Katemateriaalit kasvimaalla

Ostin just alesta muutaman rullan maissista tehtyä "muovikatetta". Ajattelin kattaa sillä lähinnä kasvimaita lämmön, kosteuden ja rikkaruohottomuuden pitämiseksi. Nyt vasta mietin että mitenkäs johonkin porkkanamaahan voi tommosta laittaa? Teenkö reijät haluttuihin porkkanan kohtiin , ei tarvi siis edes harventaakieli ulkoa. Viilot riveille? Kuinkas niitä vihanneksia sitten kastellaan kun on se muovi penkeissä? Melonille ja kurpallehan tuommoinen on katevä.. Kaikkea sitä ostaa kun muutamalla eurolla saa.. MAnsikoilla se toimii niin hyvin..

Missä oli se ale. Vihdissäkö?

Vihdin prisman puutarhamymälässä. Kälynen ale mutta kivaa toi muovi joka kompostoituu sitten! Kurpitsan ja melonin kummuille hyvä varmaan. Ajattelin myös peittää sillä rikkaruohottunutta maata ja laittaa härkäpapua reijistä kasvamaan.

Kiito. Siis sinne huomenna

tietäisköhän joku, miten ja milloin järviruoko olis viisasta korjata, jos sitä haluaa käyttää katteena kasvimaalla.

Kätevintä olisi katkoa lumikolalla tyrkkien jään päältä käsin ja kerätä nuppuihin. Kerään keväällä aaltojen rantaan tuomat pitkävartisella haravalla ja talikolla, nostelen rantaan kuivumaan ja keventymään. Nyt kokeilen jäätuuralla nakuttelemalla saada niitä pätkittyä, ongelma on silppuaminen. Kasvimaalla käytävälle levittäminen toimii myös, pätkiytyvät kevätpuuhien aikana itsestään. JA VARO: rantaminttu ja jotkin muutkin vesikasvit saattavat ilmestyä kortteen mukana, siksi kuivattelen ensin rannassa, jotta rikkiksen juuret kärventyisivät.

Kiitos vastauksesta! Täytyy olla ensi talvena asialla. :slight_smile:

Moi moi kaikki! En tiedä muistaako kukaan minua - muutama vuosi sitten minulla oli tapana täällä kovasti kysellä kaikkea, kun opettelin puutarhurointia ensimmäisellä omalla kunnon pihallani. Nyt olen ollut pari vuotta ilman pihaa ja siksi hiljaisempi. Olen tässä välilläkin käynyt täällä pentissä lueskelemassa ja haaveksimassa, ja yritin siinä piskuisella rivitalopihalla kasvatella mitä pystyin. Mutta nyt taas ollaan muutettu ja pääsee taas laittamaan pihaa - tällä kertaa ihan alusta asti uudelle tontille! Nyt alkaa taas kyselykausi!:) Ehkä osaan jopa vastatakin joskus puolestani, ja siemenvaihtoihinkin voisin osallistua. No mutta aloitetaanpas täältä:

Mitenkäs hake sopii kasvimaan ja mansikkamaan katteeksi? Tuoko se tai imeekö se mitään ravinteita merkittävästi? Onko puulajilla väliä? Estääkö etanoita? Kiitos vastauksista:)

Tarkoitatko haketta yksivuotisille kasveille? Jos meinaat kääntää kasvimaata niin puuhake ei taida olla paras mahdollinen vaihtoehto. Heinäsilppu on hyvä, estää rikkaruohojen kasvua, lannoittaa, pidättää kosteutta ja kastemadot tykkää.

Jos tarkoitat monivuotisia esim. raparperiä ja ruohosipulia jne., niin olen käyttänyt jo vuositolkulla värillistä haketta. Kivan näköinen. Kai se maatuessaan jotain kuluttaa mutta käytännössä en ole huomannut ongelmia. Lannoittaa ja kalkitsee maan hyvin ennen hakkeen laittamista. Lehtipuuhake kai on parempaa kuin havupuuhake.

Marjapensaille olen käyttänyt tavallista risuhaketta.

Kai se käy mansikkamaallekin siinä missä muutkin katteet, itse suosin mansikkakangasta. Jossakin näin kun oli laitettu mansikkamaalle ensin kangas ja sen päälle valkoisia pieniä koristekiviä (niitä säkeissä myytäviä), oli nätin näköinen.

Olen lukenut jostain, että hake maahan käännettynä kuluttaa typpeä. Kannatan Oulunseudun ehdotusta ruohosilpusta tai vaikka rikkaruohosilppua ilman siemeniä ja juuria

Henkilö, itse löysin hyvän kirjoituksen kateviljelystä tuosta linkistä (sivu 30 alkaen)

http://www.maatiainen.fi/arkisto/Maatiainen_3-2009.pdf

Artikkelin lopussa on neuvottu typen kulutukseen tämmöinen ohje :

"Alussa on hyvä lisätä kateainesten (ei ruohosilpun) joukkoon jotain
typpipitoista lannoitetta (esim. lantaa, lantavettä, nokkosvettä,
 kananlantarakeita), ettei lahoamistapahtuma sitoisi maan typpivaroja. 
 Myöhemmin se ei ole tarpeen. "

Jos on risuhaketta ylimääräistä niin siitä vaan käyttöön. Kasvukauden jälkeen voi haravoida pois, kääntää maan ja laittaa rikkakasvien estoon takaisin ja talven jälkeen lie jo maatunut pois. Havupuunhake lisää maan happamuutta ja kalkkia siis syksyllä, toisaalta lierot muokkaavat maata katteen alla vähentäen happamuutta.  Kate kuin kate, jos kitkemistä haluaa välttää on perempi kuin paljas multa siemenrikkojen itää.