Kataja, Juniperus

Muutama kataja meiltäkin.
Ovat tykänneet kuumasta kuivasta kesästä.

Blue Swede

Blue alps

Grey owl

Kivan ja hyvinvoivan näköisiä!

Olen tänävuonna ja viimevuonna ostellut erillaisia maanpeittoon tarvittavia katajia ja juuri katajia koska ne joutuivat aurinkoiseen rinteeseen ja kaveriksi grönlannin hanhikkia. Yksi kevät ostos kellastui ja korvasin sen kynäkatajalla…nimilaput vaan hukkasin ja se ketuttaa.

Terve vaan! Tuleva omakotitalon omistaja tarvitsee nyt apua. Etupihalla tulevan pihatien keskellä kasvaa kaksi upeaa suurta katajaa. Onko millään mahdollista siirtää näitä? Mökkipihaa vähän raaputtanut, mutta sen suurempaa en ole vielä tehnyt eli juurta jaksaen saa kertoa :slight_smile: Kiitos valmiiksi jo avusta. Muutto ensi kuussa ja pihatien rakennus ensi kesänä.

“Golden showers”

Tää on taimimarkkinoiden poisto 1€.
Saa nähdä millaiseksi kasvaa, luulisi ainakin hintansa veroinen olevan.

Tässä pikkupilarikataja J. communis ‘Compressa’.

Yhdeksän vuotta sitten istutetut kynäkatajat ‘Blue Arrow’ ovat nyt jo ainakin 4 metriä korkeat. Kaikki viisi ovat edelleen virheettömät, vaikka niiden selviytymistä Etelä-Suomessakin on epäilty. Ja kuluneeseen 9 vuoteen mahtuu todella kovia talvia, mm. kasveille se pahin sataan vuoteen!

Keltainen kataja pirteänä talven jäljiltä.
Gold coast

Keltainen kataja pirteänä talven jäjiltä.

Gold coast

Nelisen vuotta sitten istutetut katajat voivat hyvin.

Jaakko Ilkka on tuollainen vähän rennompikasvuinen, alaosa on vähän harventunut, kun isi ja Repe on potkinut miljoona kertaa sitä päin pallolla, kunnes suutuin kunnolla, nyt ovat vähän jättäneet sen rauhaan.

Lallista en ottanut kuvaa, se on tuossa sivummalla ja on pienin.

Edessä Urho, olen näköjään valinnut kaksi latvaisen yksilön , taaempana Sisu ja oikealla Lotta svärd.

Urho ja sisu oli istuttaessa noin puolimetriset ja nyt noin metriset, eli aika vauhdilla ne kasvaa.

Takapihalla minulla kasvaa vielä norrback, se on myös suomalaista alkuperää ja on kyllä kivan oloinen.
Se on tämän kevään istutuksia, niin kestävyys on arvoitus, mutta uskoisin olevan kyllä hyvin kestävän.

Aika hyvin kataja kyllä korjaa itseään.

Tämä kataja kasvoi tuossa männyn vieressä , joka siinä on vieläkin ja metrin päässä siitä oli valtava kuusi. Se peitti koko katajan alleen ja ohut lirunen oli katajasta vaan jäljellä. Kuusi kaadettiin pois ja kataja on virkistynyt neljässä vuodessa hirmuisesti.

Golden showers

Moikka! En ole aikoihin ollut puutarhanetissä. Asun nykyään kerrostalossa, ja parvekettakin tulee hidettua aika vähän, koska siellä haisee usein tupakka. Mutta tuli ostettua heräteostoksena joku kataja lasitetulle parvekkeelle isoon ruukkuun. Kysyisin miten usein/harvoin ja minkä verran sitä pitää kastella kesällä?

Viime talvena unohdin kastella sinikatajia kun oli plussan puolella välillä pitkiäkin aikoja, ja kuolihan ne. Mutta siis nyt olisi tuo yksi kataja, roikkuvaoksainen, ehkä laakakataja tms, ei tullut edes tarkempaa lajikenimeä katsottua lapusta ja vahingossa hukkasin lapun. Aika pieni se vielä on, jotain 25-30 senttiä korkea ja 50-60 cm leveä. Olen ehkä jo kastellut liikaa. Siihen on ilmestynyt pikkuisen ruskeaa joihinkin oksiin.

Nimimerkki Tumpeloinen oli tehnyt uuden avauksen aiheella “Katajan pienien alkujen istuttaminen”. Alla kopio hänen viestistään, teknisistä syistä viestin siirto ei onnistunut.

Tumpeloinen, 4.10.2021 :

Hei! Minulla on noin 5 cm pitkiä taimia pikkuisia Katajasta, jotka olisi tarkoitus nyt syksyllä
pistää maahan. Olen juuri ostanut talon ja nämä tulee sinne pihalle. Ei varmasti tässä vaiheessa tarvitse mitään isoa
kuoppaa kaivaa kun taimet ihan minejä? Pitääkö ostaa jotain erityistä multaa vai käykö ihan perusmaa ja siihen lisätä jotakin multaa? Olisiko hyvä laittaa vähän hiekkaa joukkoon?

Kiitoksia jos joku tietävä osaisi neuvoa

Kiitoksia siirrosta, en huomannutkaan, että täällä oli katajille oma ketju. :slight_smile:

Valitettavasti kyseinen yksilö kuoli.
Taimisto kyllä korvasi sen, koska samasta erästä oli monia kuollut, oli nostettu liian pienellä paakulla.

Tuo on ihan normaali suecica kataja, mutta se oli leikkamalla tuuheutettu.
Olen ostanut paljon nuoria rimpula katajia, kyllä ne siitä ajan saatossa tuuhenee.

Yksi kataja minulla yritti myös kuolla istutuksen jälkeen.
Sitä kasteltiin päivittäin suihkuttamalla koko pensas, niin se jäi sentään henkiin.
Se oli myös iso riippukataja ja kohtuu pienellä multapaakulla.

Meillä on muutamia itsekseen tulleita katajia.

Tämä yksi on ihan erilainen kuin muut.
Muut on joko pylväsmäisiä, tai pensasmaisia.

Mutta tämä yksi on kuin siro tanssijatar.
Hienosti liuhuttelee helmojaan.
sanoinkin eilen isännälle, että se on keijukainen.
Vähän haastava kuvattava tuolla vihreän seassa.

Saa nähdä millainen keijusta kasvaa. :stuck_out_tongue:

Ostin tämmöiset jossa on keltaiset vuosikasvut muutama vuosi sitten nurga puukoolin poistokopasta 1 euro/kpl hintaan.

Tosi kauniit ovat ja hienosti kasvaa.

6 tykkäystä