Kasvituhot talven jäljiltä

Mun Telekia on hävinny, ei edes uusia taimia näy. Edellisenä talvena jo menivät mutta luulin että olis siementänyt sen verran että sais uusia! voi itkujen kevät!!

Ei mulla telekia tee yhtään siementaimia, vaikka oon ootellutkin:doze: Emokasvikin on monena keväänä aika kituliaan näkönen, hengissä kuitenkin. Olenkin alkanut miettiä, josko tuo ei olekkaan telekia, vaan jokin ihan muu? Nimettömänä vaihteeksi saatu taimi, eikä tuo lajin tunnistus ole ihan niitä vahvimpia osa-alueitani

Nyt on osa heräillyt henkiin, mm. jaloangervot, paitsi se pieni pumila, osa kuunlijoista, pikkusyreenissä ja Pink parfain syreenissä on silmut jo melkein auki. Pensasangervo ’Sparkling Champagne’ on yksi pieni alku puskenut tyvestä, menin jo lapion kanssa sitä ylös kaivamaan, mutta onneksi huomasin :Whistling:

Tälle viikolle on luvattu vesisateitä ja parinkympin lämpötiloja, eiköhän viimeiset heräile, jos ovat herätäkseen.

Kyllä kyllä on kato käynyt, käveleskellessä hoksaa aina vähänväliä paikan että joo, tuokin on kaput, jopa melkein riesaksi asti levinny ranskan tulikukka ei ole enää riesa, ritarinkannuksista etupihalta melkein kaikki, nii telekiakin, ja kaikenlaista muuta just niiltä alueilta missä paksuin jää möllötti lokakuusta asti. Harmittaako,ei, raivostuttaako,ei, tähän on tottuminen ja tyytyminen  nyky-oloissa.
Muutenkin syksyllä on tarkotus heivata pisarat pois kokonaan, saa nähä mikä on pelakuitten kohtalo, ei voi tietää vielä.
Pisaroissa muuten jottain elukoitakin, yäk. saavat olla elukoineen sen minkä vielä hengissä ovat. On tää hyvin monella tavalla OUTO kevät.

Mulla on tehnyt katoamistempun joko valkoinen tai pinkki palavarakkaus (ne on vierekkäin, enkä muista kumminpäin). Kalju läntti on vaan maassa. Unikkojen taimia ei näy missään. Eikö niitten pitäis jo näkyä? Samoin isot myskimalvat on hukassa, mutta onneksi siementaimia piisaa… Liljojen piippoja ei näy vieläkään. Mutta niitten kanssa en vielä menetä toivoa. Täällä on kaikki vielä niin alussa, että nippanappa tunnistaa vasta kasvin. Muuten on kaikki hengissä. Jopa timjami, vaikka luulin sitä yks vuotiseksi näillä leveyksillä. 

Lilja on ainakin Satakunnassa reilusti myöhässä, mutta elossa siis. Unikot nousivat kyllä täällä ensimmäisten joukossa. Malvat ovat normaaliajassa. 

Eikö missään muualla ole ruusukatoa? Omani lisäksi äitini maanpeittoruusu delasi/ on reilusti myöhässä Turun seudulla. Mutta kärhöt sen sijaan ovat etuajassa :smiling_face:.

Mulla ei pensasruusujen lisäksi ollut muita kuin Kimono-ruusuja ja ne kuolivat! Turun kupeessa ollaan! :slight_smile:

Unokilta saamani pikkuluppio ei tunnu myöskään viihtyvän ruukussa talven yli. Ainakaan vielä ei näy uutta vuosikasvua. Todennäköisesti siis döö. Alppiruusuista on myös jäätynyt latvoja. Katotaan ny, onko niitä vielä järkeä leikata osittain alas. Muoto ainakin katoaa vuosiksi ja kukinta…

Muutama perenna uupuu, tosin niiden nimetkin olen unohtanut :sweat_smile:. Muuten näyttää aikas hyvältä. Jotkut nousseet tosi myöhään ja muutama kuolleelta näyttänyt on herännyt henkiin, ehkä tosta kastelusta on ollut apua, ainakin heti parissa päivässä on tullut paljon perennoja näkyviin.

kastelusta nimenomaan on hyötyä. - usea kuolleeksi julistettu ruusu tai kärhökin on elvytetty, kun juurelle on kuoputettu matala oja, johon on sitten kaadeltu ämpäritolkulla vettä. eikä minkään kasvin kohdalla kuolleeksijulistaminen muutenkaan ole lopullinen ennen kuin juhannuksen tienoilla…

+x[quote]
[b]Pikkuparatiisi - 5.6.2020[/b]
Hei! Tuliko teillä pahoja tuhoja viime talvena? Täällä Oulussa oli paha talvi. Tammikuussa satoi paljon vettä ja jäätä tuli joka paikkaan. Viime kesän uudet ostotaimetja jakotaimet kuolivat minulla meni kaikki. Manalaan päätyi Bolero idänunikot, pari harvinaisempaa keijunkukkaa ja myös jakotaimet Hans keijunkukasta ja rantakukasta. Yksi pionin jakotaimikin tuhoutui. Ja liekö värimintutkaan elossa?  Pahin tuho tuli pohjoispäädyn timanttituija-aidalle. Vain yksi tuija on kunnossa, 24 kuivunut niin, ettei juuri mitään vihreää jäljellä. Eteläpuolen tuijat on ihan kunnossa. Tästä järkeilin ettei aurinko nyt tehnytkään tuhoja, vaan kauhea tuuli, joka puhalsi koko kevään. Ilmankos siitä ahavasta aina varoitellaan. Minulla oli suojana  verkkomaiset, muovista tehdyt huput.  Pitäisikö ne tosiaan kääriä kankaan sisään, eihän juuttikangaskaan  tuulta pidätä? Pohjoispuolen tuijien juuret oli  jäässä ja siksi kävi näin. Onneksi molemmat itoh-pionit ovat elossa, vaikka toisen päällä oli paksu jääkerros keväällä.
[/quote]

Kyllä ja nyt alkaa huomata kun kasvustoa nousee että paljompa puuttuu kaikenlaista, ja siinä olen samaa mieltä että se jumalaton tuuli ja jokatoinen päivä myrsky kuukaus tolokulla teki varmasti tuhoa + siihen ne tammi/helmikuun vesisateet ja pakkaset. Totesin yks päivä ihan ääneen että taitaa olla pahin kato tänä vuonna sen v. 2015 jäläkeen.

Rantakukat täälläkin pienentyneet viime vuodesta. Yksi rantakukka on kuivunut kokonaan. Kolmosvyöhykkeellä.

Nimim. Pikkuparatiisi oli avannut uuden keskusteluketjun “Talvituhoja?” . Koska aiheelle oli täällä osiossa olemassa jo tämä ketju , kopioin hänen viestinsä tähän mukaan (teknisesti sen siirtäminen ei ole mahdollista koska se on sen ko. ketjun avausviesti):

Pikkuparatiisi 5.6.2020 : 
Hei! Tuliko teillä pahoja tuhoja viime talvena? Täällä Oulussa oli paha talvi. Tammikuussa satoi paljon vettä ja jäätä tuli joka paikkaan. Viime kesän uudet ostotaimetja jakotaimet kuolivat minulla meni kaikki. Manalaan päätyi Bolero idänunikot, pari harvinaisempaa keijunkukkaa ja myös jakotaimet Hans keijunkukasta ja rantakukasta. Yksi pionin jakotaimikin tuhoutui. Ja liekö värimintutkaan elossa? Pahin tuho tuli pohjoispäädyn timanttituija-aidalle. Vain yksi tuija on kunnossa, 24 kuivunut niin, ettei juuri mitään vihreää jäljellä. Eteläpuolen tuijat on ihan kunnossa. Tästä järkeilin ettei aurinko nyt tehnytkään tuhoja, vaan kauhea tuuli, joka puhalsi koko kevään. Ilmankos siitä ahavasta aina varoitellaan. Minulla oli suojana verkkomaiset, muovista tehdyt huput. Pitäisikö ne tosiaan kääriä kankaan sisään, eihän juuttikangaskaan tuulta pidätä? Pohjoispuolen tuijien juuret oli jäässä ja siksi kävi näin. Onneksi molemmat itoh-pionit ovat elossa, vaikka toisen päällä oli paksu jääkerros keväällä.

Kasvillisuusvyöhyke viisi

Pikkuparatiisin viestiin laitetut vastaukset jotka siirsin tänne myös ovat siirtyneet tuohon oman viestini yläpuolelle jostain ihme teknisestä syystä. Näyttää vähän hassulta muttei sille nyt mitään voi. Toivottavasti tähän ketjuun suoraan kirjoitetut viestit pysyvät siellä missä kuuluukin.

Talvituhoja oli mullakin. Kolme pensasta jotka istutin myöhään viime syksyllä näyttivät keväällä  jokainen siltä ettei niissä ole mitään eloa jäljellä. Leikkasin oksia pois ja ne vaikutti ihan kuolleilta ja kuivilta. En kummiskaan lähtenyt heti kiskomaan påensaita irti maasta vaan oon kastellut niitä jonkin verran ja seurannut lähteekö jotain vihreetä mistään puskemaan. Kahdessa niistä on noussut maan tasalta istutuskohdasta pikkuisen vihreitä lehtiä.  Jospa se kolmaskin vielä elossa olis ! Viime talvi oli talveton, ei yhtään ihme jos tuhoja tuli.

Talven 19-20 tuhot. Miltei kaikki pitkään ikkunanaluspenkkiin loppukesällä ja syksyllä istutetut perennan taimet kadoksissa. Vain muutama malva ja 2 esikkoa ihan varmasti hengissä. Ostettuja siinä ei ollu kui pari,muut siemenkirjekylvöjä. Harmittaa. Heinäkuussa istutetuissa omenoissa ei vielä elonmerkkejä, niiden kanssa odottelen vielä. Yks pionipenkki näyttää aika huonolta myös, mutta sitähän ootellaan vaikka ensi kesään. 2 punalentiruusua kaput, ostotaimia, tää oli niiden toinen talvi. Viime keväänä istutettu kerrottu versio hengissä. Noissa alkuperällä taitaa olla väliä. Täältä joltain ihanuudelta saatu siementaimi porskuttaa iloisesti koivun kannossa. Eli, jos jollain on nurmikolla ylimääräisiä, niin ilomielin kustannan postikulut. Niin ja kaikki ns. ruskarantuun istutetut japaninruusuvittenit taitaa olla mennyttä myös. Onneks en ehtiny hommata niitä lamohietakirsikoita. Eli persiilleen meni viime kesän työt.

Mulla hunajamarjat heikossa hapessa.Yks tai kaks tainta on kaputt,pitää vielä tutkia.Ruusukvittenit,niistänyt vissiin yks elossa,onneksi on pikkupurkeissa vielä taimia jokkovat säilyneet.
Ei osaa vielä lopullista tuhoa sanoa ku kaikki eivät oo noussu.Vai eiväkkö nousekaan??? 

Riipparaita näyttää kuolleen. Tää oli jo toinen. Aika luovuttaa ja kokeilla jotain muuta riippapuuta. Jalava olisi ihana, mutta liekö yhtä tuhoontuomittu🤔
Yksi iso tuija oli kuollut puoliksi. Oli näköjään kaksirunkoinen. Nyt näyttää pöljältä, kun jäljelle jäänyt runko kalju toiselta puolelta. 

Wiljamin keltaruusu on kans kuollu :pleading_face:

Täällä myös talvituhoja ,eniten harmittaa  kärhöt ja  kerratut punahatut. Syyshortensiat ovat  myös  huonossa  hapessa  samoin syreni  Moskovan kaunotar. 

Olipa tosiaan harvinaisen pirullinen talvi tämä viimeisin. Monia kivoja juttuja on hävinnyt, ja vielä useampia on heikossa hapessa. 
Viimesyksyinen tarjousostokseni, purppuraheisiangervo on hengetön. Valkotäpläimiköidenkin luulin jo menneen manan majoille, mutta nyt muutama hupsu piippa mullasta kurkistaa. Kolmesta sormivaleesta yksi on hengissä.Kaunopunahatun siementaimet, kaik on mänt. Matala punertavalehtinen angervo on melkein kokonaan hävinnyt toisesta penkistä; toisessa onneksi kasvaa hyvin.Tummakurjenpolvetkin menneet, paitsi se yksi, joka unohtui kasvimaan reunaan. Jopa vanhat kunnon siperian kurjenmiekat, kullerot ja särkyneet sydämet näyttävät aika kituliailta. Nyt sitten menivät myös liuskasalkoruusut, jotka niin monta vuotta ovat sinnitelleet, onneksi siementaimia näyttää nousevan. Kiinankärhön alku ei näytä elon merkkiäkään kastelusta huolimatta. Puuliljoja piti olla penkissä kuusi kappaletta, yksi on noussut. Niitten suhteen en vielä kokonaan ole heittänyt toivoani, useinhan nousevat aika myöhään. Jotakin varmasti tästä listasta vielä unohtuikin, vaan liian pitkä tuo on muutenkin. Shit…:crazy: