Ostinpa sitten viime syksynä Natura Gardenin kateharsoa (1,5 m x 20 m) muutaman pakkauksen kun oli niin edullista hinnaltaan. Aattelin että nyt kerrankin heitän vanhat risat monta vuotta käytetyt pois ja korvaan ne uusilla. Niin teinkin, hups roskiin.
Uusi harso on ollut muutaman viikon lantun taimien päällä ja riekaleina jo nyt. Tosi ikävä yllätys että joutuu uusimaan harson heti alkuunsa, varsinkin kun riekaleisen harson sisään pääsevät kirpat helposti sisälle eikä tässä tietty kotona nyt muun merkkistä harsoa ollut varastossa. Jouduin korvaamaan repaleisen harson uudella samanmerkkisellä . Kun nostin sen repaleisen pois maasta niin se nostettaessa repesi lisää kuin märkä ohut paperi, ihan uskomatonta
Ihan tarpeeksi töitä kasvimaalla muutenkin näin keväisin ilman tuollaisia ikäviä yllätyksiä. Kannattaa ostaessa olla tarkkana että ostaa tarpeeksi laadukasta tavaraa. En muista enää minkä kaupan valikoimia toi oli, mutta todennäköisesti joko Lidl, Honkkari tai Robbari.
Ostin lidlistä sellaisen harsotunnelin, paitsi että siinä onkin päällä reiällinen muovi eikä harsoa. Ryntäävätkö kirpat nyt lehtikaalien kimppuun niistä reiistä eli pitääkö kumminkin vetää harso muovin lisäksi tai sijaan suojaksi?
Kyllä kirpat löytää tiensä rei'istä kaalien kimppuun. Kannattaa varmaan laittaa pelkkä harso, voi tulla liian kuuma muovitunnelissa harson kera.
Isompana lehtikaaleja ei kirpat niin paljon haittaa, mutta kaalikoit tulevat sitten seuraavana apajille ja sitten perhosen toukat. Vaikkei harso sataprosenttisesti suojaakaan niin on se parempi kuin ihan ilman.
Anteeks typerä kysymykseni, mutta onko kirpat = kirvat? (OT, mutta bongasin eilen gladiolusruukun reunalta yhden kirvan, joka päätyi kirvojen taivaaseen.)
No niin lämpimässä tihkusateessa käyty vaihtamassa muovi harsoon. Toivottavasti pikku lehtikaalit ja brukalen taimet välttyvät ahnailta ötököiltä. Mitäs nyt niillä reikämuoveilla tekisi, oisko hyviä ideoita?
Varjostusverkkoasiaa: täällä myydään joka paikassa sitä samankokoista 3,6 x 2,8m Tarhurin varjostusverkkoa. Osaako joku sanoa mistä saisi muunkokoista tai rullatavarana tai sitten voiko tuota leikata? Mä tarvisin ennemmin vaikka 1-1,5 m x 5 tai jopa10 metriä.
Omat kurpitsani pääsivät tänään kasvimaahan. Siellä nyt nököttävät, ja sadekuurolla aloittivat ulkoelonsa. Toisen rivin kerkisin harsoittaa ennen sadekuuron alkamista mutta toinen jäi ilman. Tosin se harso on sitä kamalaa hajoavaa sorttia joten voi olla että tämä sadekuuro hajotti sen samantien
Ai sulla Nuu on myös sitä karseaa hajoavaa harsoa ihan ärsyttävää, kun sitä ei voi vetää mihinkään suuntaan vaan se repeää käsiin. Mitä sellainen sitten suojaa… nyt mulla on ne huonommat harsot ollut kasvihuoneissa tomaattien suojana öisin ja ulkona sitten lavojen päällä ja kasvimaalla paremmat harsot.
Satu, on valitettavasti Muistatko minkä nimistä/kenen valmistajan se on ? Mulla ei ollut enää tuon pakkausta jäljellä joten pitäis saada tietää mitä se oli ettei vahingossa enää osta uudelleen. En ees muista että mistä sen ostin kun oon muutamista eri paikoista aina harsoja ostellut. Tän olin hommannut viime vuonna. Silloin jo yritin olla varpaillani etten enää ostais sitä kammotusta mutta niinpä taas oli yksi paketti löytänyt tiensä meille vaikka kuinka yritin ostaa kunnollista tavaraa !
Voi harmi, en kyllä muista. Ei ole mullakaan sitä pakkausta enää jäljellä, viime syksynä sitä ostin muistaakseni Tokmannilta. Nyt tänä vuonna siellä on ollut myynnissä sitä vahvempaa harsoa joka kestää. Harmittaa pistää rahaa tuollaiseen höttöön joka ei kestä mitään.
Mistä sen erottaa että se on vahvempaa ja kestävämpää ? Siks kyselen kun olis hyvä tietää mikä ainakin kestää. Minun mielestä on törkeää myydä sellasta sontaa mitä se höttöharso on. Sehän ei aja asiaansa eli minusta se on virheellinen tuote. Palauttaisin jos tietäisin mistä ostin ja olis se pakkaus vielä jäljellä !!!
Tämmöstä hemmetin höttöharsoo on miullakin vielä parin vuoden takaa käyttämättä, tuli vaan äsken mieleen kun höttöharsoista oli puhetta. Tokmannilta sillon muistaakseni ostin. Tuolla ei tee ei sitt yhtikäs mittään.
Toi ei ole samanmerkkistä kuin minun höttöharso, eli niitä taitaa olla sit enemmänkin erimerkkisiä markkinoilla :( Tokmannia ei oo täällä, mut mitäs liikkeitä kuuluu samaan ketjuun tai ryhmään taijohonkinsellaseen ?
Siirsin tän harsojutustelun pätkän Kurpitsa-ketjusta tänne että pysyy asia löydettävissä. Samalla huomasin että olinkin tän ketjun aloittanut aikaisemmin itse just tällä höttöharso-aiheella ja näyttää olleen silloin se mun höttöharso "Natura Garden"-nimistä. Onko tää tämänkertainen sitä samaa, se jää arvoitukseksi.
Höttöharso ei ole edes biohajoavaa, hajoaa toki käytössä lähes mikromuoviksi, rippusia on sitten kaikkialla. Nuun mainitsi tutun kuuloisen merkin, taitaa mulla olla just sitä riesaa. Tallennan kännykkään nuo varoittavat esimerkit, kumpikin kuumottaa tutusti.
Löytyisikö 30g/m2 painoarvoista selitys eli painavampi olisi kestävämpää.