Kasvilavoille (muille kuin minikasvilavoille joilla on oma paikkansa) laitan tähän oman paikan josta aihetta koskeva tieto löytyy helposti. Siirrän tähän alkuun muualta vanhempia aihetta koskevia viestejä.
Tiedoksi: Siirretystä viestistä lähtee aina automaatti-ilmoitus viestin kirjoittajalle oli viesti sitten kuinka vanha tahansa. Jos asia siirtoviesti-ilmoituksen saajaa häiritsee, hänen kannattaa olla asiasta suoraan yhteydessä ylläpitoon joka vastaa keskustelupalstan teknisestä toteutuksesta.
Siirretty viesti-merkintä häviää keskusteluketjussa olevasta viestistä aika nopeasti, joten siellä se ei kauan aikaa silmään pistä.
Tuo lavakasvatus minuakin kiinnostais, mutta kun en siitä oikein tiedä miten se menee. Oiskohan jollain kokemusta /ja tai tietoa kasvilavasta. Mitä siinä voi kasvattaa ja minkälainen se pitäisi olla. Olis nimittäin paikka ja tekijä, kun vain tietäis mitä haluaa.
Eikö ihan tosissaan kenelläkään ole kokemusta lavakasvatuksesta mitä siinä voi kasvatta sun muuta.
Voihan siinä kasvattaa ihan mitä vaan, mikä korkeutensa puolesta mahtuu, mutta lähinnä kai ulkoilmaa enemmän lämpöä tarvitsevia. Tai jos halutaan nopeuttaa sadon saamista. Esim. lavakurkku, jolla minä ainakin ymmärrän lähinnä avomaankurkun lavassa. Salaatin satokautta pystyy aikaistamaan kun viljelee lavassa, samoin toisesta päästä pidentämään satokautta...
Lavassa voi kasvattaa myös arempien kasvien taimia, vaikka puuvartisia.
"Ennenvanhaan" lavat olivat puusta tehtyjä, pohjattomia laatikoita, joihin tehtiin kansi esim. vanhoista ikkunoista. Nykyään saa niitä muovihökötyksiä valmiina, mutta puinen lodju on lämpimämpi kuin kokomuovinen, mummiälestä.
Kylmälavassa voi kasvattaa vaikka avomaankurkkua, salaattia, pensaspapuja, pieniä tomaattipuskia (onko ne nyt mini- vai kirsikkatomaatteja, ne mitkä jää parikymmentäsenttisiksi), vaikka myös porkkanaa ym. Ihan mitä tahansa mikä sinne korkeudeltaa sopii. Kylmälavassa kasveilla on lämpimämpää olla kuin avomaalla, joten kasvu nopeutuu ja sato aikaistuu.
Kiitos kommenteista. Nyt sitä lavaa on tulossa ja ei ainakaan liian pieni . Pohja eristetään tyroksilla ja puulotja siitä tulee, kantena vanhat ikkunat. Korkeuttakin reippaasti.
Tarkoitus on kasvattaa kurkkua, kesäkurpitsaa sun muuta vihreää . Syksyllä olis tarkoitus tehdä perannakylvöjä . Kaksi lavaa on tarkoitus hankkia ja toinen on kohta valmis.
Pakko nyt nostaa kissan häntää: minä tein viikonloppuna ihan itse neliön kokoisen lavan. Korkeuttakin tuli takaseinälle 40 cm. Mies kysyi että tartteeko rouva apua, minä että painu lenkille siitä. 7 tuntia meni, kun en älynnyt kaapissa ollutta pistosahaa ja porakonetta käyttää. Lapset auttoi tukemaan lautoja. Juolahti vasta myöhemmin mieleen ne koneet punastuu. Mutta hyvä ja vankka siitä tuli, ja ikkunatkin sopi justiinsa.
Jos haluaisin talvettaa lavassa puuvartiset kylvökseni, miten lava pitää talveksi vuorata?
Nyt on minun kasvilava valmis, se valmistui huvimajasta puretuista hyvänkuntoisista laudoista, ja päälle pistin vanhoja ikkunoita, ompahan niille käyttöä. Korkeus on 20cm ja ikkunat pidän tuossa niin kauan kunnes taimet puskee kiinni ikkunoihin. Toisen 10cm korkean lavana tein kaupan ruukkusalaateille ja tilleille, pistän sinne aina ne kaupan leikatut salaattitupsut kasvamaan.
Tällainen kasvilava oli Pietarsaaressa, Aspegrenin puutarhassa.
Oi voi, kun nuo putkiviritysTeltat!... On jotenkin niin koomisia..
Nii joo siis... Mä räpelsin tälläsen lavan ittelleni..
Tai siis kaks tämmöstä, kun oli tuolla verstaan nurkassa rojujen takanajemmassa kymmenen vuottalojuneet vanahat pirtin akkunat piti saada johonkin tilaa viemästä...
En tiiä, onko tuommoset akkunan reuhkat nyt ihan mikään järkevä säätö, on ainakin toistaiseksi lämpimänä hökötykset pysyny, tosin seinät oon kyllä eristää tumpannu meleko huolella styroksilla..
Nuohan on tosi kätevät ja monikäyttöiset. Mitäs sit aattelit tänä kesänä siellä kasvattaa?
Vähän sitä sun tätä on nyt taimikasvatuksessa tuolla, sitten kun saan kaikki viskottua vihannesmaalle, yrtitpenkkeihin ja avomaankurkut kasvariin, nii tuonne jääpi sitten viis kesäkupitsaa molempiin hököttimiin…
No kyllähän tuollaiset taimilavat ovat tosi hyvät. Jos vielä saat tuoretta lantaa, niin ensi keväänä voit tehdä kunnollisen lämpöpenkin niistä. Lantaa pohjalle, sitten multaa ja siemenet tai taimet. Palava lanta tuottaa lämpöä, ja luo kasveille loistavat olosuhteet…Juu, juuri tuollaisista täällä haaveillaan
Automaattiavaajaa kasvilavaan, onko kukaan kokeillut? Minulla on sellainen ostettu kasvilavan/minikasvarin välimuoto, puuta ja kennolevyä. Sen päällä on aukaistava luukku, johon mieluilen automaattiavaajaa. Miten on käytännössä, voiko tuollaisen avaajan asentaa tuollaiseen pieneen pömpeliin mihin sitä ei ole alunperin tarkoitettu? Tarkoitan että onko ne ranttuja luukun painon/mökin tilavuuden suhteen, käykö ne vaan just niiden kasvarien kanssa joihin ne on ensisijaisesti tarkoitettu?
Saako tästä nyt selvää…
Olen miettinyt samaa… Jossain oli jotain myös kalibroinnista ( miten kirjoitetaankaan? ) haluttuun lämpöön toimivaksi. Vaikuttaa hankalalta, vaan onko niitä erilaisia?
Niitä on varmaan erilaisia koska mieheni (joka siis kasasi meille sen kasvihuoneen viime kesänä) sanoi ettei ainakaan meidän automaattiavaajissa ole mitään erityissäätöjä haluttuun lämpötilaan.
Minun avaajissa haluttua lämpötilaa voi säätää mustaa mötikkää ruuvaamalla suuntaan tai toiseen. Paketissa oli kirjalliset ohjeet, mihin suuntaan pitää aina ruuvata. Sitten vaan pitää mittarin kanssa vahtia, milloin luukku avautuu.
Mulla nojailee saunaremontin seurauksena yksi saunan ovi seinää vasten. Se on värillinen, savun harmaa. Voisikohan sitä käyttää kasvilavan kantena? Meinaan, että voivatko kasvit yhteyttää sen värillisen lasin alla?
Yritin kaivella kommentteja aiemmista keskusteluista, mutta en huomannut mitään keskustelun tynkää. Kenenkään lavoja ei ollut saunan ovilla päällystetty - lieneekö se huono merkki onnistumisen kannalta? Sen sijaan muita upeita lavoja löytyi runsaasti!
Lasipöydän kanneksi saunanovilasin laittaisin, kasvilavassa kannen pitää päästää valo läpi, (yhteyttämiseen tarvitaan vettä, ravinteita, lämpöä ja auringonvaloa) tai sitten kansi jatkuvasti auki...
Meillä tehtiin ikkunaremontti ja ajattelin tehdä vanhoista ikkunoista kasvilavoja. Näin olin ajatellut:
- pohjalle jotain (esim. sanomalehteä) ettei rikkaruohot kasva läpi ja multa valu pois.
- kehikoksi jämäpuuta, jota löytyy kuurista.
- ikkunat päälle saranoilla ja tukikepillä, jotta ne voi nostaa tarvittaessa pois päältä kätevästi.
Täällä ei ole kovin montaa kuvaa lavoista tai vinkkiä niiden tekemiseen (ainakaan en löytänyt). Olisko vinkkejä tai asioita joita pitää ottaa huomioon?