Kasvimaan perustaminen nurmikolle

Jaa. Eihän saveen kannata missään tapauksessa kaivaa multamonttua, kun kaikki lähivesi ajautuu siihen multamonttuun ja kasvit tukehtuvat liikaan märkyyteen. Savimaalla katetta kovasti joka paikkaan ja mieluummin kohopenkkejä aremmille. Ja se Alanin talikolla tehty pystypyöritys, jolla saveen sotketaan muuta maa-ainesta, näyttää telkkarissa toimivalta. Minähän en tiedä, kun minulla on savea vain kova kerros siellä täällä nurmikoiden alla.

Niin, mutta sitten olen kantanut siihen savimonttuun valtavia määriä multasäkillisiä ja tehnyt siitä vähän kohollaan olevan penkin.

Niinkuin tässä olisi muutenkaan rahaa senttiäkään ylimääräistä. :O/

Sand puhuu erityisen asiaa. Kaivamalla saveen taimien uima-altaan saa varmasti taimensa tapettua seuraavana talvena. Esim. omppupuun.

Kas kun se vesi jää sinne ilmavan ostomullan joukkoon saviseen altaaseen…

Alanin talikkopystypyöritys? Missä jaksossa tuollainen oli?

Alan näytti miten se runsukäännös syntyy. Se oli se jakso missä puhuttiin mullasta, kasvualustasta ja sen semmoisista.

(Juuri katsoin siitä Alanin kirjasta ohjelmanteon yhteydessä otettuja kuvia juuri tästä aiheesta)

Talikonpyöritystä olen itsekin nyt kokeillut, kun sekoitan olevaan maahan jotain muuta maata. Lisään ensin vähän, pystypyöritän talikkoa, lisään lisää ja taas vähän pyöritän. Hyvin onnistuu :}

Siis mitenkä? Justiinsa tuossa iltasella mies kärräsi kompostimultaa ja hiekkaa ja minä niitä sitten pohjamaan ja kalkin kanssa koetin sekoitella… Käytin ihan lapiota mutta olisko talikko jotenkin kätsympi? Ja mikä ihmeen runsu?

Mai-Lee on runsun mestari mutta minä käsitän sen näin: Ensin tehdään vähän niinkuin perunavako ja laitetaan siihen vakoon sitä maanparannusainetta. Lapioidaan seuraava vako saman suuntaisesti ihan viereen niin että lapiollisilla peitetään edellinen vako, taas lisätään herkkua, peitetään seuraavan vaon kaivelulla, lisätään, peitetään kaivellen jne.

(Alanin kirjan sivu 55)

runsukäännön tekniikan on temskukka oppinut täydellisesti:-) paitsi, että kun maa käännetään, ne vaot syntyvät kuin itsestään. kokeilkaa vaikka.

ja runsu on kaikkea sitä, mitä puutarhailijalla on syksypuolella liiankin kanssa: kitkuujätettä, naatteja, pudonneita lehtiä, nurmikon leikkuun tuotosta. helpommalla pääsee, kun sen piilottaa maahan suoraan eikä kierrätä ollenkaan kompostin kautta.

luksusrunsukääntö tehdään sitten niin, että vaot täytetäänkin puolipalaneella hevonhyvällä:-)

Jassoo :slight_smile: No tuotahan me justiinsa tehdään pionipenkissä. Tai ainakin melkein. Reunasta kaivettiin mullat toiseen reunaan, laitettiin reunamuovi, ja sitten siihen on ajettu hiekkaa ja kompostia. Päälle lapioidaan vierestä vanhaa multaa ja siihen taas uutta herkkua tilalle jne. Jee. Mähän osaan jo :slight_smile:

"Runsu"? Jos tuo Puutarhurin ABC -kirja saadaan käännettyä suomeksi, niin suomentaja muistakoon käyttää tätä hienoa käännösvastinetta

Tosin Alan taitaa yleensä neuvoa laittamaan single tai double digging -tekniikassa vakoihin muckia eli lanta- tms. kompostia, mutta kompostoimattomien naattien ym. hautaaminen on myös tehokasta. Riippunee siitä, mitä aikoo penkkiin laittaa ja milloin; aivan kaikki kasvit eivät taida tykätä raa''asta tavarasta juuriensa alla.

zirmeli, runsukääntö tehdään syksyllä. keväällä kun kasvit istutetaan/siemenet kylvetään, ei niiden varpaiden alla enää ole raaka tavaraa. ei ollut edes silloin eteläisen suomen normaalien talvien jälkeen, puhumattakaan nyt sitten näiden parin viime talven kaltaisten eurotalvien.

alanilla tuntuu olevan mahdollisuus tehdä luksusrunsukääntö joka kerta. me vähemmän hyväosaiset ja ennenkaikkea laiskemmat = ei turhaa kompostin kautta kierrättämistä, saamme tyytyä aika useinkin köyhäilykääntöön:_)

Niin sitä minun pitikin tulla täsmentämään, että jos haluaa päästä heti istutuspuuhiin, niin ainoa vaihtoehto on tosiaan tuo “luksusrunsu”, eihän raa’an tavaran päälle tosiaan mitään kannata istuttaa. Eli “tavis-runsu” käy mainiosti kasvimaalle tms. paikkaan, jossa ei ole tarvetta pitää talvella kasveja, siis jos esim. perennat eivät kaipaa uutta petiä.

Kannattaisko mun laittaa sinne penkkiini samalla jotain näistä (olis valmiina): kalkkia, tuhkaa, tai kanankakka-merilevälannoitetta? Salaattia, yrttejä, kehäkukkia, herneitä ym ym olis tarkoitus kasvatella, ehkä perennoja ja tomaattejakin eli kaikkea mahdollista - sikäli kun ne nyt ylipäätään ehtii kun penkki on edelleen tekemättä. öhhhhh... Ei vissiin tuota lannoitetta ainakaan yrteille ja salaateille. Luonnonlannoite siinä pussinkyljessä seisoi, eli kai tuo nyt on sitten vähemmän pahis kuin ne jotkut stydimmät lannoitteet, vai?

Marjapuskan (tai toivoakseni löydän jonkun vähän puumaisen) ajattelin laittaa sinne keskelle, mutta pitäiskö kirsikkaapuu vissiin jättää penkin ulkopuolelle mieluummin? Visuaalisesti se vois olla kyllä musta kiva jos sekin olis penkissä nurmikkoalueen ulkopuolella ja sen alla kasvais jotain sopivia kukkia tai maanpeitekasveja.

Joo, varmaan se kirsikkapuu kannattaa sijoittaa sivummalle. Kasvimaan aluetta menee jo marjapensaalle tosi paljon.

Kyllähän sinä voit sitä lannoitetta sekoittaa multiin kasvimaata tehdessäsi, mutta yhtään liioittele sen kanssa :}

Voi jepulis, olipas hyödyllistä viettää "taas" ilta pentissä.

Olen nimittäin miettimässä jo tulevaa kevättä ja kesää (tottakai) ja mielessä siintää jonkinlaisen hyötypuutarhan laittaminen, entisen pienen lisäksi.

Ajatuksissa siintää tietenkin sanomaledillä ryyditetty /pohjustettu alue, mutta reunaksi ajattelin käyttää turveharkkoja. Onko kukaan kokeillut niitä ja miten toimii? Tuleeko liian kalliiksi?

Mielessä siintää helppo tekotapa ja jatkokäsittely= nurmikonleikkuu, helposti harkon reunoja myötäillen.

Nyt on pakko ens kesänä saada mansikkamaan penkkien välit kuntoon. Taidan käyttää Temskukan konstia, sanomalehtiä käytäville, kate päälle, ja voilaa! Siistiä, nopeaa ja vaivatonta. Tulis jo kesä......

Turveharkkoja olisi monasti tehnyt mieli kokeilla ja koettaa sammaloittaa niitä sitten, mutta mutta ainakin toistaiseksi olen niitä kovasti hinnakkaina pitänyt. En muista nyt mitä säkillinen maksaa , ja siinä ei montaa palikkaa ole. Riippuu tietty kukkaron paksuudesta,mikä kenellekin kallista on, minulle kuitenkin liikaa.

Jäin tässä kyllä miettimään,pystyisikö sitä itse niitä jotenkin tekemään kun pelkkä raaka turve ei sitten taas mielestäni kovin kallista ole, jos siitä saisi jotenkin kasaan leivottua jonkinlaisia turvemakkaroita.

Miten olis, jonkin taipuisan verkon sisään turvetta laitttaisi ja kasveilla tai sammalilla koettaisi saada sen pötkön kiinteänä pysymään.

Taidanpa koepötkön tässä keväällä kokeilla ja joo nyt ideoimaan Miten valmistan halvan turve palikanmuurausmuuraushymyä

Minä en henk.koht ole koskaan lämmennyt noille turveharkoille. Syy tähän on se, että minulla kaiken pihalla pitää olla kompuroinnin ja tallaamisen kestävää. Äiti niitä joskus kokeili, ja jos sille vahingossa astui päälle, niin sehän meni heti rikki. Elikkä minulle se on liian heppoinen materiaali. Sinänsä olen kyllä nähnyt tosi kauniita sammaloituneita turveharkkoreunuksia, eli kaunis olisi.

Minä reunustin kukkapenkin nuukuuttani kahtia halkaistuilla turveharkoilla.

Minä olen jakanut yhden harkon kolmia, alla juuriestettä ja 90 % tyytyväinen olen. Suurimpaan osaan on kasvanut kaunis sammal päälle. Parin metrin matkalta ei saa paljon sadetta niskaansa ja siitä kohden pyrkii murtumaan. Sammaloituneet kohdat eivät murru herkästi, mutta jos raskain saappain astuu reunan päälle, sen kyllä saa murtumaan.