Kasvimaan perustaminen nurmikolle

Se multa, jossa oli savikokkareita myös, tuli jostain "pellolta", johon tehtiin hevosille uusi maneesi...
Jos siis katan kunnolla (onneksi nurmikkoni on nyt pitkää), niin istutan sitten oitis. Kiitti ja tänäiltana lisään vähän turvemultaa joukkoon ja sitten istuttamaan

Ai nyt huomasin Imikänkin vastauksen.
Mua ei kyllä innosta kankaalla kattaminen ja siihen reikiä. Hankala ja jotenkaan vaan en tykkää tuosta kankaasta. ( Onks ihan pakko, jos ei taho )

Olen yrittänyt löytää vastausta tähän, mutta en ole pariin vuoteen näillä sivuilla ollut joten en löytänyt ( tai osannut etsiä ) vastausta seuraavaan:

Eli yritin perustaa pienen kasvimaan viime kesänä villiintyneen nurmikon( joka siis suurimmaksi osaksi kasvoi rikkaruohoa) nurkkaan. Sieltä ei kyllä kasvanut kuin vähän hentoja taimia ja VALTAVAT määrät rikkaruohoa. Ei siitä tullut mitään, kukaan ei olisi pystynyt kitkemään sitä vauhtia. Käänsin ensin maan ja yritin kaivaa rikkakasvit pois, mutta ei siis onnistunut. Nyt kysymys kuuluukin. Voiko koko kasvimaan myrkyttää ( älkää nyt pyörtykö ja järkyttykö) esim. Round-upilla ja sitten lisätä uutta multaa ja jos voi, kuinka kauan pitää odottaa, että vaikutus häviää ennenkuin istuttaa siemnet tai taimet? Vai onko ihan mahdoton ajatus? Jos olisitte nähneet sen kasvimaan loppukesästä, ette kyllä ihmettelisi kysymystä:)

Myrkyttäminen on yksi toimiva vaihtoehto. Roundupin tai vastaavan täytyy antaa vaikuttaa muutamia viikkoja, jotta se kulkeutuu kasvien juuriin saakka. Myrkky ei vaikuta mullan kautta - en kuitenkaan tiedä tämän hetken varoaikoja, saako ruokakasveja heti kylvää kun rikat ovat kuolleet. Joka tapauksessa aika myöhäiseksi menee kylvöaika, tai ensi kesään.

Hyvä vaihtoehto on myös peittää alue paksulla kerroksella sanomalehtiä ja tuoda uutta multaa päälle, aivan samoin kuin kukkapenkkiä sanomalehtimenetelmällä perustettaessa. Tai tehdä potager-laatikot.

Katsopa Uuden perennapenkin perustaminen

Potager

Tämä kuva on näkyvissä myös jossakin toisaalla. Etualan alueen olen valloittanut viime syyskesällä nurmikosta peittämällä sen sanomalehdillä ja ruohosilpulla. Syksyllä laitoin vielä kerroksen koivun lehtiä päälle. Tänä kesänä kaivan reikiä katekerrokseen ja istutan niihin kesäkurpitsaa.

Koko kasvimaa on valloitettu samalla tavalla ala kerrallaan. Toisena kesänään katettu ala on jo käytettävissä tavalliseen tapaan, eli sanomalehdet ovat pääosin hävinneet, samoin rikkaruohot.

Olin tämän ketjun inspiroimana ajatellut perustaa koholla olevan kasvimaan. Eli nurmikko ympäri > sanomalehteä päälle > ehkä jotain risuja tms jos löydän > multaa, turvetta ja hiekkaa (ja ehkä pari pussia lantaa) päälle noin 20 cm. Mitään kovin syväjuurista ei ollut ajatuksena kasvattaa.

Nyt kun guuglailin kohopenkillä, löysin varoituksia, ettei saisi parina ekana vuonna kasvattaa mitään nitrattia keräävää, kuten salaattia ja mangoldia. Niitä just haluaisin! Mitenköhän nyt sitten pitäis toimia? Olla lannoittamatta mitenkään? Tehdä vieläkin matalampi? Eihän toi mun kasvimaa mikään kohopenkki sanan varsinaisessa taitaisi kyllä olla. Täytyis vissiin hankkia lisää tietoa salaatinviljelyssä.... tieto kyllä näyttää lisäävän tuskaa...

R, nitraattia tulee vain lannasta. Mitä jos tekisit useamman kohopenkin (kts. otsikko potagerit) ja lannoita sen mukaan mitä aiot istuttaa.

Minä en ole hevonpeen kanssa huolehtinut ollenkaan mistään nitraateista ja täällä vaan jallaillaan iloisena.

Minkä takia haluat kääntää nurmikon ympäri?

No ajattelin et josko se nurmikko tunkis sieltä vähemmän läpi? ja muutenkin hajois nopsempaan? Kun en kuitenkaan pysty laittamaan niin kovin reilua multakerrosta päälle? Se voi tietty ruveta parin lapiollisen jälkeen ruveta kovasti kiehtomaan tuo suoraan nurmikon päälle perustaminen...

Ja joka tapauksessa ei näköjään suositeltu salaattijuttujen viljelyä pariin vuoteen vaikka ei laittaisikaan lantaa, esim tässä http://www.yhteishyva.fi/puutarhamaailma/tietotori/hyotypuutarha/kasvimaa/

Ne sanomalehdet laitetaan siksi, ettei nurmikko tunge läpi. Pitää olla vain huolellinen ettei rakoja jää.

Sanomalehtipenkin idea on juuri se - ei tule turhaa lapiotyötä.

Kiinalainen kohopenkki taas on aivan oma filosofiansa ja se onkin niin vahva panostus että suositellaan ekaksi vuodeksi kurpitsaa. Siinä kaivellaan, tehdään kerroksia, käytetään tuorettakin lantaa jne. Minä olen sellaisen tehnyt kurpitsoja varten ja tyhjennän sen joka toinen vuosi, sillä sieltä tulee kolmen tähden multaa. Kurpitsan taimet ovat kasvamassa ja pitäisi taas tehdä tämän vuoden panostus (meillä sen lempinimi on paskareaktori).

Mutta palatakseni asiaan eli kasvimaan perustamiseen normaalisti: Nurmikolle vain läntätään märkää sanomalehtä haluttuun muotoon asetellen (ja varotaan rakoja). Sanomalehtien päälle voi kerätä tontilta renttaa: esim. haravointisaalista, puolivalmista kompostia, puunlehtiä, kuivaa heinää tms. eloperäistä. Rikkaruohomättäitä en suosittele. Sitten päälle multaa ja se on siinä.

Muutaman vuoden tai vuoden kuluttua sanomalehti maatuu ja alla ollut nurmikko on muuttunut mullaksi, ja kerrokset yhdistyvät niin että käytössä on syvä multa. Onkimadot tykkäävät kovasti näistä matojen kaakuista, kuten juniori niitä puhuttelee.

Kysynpä nyt asiaa, joka on minua vaivannut tämän sanomalehtipenkin tiimoilta. Eikös siihen pidä laittaa julmetun paksu kerros sitä multaa, että kasvien juuretkin mahtuvat kasvamaan sanomalehtipaperien päällä? Ajattelin vain ettei siinä isokaan multasäkki paljoa merkitse, ellei aio tehdä ihan puolen neliön kokoista penkkiä. Peräkärryllinen vähintään, kohtuullisen kokoiseen penkkiin. Vai olenko ihan harhateillä? Asia oikeasti on vaivannut mieltäni :smiley:

Minä olen menestyksellisesti pelannut 15 cm kerroksella, joka ei välttämättä ole täysin multaa. Alle on piilotettu vaikkansa mitä pehmeää eloperäistä.

Ohuempikin kerros on ollut pelissä monet kerrat jos totta puhutaan. Juurekset tietenkin vaativat enemmän syvyyttä mutta nämä persiljat, tillit, yrtit yms. eivät niinkään.

Hmmm, jotenkin tuntuu hätävarjelun liiottelulta tuo salaatin ja pinaatin kielto… Ehkä just tuoreen lannan kanssa, mutta…

Hei on kyse eri asiasta, kun puhutaan kohopenkistä ja "sanomalehtipenkistä"!

Se perinteinen kohopenkki on se, missä pannaan montun pohjalle risuja, raakaa kompostia, naatteja, multaa. Tästä kohopenkkimuodosta on kyse niissä ns. kiinalaisissa kohopenkeissä, joissa saadaan ikään kuin enemmän pinta-alaa käyttöön myös laidoilla.

Sanomalehtipenkkiin pannaan yleensä melko valmista multaa vaan sanomalehtien päälle ja siinä on tavoitteena voittaa nurmikko ja saada se nurmikon multakerros myös käyttöön.

Sanomalehtipenkin voi siis ottaa heti käyttöön, jos sen tekee noin. Itse tein kasvimaaksi viime syyskesällä alueen puolikypsällä kompostilla sekä huonolla maa-aineksella, mutta en istuttanut siihen heti mitään muuta kuin kylvin parantajakasviksi hernettä.

Äärimmilleen vietynä sanomalehtipenkki mulla: Kaivellaan pieniä, 20x20 cm kuoppia nurtsiin, istutetaan kasvi ja laitetaan sanomalehteä tiiviisti ja tukuisasti ympärille. Lopuksi kate. Ostomultaa en tarvitse joko lainkaan, tai sitten istutuskuopan maata parannellaan vähän.

Samalla tietysti peitellään kasvien välit lehdellä ja katteella koko istutusalueella. Sanomalehti vettyy nopeasti ja siihen on helppo myöhemmin tehdä lisää täsmäreikiä. Nopeasti menevät kasvien juuretkin lehdestä läpi. Multakauppiaitten propagandaa ne 60 cm syvät multatilat :), joita pitäisi jokaiselle perennalle olla laittelemassa säkkitavaralla, jos pihassa on minkäänlainen, siedettävä maa-aines valmiina.

Tällä hetkellä pihassani on laajoja aluieta pelkällälehdellä ja katteella, mitään ei ole vielä istutettu, mutta onpa vähemmän nurtsin leikkuuta ja “paljas kangas”, johon suunnitella…

Niin tuo multakerroksen syvyysaihe minua joskus myös naurattaa. Kivikkoonkin pitäisi muka olla 30 sentin kasvukerros. Ja moni erehtyy luulemaan, että koko kerros pitää olla sitten ostomultaa. Minulla ei missään ole noin syvää erikseen tehtyä kasvualustaa, vaan otan huomioon monimetrisen hiekkapatjan ja sitä olevaa hiekkaa sekoittelen istutusmonttuihini. Olisi parempi puhua juuriston vaatimasta tilasta silloin, jos alla on kallio. Hyvin hakeutuu kasvi kuin kasvi hiekkaan nihkeää kosteutta hörppimään ja pinnemmalta ruokailevat sillä mitä sattuu tarjolla olemaan katteen ja kompostimullan kautta.

Se kai sanomalehtipenkin yksi juju onkin että se on möyheää, maatuvaa ja kastuessaan pehmeää. Kasvin juuret menevät sen läpi alas mutta rikkaruoho ei pääse kasvamaan sen läpi ylös - ei ole valoa mikä houkuttaa…?

Kun kerran peruna kasvaa hienosti sanomalehtimöyheessä niin miksei muutkin kasvit.

Tämähän avasi silmät kertaheitolla! Itse olen noita multakauppiaitten uhreja ja olen ihmetellyt että millä hitsillä ihmiset saa valtavat kasvimaat ja siihen päälle vielä kukkapenkit multaisiksi. Viime keväänä ostin ison kärryllisen multaa ja se upposi kevyesti yhdeksi penkiksi (n. 2x3m). Olen kaivanut nurmikkokerroksen ja vähän lisää pois koska 60 sentin paksuinen kohopenkki lättänällä pihalla on tuntunut ihan liian törrykältä.

Voi hirveää! Onneksi kuulit ajoissa ettet toista multakuormaa tilannut!

Ja tuo hirveä hinku tuohon nurmikonkaiveluun aivan tosissaan ottaa minua hampaisiin. Äläkää nyt hyvät ihimiset. Selkänsä saa pilalle hauskemmissakin askareissa.

Sitä hyvää multaa laitetaan sitten siihen rontan päälle väriksi. Näyttää hienolta - hetken, sillä sekin kannattaisi kattaa.

Olen kanssa tosi iloinen näistä neuvoista. Multaa menee joka kevät varmaan parikymmentä pussia…pikku pikku rivaripihaan!

Nyt vasta olen herännyt tähän helpompaan tapaan. Arvatkaas, olenko kaivanut syvälle saveen aina aiemmin? :O/

Selkä sanoo muutenkin poks jo kun kannan pari multasäkkiä autosta.

Mutta on tässä sitten se jujukin.

Jos ajautuu tälle halvan ja hauskan puutarhuroinnin tielle on jätettävä ne kalliit rikkaruohotorjunta-aineet kauppaan. Myrkyt tappavat lierot, jotka tekevät ilmaista orjatyötä kääntäen sitä nurmikkoa siellä sanomalehtien alla yötäpäivää koko kesäkauden.

Toinen juju on se, että pian huomaatte katselevanne naapurien haravointikasoja, sanomalehtipinoja ja ruohonleikkuujätettä kuola valuen. Omia ei ole koskaan riittävästi.