En tiedä että oliko uusi otsikko tarpeen, mutta poistakaa jos tämä nyt on aivan turha.
Eli olen tekemässä ikivanhalle pellolle potager-tyyppistä yritti/kukka/kasvimaata. Pelto on valtavahko(minun silmissäni) ja siinä on länsi puolella hiekkatie ja itä puolella peltoa. Etelässä mäntyä ja pohjoisessa tiheä koivikko.
Nyt mietin että mitäköhän minä sinne panisin ettei olisi niin kovin peltomainen.
Ei siihen mitään ruohoa viitsi istuttaa, kun ukolta menisi laatikko kaljaa sitä ajellessa. Puita ja pensaita tietty, kai? Laitoin ämpäriin korallikanukan ja pihlajan oksia, onnistuukohan? Sain myös muutamia pikkuvaahteroita. Olisiko terijoen salava hyvä vai todella huono idea? Ja tiedän että löytäisin vissiin vastauksia täältä jostakin, mutta nyt on jo pää täynnä kaikkea että meinaa ohi mennä kaikki olennainen kun lukee noita palstoja.
Ja niin joo piti kysymäni tuosta sekaviljelystä(?). Jos jollakin olisi jotain kuvia miltä se käytännössä näyttää, niin olisi kiva.
Meillä on talon edessä (rajoittuu tiehen) ja takana (rajoittuu jokeen) myös valtavahko peltopläntti. Itse valtaan sitä vähitellen.
Tällä hetkellä takapellon yhdessä nurkassa on keittiöpuutarha, ympärillä kehäkukkaa ja hunajakukkaa. Lisäksi tulee yrttimaa. Ensi vuonna perustettavan mansikkamaan paikalle olen kylvänyt kaura-herne-ruisvirnaseosta. Pienen nurmikkopläntin olen myös kylvänyt, siihen tulee lapsille ainakin keinu ja varmaan muutakin kivaa. Suuri osa pellosta on viehrlannoituskasveina, niistä saa sitten katetta kasvimaalle ja ensi vuonna sitten vallataan lisää alaa. Lisäksi olen saamassa punontapajujen pistokkaita, ne tulee varmaan tuonne joen lähettyville.
Etupellolle heittelin kukkaniityn siemeniä, riveihin auringonkukkaa ja kehäkukkaa ja hajakylvönä hunajakukkaa. Kehäkukkien väliin laitoin vielä ylijääneet pensaspavun, lantun ja parsakaalin siemenet. Saas nähdä mitä tulee.
Puita ja pensaita en ole vielä ajatellut, hedelmäpuita ainakin tulee. Mies haluaa peikonpähkinää. Aitoja ja aidanteita ei vielä laiteta, kun viereiselle pellolle rakennetaan uutta tietä ja tonttien pohjia. Odotellaan rauhassa että ne valmistuu ja ojat saadaan kaivetuksi ennenkuin siihen aletaan istuttelemaan. Etteivät jää kaivureitten alle.
Mulla tällaiset suunnitelmat, hiljaa hyvä tulee. Budjetti on pieni ja aikaa on rajallisesti :)
Tarhapöllö, tuohan kuulostaa hienolta. Hyvä, että sulla on suunnitelma noinkin valmiina. Minä tulin tänne sen takia kun laitin hakusanaksi yrttimaa. Ihan kiva, että osuin tänne. Piti sanomani, että vaikka olen istuttanut piparminttuni ämpäriin, niin silti se rönsyilee muualle. Ja oregano, joka on taas ihan erilaisen maan kasvi (kuulemma) on myöskin levittäytynyt itsensä ulkopuolelle. Tänään levitin heille ja salvialle hurjan määrän nurmikkosilppua, saa nähdä, miten käy
Mishka, älä sinäkään vielä heitä kirvestä kaivoon, kyllä täällä jotain keksitään
Minusta olisi järkevämpää että aloittaisitte / jatkaisitte keskustelua jo olemassa olevalla palstalla, koska se ei jaottele minnekkään tietyn tyyppiselle alueelle eikä mitään tietyn tyyppistä kasvustoa ja on niin laja-alainen kuin mahdollista, mielestäni yksi parhaimpia otsikoita täällä (ja ainakin itse lueskelen sitä usein koska sinne saa mahtumaan asiaa laidasta laitaan.)
Jos mahdollista, siirtykää sinne!
Samaa mieltä tarleenan kanssa. Turhaa jakaa samaa asiaa koskevia juttuja monelle eri palstalle!
Hmm, olen todellakin uusi täällä. Tai no en nyt niin uusi, mutta vasta nyt aktiivinen, niin ei ole vielä nämä jutut niin hyvin hanskassa.
No, minä koetan siirtyä sitten muualle täältä, niin voitte poistaa tämän, tai mitä nyt sitten teettekin turhille keskusteluotsakkeille. Jospa minä löytäisin jonkun sopivamman paikan jatkaa.
Tuota noin, kun te tiedätte, niin etsinkö minä jonkun kasvimaan perustamiseen viittaavan keskustelun, vai jonkun potager keskustelun, ehkä tuo potager nyt on hieman liioittelua tänä vuonna vielä.
Oli vaan uusi hieno termi sille visiolle, jonka omaan tuosta pellosta.
Vaiko sitten sinne puutarhasuunnittelu paikkaan? Apuva!
Eep, olkootten, kyllähän mulla on pari puutarhakirjaa ja äiti.
Justiinsa sain pantua vähän perunaa ja sipulia, siihen kuivaan laitaan. On nimittäin aika velliä osa pellosta.
Joo, taidan tyytyä lueskelemaan vaan tätä, noissa vanhoissa keskusteluissa on paljon tietoa, kun jaksaa vaan selata kaikki läpi. Ehkä sitä vaan on laiska, mutta kun tuntuu että on puolet jo unohtanut kun lopettaa sen selailun. Ehkä pitäisi ruveta tekemään oikeasti muistiinpanoja.
Kun tämä palsta
Puutarha - Pihasuunnittelu - Hyötytarha - Keittiöpuutarha - Potager siis ei kelvannut, niin minun puolestani voi perustaa vaikka sata uutta potager-palstaa. Rissa varmaan ystävällisesti sitten neuvoo kaikilla niillä.
Ei tämä tosiaankaan ole moderaattoreiden palsta, mutta olemme yrittäneet auttaa ja neuvoa palstojen käytössä ja jonkinlaisessa järjestyksessä pitämisessä. Jos se kuitenkin noin vaikeata on hyväksyä, niin tuskin meistä kukaan väkisin on täällä kiusaa tekemässä. Omat hommamme on meillä itsekullakin ja ainakin itse voin vetäytyä tästä itseäni kiinnostaville kukka- ja eläinpalstoille ja keskittyä enemmän omiin hommiini.
Vapaaehtoistahan tämä homma on ja ehkä on parempi ottaa vähän enemmän aikaa omille harrastuksilleen ja antaa palstojen sitten kehittyä niin kuin ovat nytkin tehneet - vuoden päästä täällä on tuhansia turhia palstoja ja kukaan ei löydä enää mitään mistään. Tästä siis rakentuu jonkinlainen kertakäyttökysymyspalsta.
Väärällä palstalla tämäkin tekstini on, mutta halusin nyt vastata omalta osaltani täällä, kun kerran ei aivan asiallinen moderaattoreiden ehdotus keskustelun siirtämisestä saanut kannatusta!
Apuva, anteeksi Raakki! En nyt noin sitä tarkoittanut.
Tuota meinasin vaan, että en taida oikein hallita tätä keskustelun valitsemista oikein. Niin, ja on tosiaankin varmasti jossain tuolla vanhalla puolella juttua ja ei olisi ehkä sitä potageria pitänyt siihen laittaa, kun oli aikapaljon peltojuttuja ja kaikkea. No niin joo. Tarkoitin siis vain että en minä ilkeillyt kun ajattelin että olkoot, kyllä mä varmaan löydän jotain tuolta vanhalta puolelta, kun kaivelen. Iiip. Jep.
Toivottavasti ei nyt ollut ihan sekavaa. Eh, tämän voisi varmaan jo lopettaa kun ei ole kovin otsikon mukaista keskustelua. Sorry vielä kerran! Oikeasti. En taida todellakaan olla keskustelupalstapersoona. Minua EI saa ottaa vakavasti.
Bye bye!
Otsake korjattu, potager poistettu, kasvimaa voi olla muuallakin kuin pellolla joten keskustelu on avoinna kaikille kasvimaaharrastajajille paikasta riippumatta.
Aivan tavallinen kasvimaa, siellä kasvaa, tilliä, persiljaa, tav. - ja punasipulia, hernettä, kesäkurpitsaa ja ne kuuluisat pienet golfpallonkokoiset kurpitsat. Käytävätkin on. Yhdessä reunassa kasvaa kehäkukkia. Mutta ei taida olla sellainen, että kestäisi kuvattavaksi asti .
Mulla on Soukka-seuran yhden aarin vuokrapalsta, jota nimitän joka käänteessä kasvimaaksi. Kasvaa siellä kaikenlaista, joskin tila alkaa loppua. Sinne nimittäin mahtuu kirsikka-, päärynä-, luumu- ja kriikunapuut, marja-aroniaa, marjatuomipihlajaa, karhunvattua, tavallista vattua sekä villinä että ostettuna versiona, muutama mansikka ja mesimarja, musta-, puna- ja viherherukkapuskat, kolme karviaista, ruusukvitteneitä ja ne surullisenkuuluisat tyrnit (taas alkaa kilpajuoksu varkaan kanssa, kumpi saa tänä vuonna). Sitten kasvattelen siellä latva-artisokkaa, munakoisoa, paprikoita, tomaattia, lehti- ja juuriselleriä, kurpitsoita muutamaa sorttia, avomaankurkkua, puna- ja vihersikuria, fenkolia, kyssäkaalia, tietysti tillit ja persiljat ja muutama sipuli ja purjoja parikymmentä, ai niin ja sitten vielä talvivalkkaria. Tässä nyt vähän tätä lajivalikoimaa (on siellä varmaan vielä muutakin joita en nyt muista). Ja sitten tietysti kukkasia, niitähän kasvimaalla pitää olla tietty myös.
Tila on kyllä kortilla, pitäis saada toinen aari mutta kun nuo palstat ovat niin kysyttyjä niin mahdotonta taitaa olla, kun saisi edes puoli aaria, sekin helpottaisi.
Eeeeih.. Kirjoitin tähän äsken pitkät jorinat, ja sitten rupesin korjaamaan kirjoitusvirhettä deletellä, niin koko kirjoitus hävisi!
En jaksa enää uudelleen naputella, niin suoraan asiaan. Giardina, kertoisitko kokemuksiasi tomaatin ja paprikan kasvattamisesta avomaalla! Vai kasvavatko ne ylipäänsä sinulla ihan avomaalla.?
Minun tomaatit kasvavat tällä hetkellä talomme eteläseinustalla, mutta ensi vuonna (jos palstan saan) laitan ne todennäköisesti palstalle. Ukko-kulta kun valittaa, että meidän takapiha on niin umpeenkasvanut, ettei sinne mahdu enää sekaan (ei pidä paikkaansa ). Mietityttää vaan, että miten ne ehtivät kypsymään. Äitini sanoi, että heillä aikanaan tuli todella hyviä tomaatteja, JOS ne ehtivät kypsyä. Siis ylipäänsä ollenkaan yksikään tomaatti.
Hei Milli, mulla oli viime kesänä paljon tomaatteja ulkosalla vähän siellä sun täällä. Jahka eka hallayö uhkaa, niin kerää kaikki tomaatin raakileet sisälle kypsymään. Mielellään viileään ja pimeään paikkaan. Ne kypsyy sitten omaa tahtiaan. Maku on hivenen erilainen kuin ulkona kypsyneiden, mutta hyviä silti! Koko niillä ei tietty enää kasva, mutta kypsyvät enivei;)
Minulla sekä tomaatit että paprikat ja kaikki muukin kasvavat ihan avomaalla siellä palstalla. Yhtenä vuonna rakensin sellaisen muovisen suojan mutta tulos ei ollut mielestäni yhtään parempi, melkein päinvastoin. Tomaattini olen sitonut sellaiseen verkkosta rakentamaani aitaan kiinni jotta pysyvät pystyssä ja vähän lehtiä poistellut silloin tällöin. Lannoittanut sillä vaaleanpunaisella yleislannoitteella silloin kun olen muistanut. Satoa tulee vaihtelevasti, tänä vuonna taitaa tulla aika vähän, lajikkeita kyllä on lähes parikymmentä.
Paprikat taas tuottavat tänä vuonna mukavasti, mulla on tällä kertaa vaan sitä punaista pitkää Ramiro-paprikaa kasvamassa. Niitä olen lannoitellut samalla tavalla kuin tomaattejanikin. Pörriäisten puuttuessa olen niitä välillä ravistellut ja välillä topsy-puikolla tupsutellut. Siellä niitä nyt köllöttää paprikoita odottamassa punastumistaan melkoinen liuta.
Munakoisot ovat vasta kukka-asteella, pari pikkuista näkyi eilen olevan jo kasvamassa. Latva-artisokista keräsin eilen ensimmäiset syötäväksi. Ai että nuo itsekasvatetut vihannekset maistuvat hyviltä!
Giardina, viitsisitkö kertoa enemmän siitä latva-artisokan viljelystäsi? En ole sitä koskaan kokeillut, mutta mieli tekisi ensi kesänä testata onnistuisinko. Eli kerro ihan aasta ööhön tyyliin mitä-missä-milloin Itselläni on kasvimaana tänä keväänä käyttöön otettu savipelto jota parantelen vimmalla. Ei se kummoisesti vielä ensi kesänä eroa tämän kesän savesta.
Minun latva-artisokat kasvavat hevonpeellä parannellussa savimaassa siellä palstallani. Aloitin kylvämällä joskus tammi-helmikuun vaihteessa siemenöiset kylvömultaan ja sieltä ne sitten pinnistelivät pikkuhiljaa ylös ja aloittivat kasvamisensa. Pidin keittiön ikkunalla loisteputken alla ja heti kun uskalsin vein ne parvekkeelle sellaiseen pikkuiseen kasvarihyllykköön. Ensin luulin ettei niistä mitään tule mutta toukokuun puolessa välissä (muistelisin) vein ne kasvimaalle ja laitoin harsosta sellaisen tunnelin. Siellä ne ripirinnan munakoison kanssa pääsivät vauhtiin. Olen välillä lannoittanut sillä vaaleanpunaisella yleislannoitteella niinkuin kaikkia muitakin ja odotellut satoa. Nyt sitä sitten alkaa tulla. Eihän ne niin isoja ole kuin kaupassa mutta nameja kuitenkin. En minä mitään sen kummempia niille ole tehnyt ja tänä vuonna onnistui, ensi vuonna taas ehkä ei. Riippuu kesästä. Yritin viime syksynä peitellä ja saada edes yhden talvehtimaan, mutta ei onnistunut. Viisainta aloittaa joka vuosi alusta.
Kannattaa kokeilla, eihän se ota jos ei annakaan. Parhaimmassa tapauksessa saat napostella omia latva-artisokkia ensi kesänä. Onnea kasvatukseen!