Kasvihuone, puhdistus

Täällä yksi laiskannihkeä tollo ilmoittautuu jolla oli joulun alla muka niin kiire, ettei saanut asiallisesti kasvariaan siivottua. Sitten satoikin lumet ja loputhan te arvaatte. Olipa surullinen näky kun taas pääsiäisenä sain oven viimein auki.apea

Syksyiset tomaatit siellä törröttivät yltä päältä homeessa.Olipa ankea näky ja ihan oma vika vielä. Tuli sata kertaa mietittyä, että mikä kumma kiire se muka joulun alla oli.ärtynyt

Katkoin tukinatut ja pätkin vakkeret ämpäriin varoen liikaa pöllyyttelemästä ja kiiruusti kompostiin kaikki. Pitää varmaankin vielä polttaa ne varret.Tänään on tarkoitus mennä pesemään seinät ja katto tolulla. Siellä on isot lautaiseinäiset multapenkit ja muutama musta 90l betoonipalju. Pitääkö minun nyt vaihtaa kaikki multa, että tomskuilla olis toiveita tehdä hedelmää.Oisko mitään helpompaa varmaa keinoa? Neuvokaa ny!

Voiko sitä maata kayttää johonkin, etten vaan levitä hometta mihinkään. Mansikat kaipaisivat lisämultaa, mutta siihen ei sitä varmaan uskalla käuttää.

Neuvokaa minua laiskimusta, että saan vielä pelastettua se, mitä pelastettavissa on!

Tänään oli meillä myös kasvihuoneen siivousta ja samansuuntaisia ajatuksia. Miksököhän joka kevät vannoo pesevänsä syksyllä kaikki ruukut ja tyhjentävänsä :slight_smile: ja joka ainoa syksy jäävät pesemättä. Miehellä oli myös hyvä idea laittaa sankoon heinän siemenet, eikä kantta päälle, ja tietenkin hiiret siellä juhlivat ja mässyttivät niitä. Nyt alkais näyttää jo aika hyvältä, ruukut vaan täytyy vielä pestä.

Kellokukka, hometta on joka paikassa. Siis homeitiöitä leijailee ilmassa ja ne aloittavat kasvun heti kun olosuhteet ovat sopivat. Siinä mielessä kasvihuoneesi multa ei ole “saastunut”.

Joku muu osaa varmasti neuvoa sen, täytyykö tomaattien kasvualusta vaihtaa. Itse kyllä käyttäisin sen uudelleen… Mutta minulla ei olekaan kasvihuonetta.

Ei se multa mihinkäään karanteeniin jouda! Kyllähän tuolla avomaallakin on hometta siellä täällä lumen lytistämissä lehtiruusukkeissa. Kompostissa sitä hometta vasta onkin! Elelee itöinä ja alkaa kasvaa kun olosuhteet sallii.

Tomaateilla voi käyttää vanhaa kasvualustaa, siihen kannattaa varmaan vaan lisätä kompostia tms.

Tänään tyhjensin kasvihuoneen viimevuotisista homeisista tomaatin- ja kurkunvarsista. Joka vuosi sama juttu, että jää syksyllä tekemättä. Meillä on kasvatettu kasvihuonetomaatteja varmaan 30 vuotta ja siitä ajasta minä reilu kymmenen vuotta, enkä ole ikinä vaihtanut multaa kasvualustaan. Vuosittain penkit käännetään ja lisätään uutta multaa päälle ja kerätään edellisvuotiset rikkaruohot pois. Ikinä ei ole ollut tauteja( koputtaa puuta) eikä laseja myöskään ole pesty vuosittain. Ehkä hullun tuuria, mutta toivottavasti sitä riittää myös jatkossa.

Olipa kiva kuulla ettei kaikkea multaa tarvitse vaihtaa. Uutta multaa ollaan tuotu vähän joka kevät. Seinät on nyt pesty ja muutenkin näyttää hyvältä, mutta muurahaiset ovat jo aloittaneet juhlansa. Joka kesä yritän häätää niitä, kun tekevät pesiään muovipaljuun tomaattien juurille. Kastelen minkä ehdin, mutta eivät vaan minnekkään häviä, tomaatit vaan alkaa maistua vetisiltä! Loppusyksystä kun sato on jo korjattu keitän kiehuvaa vattä ja nakkaan muurahaispesään. Vähän vähenevät, mutta keväällä on taas täysi tohina päällä. Eiko teitä muita haittaa ne ollenkaan? Myrkkyjä en tahdo kasvarissa käyttää.

Ei minulla ne ole mitään vahinkoa tehneet.

Minä kans mahdun vallan mainiosti samaan kasvariin murkkujen kanssa enkä tiedä niitten siellä mitään vahinkoa tehneen.

Muurahaisethan ei sinällään kasveille mitään tee, että jos ne eivät haittaa, niin antaa olla. Jos taas niitä ei sinne halua tai jos ne tuppaavat liikaa lisääntyvmään siksi että niillä on siellä niin hyvä olla ne voi hävittää kyllä myrkylläkin.

Muurahaisia varten myydään erilaisia jauheita ja rakeita. Niitä ripotellaan muurahaisten käytävälle ja pesänsuulle, missä nyt näkee niiden kuljeksivan laumoina.

Aineissa on jotain mikä houkuttelee muurahaisia ja ne kuljettavat sitten sen mukanaan pesään ja myrkky tappaa muutkin.

Julmaa mutta tehokasta, eikä myrkky kulkeudu kasveihin. Nyt olisi otollinen aika vähentä populaatiota ennen kasvukautta jos kerran ötökät jo hereillä ja näkyvissä.

Meillä tuota rumbaa käydään ihan asuintalon suhteen. Joka kevät tähän aikaan kokeilevat että kannattaisko tänne majoittua ja joka kevät saavat yhtä varman häädön.

Olkoot vain hyödyllisiä tai vaarattomia, rakenteissa ei asuta-pihalla piisaa tilaa. :slight_smile:

HEI! Tiedättekö hajoaako kasvihuoneen automaattinen luukunavaaja, jos sen unohti syksyllä ottaa pois? Kiitos!

Voipi olla, että rikki on. Sylinteri on nestetäytteinen, eli jäätyy. Kivikankaalta saa onneksi varasylinterejä, niin ei tarvitse koko hökötystä ostaa uutta.

Kiitos neuvosta. Syksyllä on niin paljon muistettavaa, että tämä tuli vasta viikko sitten mieleen! Ja kun ostin avaajan vasta viime kesänä niin asia ei oli vielä tullut rutiiniksi.

Vaan saattaa olla että avaaja on ns. vahatäytteinen (vai oliko se öljy-). Siinä tapauksessa se saattaa hyvinkin selvitä talvesta. Odottelet vaan kevättä ja heti ku lämpötila auringon voimasta alkaa kasvarissa nousta, kyttäämään että toimiiko vai eikö toimi.

Eipä tässä muutenkaan voi muuta kuin ootella, kun ovi on jäätynyt kiinni :smiley:

Ei mennyt täällä automaattiavaaja rikki viime talvena, kesällä pelasi aivan normaalisti. Siksipä jätin sen täksikin talveksi paikoilleen…

Pikkasen on erilaiset pakkaset tänä talvena kuin viime talvena! Syksyllä olen ottanut sylinterit sisälle lämpimään.

Ou nou, nyt vasta tajusin, että meilläkin on vahapuikot kasvarin ikkunoissa! Edellisinä lauhoina talvina muistin ottaa ne irti syksyllä. Saapa nähdä, miten käy…

No joo kyllä soli viime talvenaki pitempi pakkasjakso semmosta -30:tä, muistaakseni -35:ssäki kävi useasti. Näin siis täälä länsi-lapissa. Tänä talvenakhaan ei senthään yli neljänkympin ole menny, ennätys minkä mittari näyttäny on ollu -39,2…

Webbe, laittaisitko sun tietoihin näkymään mistä päin olet? Olis aina helpompaa kommentoida kun tietäisi missä mennään. Täällä etelässähän ei tainnut viime talvena juurikaan olla yli kahtakymmentä pakkasta, viime yönä oli karvaa vaille kolmekymmentä!