Alla linkki: KUMPPANUUSKASVIT Kasvimaalle istutuksia auttamaan ja helpottamaan
Nuu, tuolla Vihannekset ja juurekset - Yleistä asiaa on jo ketju kasvimaan kumppanuuskasveista. Kannattaisikö tämä linkki siirtää sinne, tai sitten niihin hyviin linkkeihin (tai kumpaankin)?
Siellä oli tää sama jo annettukin keskustelun lomassa mainitsemassasi ketjussa. Ja siellä just mietittiin eri kasvien soveltuvuutta keskenään - siksi laitoin tänne tämän linkin kun sille oli varsin sopiva otsake tarjolla, ja täältä se löytyy kummemmin selailematta ja etsiskelemättä
Nyt lyö tyhjää sen suhteen mitä meinaat noilla “hyvillä linkeillä”…Sama pää kesät talvet, silloin tällöin kuuluu pelkkää suhinaa :))
Luonnonmukainen haittahyönteisten torjunta olisi kysymykselleni parempi otsikko, mutta pudotan sen kummiskin nyt tähän (olin jo kirjoittamassa sitä tuolla Nauriissa, mutta...)
Mutta jos on paljon kehäkukkaa, saapuvatko läänin rapsikuoriaiset kaikki paikalle? Jatkomietintänä mai-leen kertomukselle siitä, että kehäkukka on houkutinkasvi.
optimisti sanoo: eivät. ne vähät jotka viereiseltä rapsipellolta tontilleni eksyvät sensijaan menevät kehäkukkaan eivätkä parsakaaliin:-) on muuten kokeiltu ja toimii. - mikään houkutin ei kyllä pidä pahalaisöttiäisiä poissa rucolasta.
Pohjalaiset kuoriaiset ja kaaliperhoset eivät ole harhaanjohdettavissa: Olen kokeillut kaalieni suojaksi suuriakin määriä minttua, kehäkukkaa, samettikukkaa sun muuta mutta erehtymättömästi löydetään kaalit ja syödään ne.
Kirppojen suhteen on kummallista etteivät harhaannu monien hehtaarien rypsimaille, jos tästä seireenivaikutuksesta keskustellaan.
Ainut konsti minulla on ollut harso päällä koko kesän tai kasvihuoneviljely. Kasvihuoneessa kaalitkin talvehtivat, btw.
Piparjuuri kasvaa laatikossa melkein mintun peitossa ja se säilyy jotenkuten.
Muita tuholaistuhoja ei kuitenkaan esiinny, kaikki muut saa olla tosiaan rauhassa paitsi kaali.
Kaalien ja kesäkurpitsan tuholaisia karkottaa kurkkuyrtti jonka voi kylvää suoraan kasvupaikalleen touko-kesäkuussa.Se on yksivuotinen, n. 50 cm korkea kasvi joka kuohkeuttaa lisäksi maata syvälle ulottuvan juuriston ansiosta.
Tuo puutteenperän linkki sanoo, että kurkku ja tomaatti eivät sovi yhteen.
Molempia piti kasvattaa ensi kesänä. Kaikki tutut yllyttävät tuohon kurkkuun.
Onko tosiaan näin???
Tässä pari päivää sitten tullut brittiohjelma-sarja vihannestarhasta antoi ainakin minulle uuden tavan mieltää kumppanuuskasvit. Ohjelman juontaja, Carol jotain?, puhui kolmesta kaveruksesta jotka kaikki istutettiin samaan paikkaan ja ne tukivat toinen toistensa kasvua. Hitsit kun en nyt muista mitkä ne oli, yksi oli maissi ja oliskohan yksi ollut papu joka sai maissista tarvitsemansa kiipeilytuen. Kolmatta en muista. Mutta periaate siis oli että kaikki hyötyivät toisistaan, tavalla tai toisella.
Kurkun ja tomaatin toisilleen sopimisesta en tiiä mitään, mutta eihän sinun niitä tarvitse samassa kasvatusastiassa kasvattaa. Pidä erillään?
Aattelinkin, että eikö ne sovi samaan kasvariin.
Sillä ei ole kokoa kuin 2m2.
Esim. täällä kerrotaan, miksi tomaatti ja kurkku eivät passaa samaan kasvariin. Itselle jos viljelee, niin ei haitanne, jos kurkuista tulee kalvakan värisiä.
Kiitos Paulastiina. Tuopa oli hyödyllinen linkki. Enpä tullut ajatelleeksi, vaikka jääkaapissa pidän tomaatit ja kurkut erillään ja eri puolilla jääkaappia.
Täytynee funtsia toisen kasvarin hankkimista. Saanpahan lopultakin hullun paperit.
E-hei, Weikkoseni, vielä kolmestakaan sellaisia saa, ellei itse kirjoita
Riippuu siitä, kuinka pienelle tonttitilkulle ne pystyttää. Kyllä riski on korkea.
Ihhih. Menin hakemaan sanalla “seuralaiskasvit” ja koska hakutulos oli aivan väärä, hoksasin käyttäneeni väärää sanaa. Sitten kirjoitin vaan persilja ja salaatti ja heti tuli linkkiehdotus Sivulle “Kumppanuuskasvit” Siis kuukkelista, kun tämä Pentin haku on juntturassa.
Nauriille löytyy kumppaniksi vain herne ja pinaatti, jotka suojaavat sienitaudeilta! Muttei kaalikoilta.
tämmönen hätänen kysely tähän: olen kasvattamassa valkosipulia, keltasipulia, retiisiä, salaatteja, porkkanaa, ruusukaalta, perunaa ja herneitä muutamassa kasvulavassa. keitä noista ei kannata laittaa samaan laatikkoon? koristekasveina noiden kans tulis unikkoa, ruiskukkaa ja samettikukkaa.
täällä on hyvät neuvothttp://www.saunalahti.fi/meriam1/puutteenpera/kumppanit.html
Ainakin sipulille huonoja kumppaneita noista ovat herne, porkkana ja retiisi. Lunttaan tässä tuosta kuutamon linkkaamasta kumppanuuskasvitaulukosta, tulostettu paperiversio kovassa käytössä tähän aikaan vuodesta
oij kiitos! tuohan on näppärä lista avuksi.
taidanpa minäkin tulostella se
Sipuli ja porkkana sopii hyvin keskenään. Sipuli karkottaa porkkanakemppiä.