Heinien mukana harvoin tulee isommasti siemeniä, koska oikeaoppinen heinänkorjuu tapahtuu niin varhain, ettei siemeniä vielä ole. Vaan voihan sitä jollakin olla tietysti vanhana korjattua heinääkin.
juuri näin, nanikka. ja sitten vielä: sänki= miehen ajelematon naama. traktori= mikä tahansa pellolla liikkuva väline, joka ei ole henkilöauto.
mai-lee, elämä on osoittanut, että aina kannattaa kysyä… Tuskin se ainakaan suuttuu se naapuri, pitää korkeintaan vähän tärähtäneenä, mutta siitähän me ei piitata, vai mitä?
Heinillä vuosikaudet kattaneena voin kertoa ettei tuleentunutta heinänsiementä ole vielä koskaan katteen mukana tullut. Ja siemen tarvitsee sen tuleentumisen ennenkuin voi itää.
Vielä yksi tuntomerkki jos törmäätte olkeen: Se on sitä kullanväristä tavaraa josta tehdään niitä himmeleitä ja olkipukkeja : )
PS. Olen minä vieläkin tohkeissani olkisilppuideasta : D
Nythän täällä vallan mahdottomaksi ollaan alettu.Tyttären tytär, 7 v, haluaa kasvattaa herneitä.
Mistäs siemeniä pikkuiselle, onkos kellään?
Tähdikki! olen itse havainnut hyväksi ja halvaksi ihan ruokakaupasta ostetut kuivatut herneet.Myydään isoissa pusseissa kuivatavarahyllyssä. On helppoa laittaa runsaasti herneitä märkään multaan kelmun alle,jo seuraavana päivänä aukeaa ja idut työntyy ulos.viikossa jo n.20 cm versot,jotka tosi maukkaita,ihan herneen makuisia.Jos ei versot kelpaa,niin anna kasvaa kuukauden verran niin alkaa tekemään jo palkoja,kunhan multatilaa on tarpeeksi.Kannattaa kokeilla.itsellä kasvaa hernettä ympäri vuoden,on nätin näköistäkin,varsinkin näin keväällä:)
Sokeriherneitä miun on aina pakko kasvattaa. Ihania välipaloja palkoineen, hyvää myös ruuissa ja salaateissa pilkottuna.
Noinhan niitä ennenkin kasvatettiin, ruokiin ja kyllä syötiinkin.
Mutta kun tyttö on noin nuori vielä, sokerihernettä ois varmaan mukavampi syödä.
On kai niilläkin omat siemenensä? Minusta on kiva saada lapset innostumaan tälläisestä. Tarpeeksi kauan kun olen tässä kylvänyt, alkaa kiinnostus herätä.
Kukas osaa kertoa sokeriherneen "siemenistä".Kai nekin on niitä herneitä, joita kylvetään?
Mistäs niitä lähtis katseleen?
Meillä on lapsille mieluisin herne ollut Sugar Snap, snapsiherne, jonka palkoihin ei tule kalvoa lainkaan. Myy ainakin Hyötykasviyhd. Se on kiva kun voi syödä kuorineen, kaikkineen.
Löytyy täältä puutarha.netin kaupastakin jotain sorttia. Tuo Sugar Snap tarviikin laittaa ylös ensi vuotta varten!
Missä päin Tähdikki vaikuttaa? Kalliit postikulut tulee jos tilaa Hyötykasviyhdistyksestä, Helsingissä on heidän kauppa Alku ja Juuri…?
Off-topic - muutenkin olisi kiva nähdä, millä kasvuvyöhykkeellä kukin asuu, vaikkei paikkakuntaa lukisi! Olisi helpompi vertailla, miten kelläkin kasvaa ja mitä, ja mikä minulle sopisi…
Kyllä niitä herneen siemeniä on ihan tavallisissa, pienimmissäkin marketeissa.
Muutkin sokeriherneet ovat varmaankin ihan ok, jos Sugar Snap’ia ei ole saatavilla.
Ruokakaupasta ostettuja herneitä voi myös syödä, mutta siemenkaupasta ostetut on myrkytetty.
Kuulostaapa pahaenteiseltä tuo mummin viesti, myrkytettyjä siemeniä. No onneksi ei ole tullut mieleen laittaa siemenherneistä keittoa, olisi tullut aika huima litrahintakin sille sopalle.
Mummi, pieni selostus olisi paikallaan, en koskaan ole osannut noin ajatella.On tärkeääkin tietää, jos noin on.
Kuinkas laitan vyöhykkeen, olen kakkosvyöhykkeellä.Katsoin oman profiilin, en löytänyt, miten sinne sen voi lisätä.
Tähdikki, minulla se kasvuvyöhyke on laitettu “Henkilökohtainen motto”-kohdassa, mutta koska sinulla on jo motto siinä, niin kokeile laittaa se vaikka “maa”-kohtaan.
Äkkiä sen huomaa, onnistuiko siinä, mutten usko että siinä tulee mitään ongelmaa. Jos ei onnistu, niin katsotaan sitten asiaa yhdessä uudelleen
Ei nyt ihan myrkytetty… Peitattua voi olla hyvinkin, silloin herneisiin on ympätty kasvitautien ehkäisyaineet. Joku lannoitekin voi olla, kuten esim. pilleröidyissä siemenissä.
Eikä edes ympätty, vaan lisätty. Ihan siltä varalta että joku siihen takertuu:)
Täällä tiedonhaluinen kyselee mitä eroa on ympätyllä ja lisätyllä? Jotenkin ajattelin että ympätty onyhtäkuin lisätty Ehtisitkö Kassikäp yhtään valaisemaan tyhmää päätäni, vai oliko aivan tosi tyhmä kysymys? (terveisin se joka aina esittää ne kaikkein tyhmimmät kysymykset joita kukaan muu ei kehtaa…)
Vilkase vaikka Elomestarin sivulta…
Rohkenin aloittaa eri otsikon, pelkästään kasvimaan perustaminen. Jos tähän sitten laittelis ihan yleisesti kasvimaan perustamisesta (kun on jo toi kasvimaan perustaminen nurmikolle).
Mä meinaan nyt tehdä kasvimaan "vanhan metsän/puualueen" pohjalle. Meidän pihasta on kaadettu isoja puita ja maasto on savimaata, mutta tuolla alueella tietysti savea peittää aimo kerros maatunutta ja mullittunutta lehteä, oksanpätkää jne. mitä metsikössä kasvaa.
Ajattelin tehdä kasvimaan paikkaan jossa oli iso kasa haravointijätteitä sekä oksia. Oksat ovat niin maatuneita että ne melkein murenevat päälle astuttaessa. Viime kesänä siinä kasassa ei kasvanut edes rikkaruohoja.
Mitä te luulette, uskallanko käyttää tätä maa-ainesta kasvimaan pohjana ja lisätä vain päälle puutarhamultaa? Vai pitäisikö mun kaivaa osa pois, kattaa alusta sanomalehdillä ja sitten lisätä päälle multa kasvimaata varten? Tosi ikävä jos en kata pohjaa ja sitten sieltä tuleekin kauheasti rikkaruohoja
Toisaalta, jos tänä kesänä vain laittais vähän pinnalle uutta multaa ja tekis koeviljelyt esim. porkkanalla ja herneellä jne. Jos tulee rikkaruohoja niin sitten sanomalehtipohjustus ensi vuonna ja uudet mullat?
Neuvoja vastaanotetaan, kiitos