää) olen naruihin sidottuina kasvattanut, tuottaa aina hyvin satoa, säästä riippumatta.

Hyvistä perusteluista huolimatta kennolevyjä laittaisi. Silloin kun puuhastelen kasvihuoneeseen, haluan myös nähdä sisältä ulos. Lisäksi kasvihuoneen pitää olla esteettinen, kun se näkyy pihalla joka paikkaan, ei mikään “pleksikoppero”. Lähtökohtahan on myös sisällä se, että pitää olla esteettistä sielläkin, ei romuvarasto.

Huonompi eristävyys on toki tiedossa, mutta veikkaan, että sitäkin voi kompensoida muurisokkelilla ja syvillä istutuspenkeillä. Kivipinta varaa lämpöä. Korkea-sokkelisessa mallissa kasvarissa säilytettävät muoviruukut voi pitää lattian rajassa, ilman että ne näkyvät. Saviruukut nyt voi pitää näkökorkeudellakin :wink:

Minä hankin viime keväänä Juliana kennolevykasvihuoneen ja olen siihen tosi tyytyväinen. Ainoastaan nyt harmittaa se että en hankkinut isompaa, mulla on vain 6,2 neliöinen kasvari ja olis varmaan pitänyt hankkia 8-9 neliön kokoinen jotta se olis tarpeeksi iso. Kennolevyt pitää lämpöä hyvin ja ne on helppo pestä syksyllä. Nyt talveksi ostettiin pressu kasvihuoneen katolle jotta lumi ei jää aiheuttamaan mitään vaurioita katolle ja pressun avulla lumen saa kätevästi ravisteltua alas.

Viime keväänä vein taimet melko aikaisin keväällä kasvihuoneeseen katteiden alle ja hyvin pärjäsivät vaikka siellä ei olekaan lämmitystä. Hankittiin kyllä pakkasvahti sinne ja sen kanssa pärjäsin hyvin siihen asti että tomaatit sai istutettua penkkeihin.

Tietenkin lasikasvihuone on esteettisesti kauniimpi mutta kennolevyt on käytännöllisemmät mun mielestä.

Kennolevy käytännössä parempi lämpöarvoltaan, kestävämpi ja helppohoitoinen… Suosittelen!

Lasinen on esteettisempi ja monesti edukkaampi rakentaa jos löytää ikkunoita ja tiiliä esim remppa ja purkukohteista kuten meillä kävi. Meillä on 2 seinää tiiltä 2 seinää lämpölasia ja katto 6mm kennolevyä.

Kaikki ollaan löydetty ilmaiseksi.

Ajettiin teollisuusalueella jonkun hallin ohitse kun haettiin koiruuksille ruokaa ja näin hallin pihalla ikkunoita isot pinot. Kurvattiin pihalle ja kysyin että saanko ikkunoita.

Kennokasvarin raato löydettiin torista joka itse purettiin ja pakattiin peräkärryyn ja tiilet läheiseltä tontilta josta purettiin alkukesästä vanha talo pois.

Kasvarinraadosta tuli alumiinia kattorakenteisiin ja kennolevyjä katoksi. Vielä pitää n3-4 levyä jostain hankkia ja ne menee varmaan ostoksi kun ei ole sopivia kasvarinraatoja ollut tarjolla sopivalla etäisyydellä.

Tavalliset ikkunalasit eristää vähemmän kuin kennolevyt mutta voihan löytää vaikka 3kerros laseja niin johan on korkeampi k arvo. Tai laittaa vaikka 2 lasit niin on eristävä ilmakerros lasien välissä.

Kennolevy oli itsellä ajatuksena mutta kun saatiin nuin hyvät lämpölasit niin suunnitelmat muuttui itserakennettuun. Mies on kirvesmies niin osasi jotain tehdäkkin etenkin kun sai kuulla paljonko 12 neliön kennohuone maksaisi:))

Joensuussa on muuten vink vink kasvarin tarjolla itse purettavana …oli muistaakseni torissa tai keltaisessa pörssissä siitä ilmoitus.

Mun täytyy kyllä nyt sanoa, että sellainen lasinen kasvihuone olisi kyllä meillä se epäesteettisempi ilmestys  Onneksi siis mun kasvihuoneeseen ei näe sisälle näin talvella, eikä keväällä pahimpaan harsoviritysaikaan. Kullekin käyttäjälle siis oman persoonan mukainen huone. Meillä kennokasvari on piilossa, se ei näy kuin pieneen osaan pihaa. Tosin se näkyy kyllä muuten kilometrien päähän, mutta toisaalta olemassaolollaan peittää muut rumemmat näkymät. Aukean paikan ja savipohjan takia pitää olla kestävä, minkä takia lasista ei edes mietitty.

Tässä tulee just sellaisia hyviä perusteluja, joiden pohjalta voi päätellä, mikä itselle sopii.

Jos minun pitäisi varjostaa kasvejani lasihuoneessa, hommasta ei tulisi mitään. Kasvit joko palaisivat auringossa tai sitten verhot olisivat koko ajan edessä. Meidän kasvari on aukealla paikalla.

Minun mielestäni meidän kennolevyhuone on nätti :slight_smile: Minulle se on joka tapauksessa hyötyharrastushuone, ei olohuone. Vaikka ihana siellä on olla ja puuhailla! Mitään pöytiä ja tuoleja sinne ei mahdu, koska siellä on niin paljon kasveja.

Aluksi pelkäsin, että kaipaisin näkyvyyttä ulos, mutta enpä ole koko asiaa huomannut. Enpä ole sitten itsekään näyteikkunassa siellä.

Viiniköynnös vie vähitellen turhan paljon tilaa kasvihuoneessa?

Siirsin tuolta ajankohtaista osioon perustetusta ketjusta “Lasinen vai kennomuovinen kasvihuone?” viestit tänne aiheella jo valmiina olleeseen ketjuun. Täällä viestit pysyvät tallessa, ajankohtaisesta osiosta ne poistuvat tietyn ajan kuluttua kokonaan.

Meillä on kaksi lasista kasvihuonetta aukealla paikalla. En ole kummassakaan varjostusta harrastanut ja silti on satoa tullut. Taimet, joita istuttaa pitää olla tietty kohtuullisen kuntoisia eli ei liian pimeässä ihan vaaleiksi jääneitä.