Luin tuota listaa uudelleen äsken. Kohdassa "sipulit" sanotaan huonoksi naapuriksi porkkanaa. Taas sitten kohdassa "Porkkana" kehutaan hyväksi naapuriksi sipulia. Varmaan kannattaa luottaa tuossa kokemukseen eli uskoa anitaa:)
Muoks: Makua parantavaksi yrtiksi kumppanuuskasviluettelo tarjoaa sipulille tilliä. Eli penkki jossa kasvaa vierekkäisinä riveinä sipulia ja porkkanaa, ja keskelle kylvetään rivi tilliä
kopioitu puutteenperän sivulta (alleviivaukset minun)
sipuli -> punajuuri, kaali, porkkana, selleri, kurkku, paprika, palsternakka, kesäkurpitsa, mansikka, tomaatti, salaatti, kynteli
porkkana -> herne, pavut, tomaatti, salaatti, sipuli, purjo, ruohosipuli, valkosipuli, retiisi, salvia
Nuu, mitäköhän listaa mahdoit lukea
Tilliä taas ei suositella porkkanan kanssa, eli sipulin kanssa sopii, porkkanan ei.
Mun taulukossa on kanssa kahdesta eri lähteestä ristiriitaista tietoa tillistä ja porkkanasta keskenään.
Ei ole ensimmäinen kerta tuota ristiriitaista tietoa eikä varmaan jää viimeiseksikään
Minulla on kopioituna tiedostona koneelle “Keittiökasvien kumppanuuskasvitaulukko” mutta en ole kirjoittanut siihen näköjään lähdettä muistiin. Oletin että se on tuo aiemmin mainittu, mutta vissiin on jostain muusta lähteestä kopioitu itselle.
Anteeksi jos johdin jotain harhaan tuon tiedon lähteestä.
se on hyötykasviyhdistyksen listaus
ihan hyvä pitää rinnakkain ja ristiriitatilanteissa käyttää järkeä:-)
Nuu, kuten tuossa jo Weikolle totesin, niin sitä ristiriitaista tietoa kyllä löytyy. Tiedä häntä sitten, mikä tieto on “oikeaa” ja mikä “väärää”.
Sipulin kyvystä karkottaa porkkanakemppiä en ole ihan vakuuttunut, koska meillä on monena vuonna ollut sipulit ja porkkanat samassa penkissä ja siitä huolimatta porkkanat on olleet ihan “karvaisia”. Muuten ovat kummatkin kasvaneet hyvin. Tillin vaikutuksesta sipuliin meillä on nyt yhden kesän kokemus, eikä välttämättä kovin hyvä. Sipulit jäivät hiukan normaalia pienemmiksi, mutta se saattoi hyvinkin johtua ihan mistä tahansa.
Mun kumppanuuslista (4 lähdettä) ei edes tunnista sipulia. Tunnistaa ainoastaan valkosipulin ja ruohosipulin.
tää hyppäis narua: Porkkana tykkää sipulista, sipuli se tykkää porkkaanasta, ei juu ei juu ei juu… Sama se sitten, laitoin nimittäin sipuleita rivin merkiksi, kun en enää jaksanut etsiä merkkikeppejä. Toivottavasti ainakin porkkana tykkää sipulista, jos ne muutama sipuli siellä sitten eivät niin ole ihastuneita kumppaneihinsa, niin onneksi niitä on muualla ihan omassa seurassaan.
Sipulit kasvaa porkkanoiden kanssa hyviksi ja isoiksi, ainakin mulla
Hei! Olen laittamassa papua jo kylvettyjen porkkanoiden kaveriksi. Miten sopii? Hyötykasviyhdistyksen listassa huonoja kavereita, mutta eivätkö papukasvit olekin juuresten kasvulle edullisia?
Pavut pitävät paljon tuhdimmasta maasta kuin porkkanat ja toiseksi papujen lehdistö peittää alleen hennot porkkanat lehdet, ei ole kamuja
Onko tämä nyt arvaus vai tieto?
Riviväli olisi pensaspavulla ja porkkanoilla sen verran iso, ettei pensaspapu porkkanaa varjostaisi, eihän se kovin korkeaksi edes kasva. Onko maan voimakkuus/köyhyys sitten ongelma?
P.S. Porkkanat olen kylvänyt jo pari viikkoa sitten.
Campanella, hyötykasviyhdistyksen kumppanuuskasviluettelossa (käsittääkseni minulla on juuri sen kopio käytössäni) papu ja porkkana ovat huonoja naapureita. Kannattaa kurkata myös tuon linkin taakse: , vuoroviljely
Ja taas kerran hyötykasviyhdistyksen ja Puutteenperän kumppanuuskasvilistat on ristiriidassa keskenään. Puutteenperän mukaan pavut ja porkkanat sopii keskenään. Tiedä tässä sitten, mihin luottaa.
Osaisiko kukaan neuvoa, kun mulla ei nyt tänä vuonna näytäkkään istutussuunnitelma menevän niinkuin strömsöössä. Kumpaan penkkiin porkkanat tänä vuonna mieluumin? Siihen missä viime vuonna oli perunat vaiko siihen missä palsternakat? Alkuperäisen suunnitelman paikka ei olekaan mahdollinen ja vain nuo kaksi (huonoa) vaihtoehtoa jää mahdollisiksi. Juurimatoja ei ainakaan viime vuonna ollut havaittavissa!
Periaatteessa palsternakka viljelykierrossa on enemmän ravinteita vaativa kuin porkkana. Eli laittaisin porkkanat siihen, missä oli viimeksi palsternakkaa. Peruna taas on kaikkein viimeisin.
Toisaalta samalla paikalla ei koko ajan kannata viljellä syväjuurisia mutta sen voi huomioida sitten ensi vuonna