Strömsö meni "nauhalle", sanomalehden palat viuhuivat samaan aikaan taimipurkkien pohjalle.. Ah, nyt ei karise multa joka välissä. Joissakin purkeissa kun on vielä niin turkasen isot reiät. Kai se toimii näinkin =)
Potager-keskustelussa on sammaleiselle nurtsille tekeillä kasvimaa kohopenkein ja sanomalehtimetodein...
Ehdinpä aloittaa tulevan kukkapenkin kääntämisen tarkoituksena poistaa nurmikko ja sitten lisätä multa, mutta sitten osui tämä silmiin. Pakkohan se oli koko alue kääntää loppuun, mutta siihen "peltoonhan" voisi nyt varmaan toteuttaa tätä sanomalehtimetodia. Pinta vaan tasataan (nurmikkokokkareet on vaan käännetty ylösalaisin), lehdet päälle ja lopuksi multa.Eikö? Niin ja tietysti ne reunukset. Kuinka paljon multaa suurinpiirtein laitetaan?
Unohdin lisätä kuvan.
Tässä lähikuvaa
Ja tässä yleisnäkymä tulevasta penkistä.
Reunassa ja takana näkyvät kaistaleet on myöskin käännetty jo.
Hyvä, että tulee nämä hommat tähän, sillä meinaan itsekin nyt tänä keväänä tehdä uuden "penkin" nurmikolle. Ainoa ongelma on se, että mitä reunoille. Voisihan siihen laittaa vaikka niistä pienistä painekyll. puunpalasista tehtyä runanauhaa.. Tai oikein muurikiveä.
Miten istutatte sitten kasvit,sen sanomalehden läpikö?
Oman kasvimaani perustin niin ,että käänsin nurmikon, siihen päälle sitten lehdet ja multaa. Hyvin ainakin ekan kesän toimi... Saa nähdä jatkuuko yhtä toimivana Kukkapenkkeihin olen istuttanut kasvit sitten vain sen sanomalehden läpi, jos on ollut niin syväjuurisia tulokkaita. Ensimmäinen vuosi on myös kukkapenkissä toiminut sanomalehtikikka hyvin. Kukkapenkeissä olen levitellyt lehdet suoraan nurmikon päälle.
LiisiA, kuinka paljon laitoit sitä multaa?
Minä ajattelin laittaa reunoille jotain kiviä. Tuolla jossain ketjussa puhuttiin, että muurikivet haurastuu ja rupeaa rapisemaan parin vuoden kuluttua, eli pitää ilmeisesti vain lähteä rautakauppoihin tai näihin kivien erikoisliikkeisiin etsimään jotain edes suht edullista vaihtoehtoa. Luonnonkivet ei käy, koska penkistä tulee kaksikerroksinen, takaosasta siis tulee korkeampi.
Tänään tulleessa Yhteishyvässä oli mielenkiintoinen juttu kohopenkissä vihannesten kasvattamisesta. Senkin voi tehdä nurmikolle. Tekisi mieli kokeilla Onkohan jollain kokemusta jo tälläisetä jutusta ?
anita, laitoin multaa liian vähän, nyt jos tekisin niin laittaisin reilummin. Kun se painuu kasaan niin hirmuisesti. Olen kyllä tosi huono arvioimaan tuota määrää. Osaisikohan joku muu kertoa sopivan syvyyden?
Jos sanomalehtikerroksen päälle laittaa multaa (sekä kompostimultaa, jos vain sitä saa) 40 cm kerroksen, se riittää isoimmillekin juureksille. Istutusta ei tartte silloin tehdä lehtien läpi vaan suoraan multaan. Katteena voi kesän mittaan käyttää esim. sahajauhoa tai ruohosilppua. Syksyllä kun maan kääntää sadonkorjuun jälkeen, kasvinjätteet ja osittain maatuneet sanomalehdet jäävät mullan joukkoon.
Älkää hyvät ihmiset käännelkö sitä nurmikkoa, siinä ei tule kuin hiki ja selkä menee
Multaa pitää tosiaan laittaa enemmän kuin aikoo, ja sitten vielä letkulla kastellaan niin näkee miten paljon menee kokoon. Ja seuraavana keväänä lisätään, sillä mielestäni kasvit ja madot syövät sitä multaa. Tai sitten kuvittelen vain.
Hyvähän se on nyt sanoa, kun kaikki on jo käännetty. Ei vaineskaan, ei se niin valtava ala ollut, etteikö olisi jaksanut. Hitaasti kiirehtäen sen teki muutamassa päivässä. Nyt se kukkapenkki (vaikka tämä kasvimaaotsikko onkin) on multaa vaille valmis. Pitänee taas lainata peräkärry ja lähteä Backa...selle lapioimaan multaa kärriin.
Temskukka, kuinka paljon sitä multaa täytyy olla sanomalehtikerroksen päällä ?
Projekti olisi edessä mutta en saa mitenkään sopimaan palikoita paikalleen kun ajattelen että miten se kasvi pärjää, siis saa kosteutta siellähän tulee koppurat sanomalehdet juuria vastaan.
Tottakat jos maanpintaa todella nostetaan paljon niin voihan siellä nurmikon/roskamaan alla olla vaikka mitä, mutta kun pitäisi jotenkin ympäristöönkin istua. Jos 50cm pattereita tasamaalle rakentelen ei oikein istu minun makuuni.
Kun idea kuulostaa loistavalta en viitsisi ( laiska ) maata käännellä ja istutusmaata olisi pakko raivata, osaatkos vielä rautalangasta sen toimivuuden vääntää
Siis syväjuurisempia kasveja haluaisin, ei mitään persiljoja vaan vaikka ruusuja, toimiiko vielä ?
Kyllä ruusun juuri menee sanomalehdestä läpi että sujahtaa. Minä kasvatan siementaimia sanomalehtipoteissa, ja pikkuiset taimetkin kasvattavat juurensa sanomalehdestä läpi. Eihän se sanomalehti siellä maan sisällä kova koppura ole - kosteaksi ja pehmeäksi se menee. Ja kun kasvit kasvaa vuosien saatossa, ja juuret menee samalla syvemmälle, niin samalla myös sanomalehdet maatuu.
Tein lauantaina tämän "kukkapenkin" vanhan Tuijan ympärille. Tuija saa lähtöpassit tulevana vuonna, nyt ajattelin istuttaa jonkun Klematiksen kiipeämään tuonne Tuija-vanhuksen oksille.
Olisin tehnyt runukset kivistä, mutta en viitsinyt lähteä poimimaan niitä matkojen päähän, joten tämä puuaita sai kelvata. En käyttänyt pohjassa sanomalehteä, sillä tässä kohtaa ei oikein nurmikko kasvanut. Oli helppo vain muokata pohja ja lisätä multaa.
Pihassamme käy aina Kurre-rouva ruokailemassa sembramännyn kävyillä, joten laitoin hänelle pasuvadista kylpypaikan ja tuohon pajukoriin pähkinöitä.
Istutin penkkiin soihtunauhusta, verikurjenpolvea ja loistoakilleijaa (minkähänlainen lie?), kaksi viimevuotista purkkituijaa ja yhden uuden kääpiövuorimännyn. Nyt näyttää tosi tylsältä, toivottavasti paranee, kun kasvit kasvaa.
Seuraava operaatio on tämä nurkkaus. Aloitin jo kaivamalla pois nurmikkoa vanhan penkin ympäriltä. (Leikkasin koneella jo tuivion oksia, kun roikkuvat ihan maassa. Laitoin pohjalla sanomalehteä ja hiekkaa päälle. Pitäisi vielä ämpärin kanssa hakea jostain pikkukiviä päälle. Samalla istutin kolme Queen Elisabeth ruusua lisää Tuivion taakse ko. penkkiin. Reunuksen olen latonut muurikivestä toistakymmentä vuotta sitten, eikä ole "murentunut", vaan sammaloitunut.
Nurmen poistamisessa meni tosi paljon aikaa, sillä joka tuppaassa oli runsaasti suuria kastematoja, ja ne täytyi pelastaa. Tähän pihaan on sen perustamisvaiheessa tuotu 11 kuormaa mustaa peltomultaa ja siinä on tosiaan paljon paksuja kastematoja ja siinä kasvaa vaikka vanha suksikeppi...(Olen siis joskus edes jossai
n tekosessa ollut viksu, kun en ole säästellyt multakerroksen paksuudessa)
Multaa ei ole riittävästi milloinkaan, sanomalehtien alla oleva multa muuttuu muhevaksi ja sitten määrää onkin tuplasti! Kovin ohut multakerros kuivuu helposti, 20 cm määrällä olen pelannut, mutta katoin kaiken ruoholilpulla ja kuorikkeella.
korkeusongelman olen ratkaissut lämpöpuisen hiekkalaatikon avulla. Syksyllä hiekkalaatikko nurtsille, sanomalehdet vähän laajemmalle alueelle pohjalle, oksia ja risuja alimmaiseksi. Vuorasin sisäpuolelta kattohuovalla (20 cm korkea 8 m rulla) ja sivuilta 30 cm suodatinkankaalla ja soralla Sitten kuskasin ruohonleikkuu ja lehtien haravointiroskia puolilleen, naapurit toivat mehustusjämiään, kesäkukkien mullat, levitin kasvihuoneen ruukkumullat ja kompostim päälle Laitoin kasvuharson päälle nyt keväällä ja sinne ovat
mullaksi muuttuneet kaikki. Laatikoita 2 x 2 m on nyt jo kaksi ja ihan
siistiltä näyttää, kyllä tästä gottage garden syntyy. Kuvat kesältä 2006 ja vappuaattoaamuna 2007
i
Tässä on sanomalehtitekniikalla tehty istutusalue. En kaivanut alla olevaa nurmikkoa. Ensin hahmottelin ääriviivat, sitten laitettiin reunuskivet, sitten märät sanomalehdet ja sitten isäntä kippasi multaa traktorin kauhasta päälle ja minä haravoin sen tasaiseksi. Sitten istuteltiin kukkia. Toimenpiteestä on varmaan jo kolme-neljä vuotta.
Tässä on potangerin ensimmäinen vaihe, joka on tehty suoraan joutomaalle joka kasvoi aivan piukassa juolavehnää, vuohenputkea, nokkosta yms. monivuotista rikkaruohoa. Istutuslaatikoiden kohtaan laitettiin sanomalehtiä, käytävien kohtaan muutakin postista tullutta mainospostia. Käytävät on katettu liuskekivillä, hiekalla ja laatikoiden välikäytävät hakkeella.
Juu, liuskekivipolku ja kaareva muoto sen tekee, noita vinoja laatikonmuotoja huokailen.