Kehäkukka (tarhakehäkukka), Calendula officinalis

Ei sitten ollutkaan kerrottu siemenille, että piti olla kerrottu. Höh.

on muuten aika ruma

tavallinen

Mun mielestä tuo Tupu78 “aika ruma” kukka on sievä, ihan erilainen kuin yleensä. Kauneus on katsojan silmässä ja silleen.

Omat kylvökseni vasta nupulla, byhyy. Mutta taas opin uutta, että kehäkukat kylväytyvät itsekseen! Häätyypi kokkeilla, ennen olen aina liottanut siemenet yön yli ja sitten maahan kasvamaan, keväällä siis, ninkuin äiti opetti ja mummu sitä ennen, onneksi on P.netti, maailma muuttuu!

Välke, sun kehis on tosi hieno!! Vaihtaisitko mun kanssa siemeniä kun kypsyvät?

Vaihdan jos vain tekee. Laitan tuolle rusetin kaulaan, että tiedän myöhemmin mikä oli kerrottu. Vaan onko sittenkään jälkeläiset tuon näköisiä? Alkuun näytti siltä, että kaikki on tavallisia, yksinkertaisia, mutta nyt on alkanut kukkimaan myös kerrotut.

Kiva kiva!!!

Mulla oli ihan tavallisia kehäkukkasia kaikki, paitsi yksi oli samanlainen kuin Välkellä, mutta oranssi. Ajattelin kokeilla että jätän ne itsekseen siementämään, vaikka aina ennen olen kerännyt siemenet ja liotellut keväällä. Saas nähdä kuinka käy, ehkä varulta kerään muutaman siemenen talteenkin.

Tarviiko niitä liotella?ihmetys

Monia kovia siemeniä etenkin suositellaan liottamaan. Kehäkukat olen viskannut maahan ihan tasan sellaisina kuin ovat ja hyvin rehottavat joka kerta. (jos laitan likoomaan unohtuvat ja pilaantuvat)

Nytkin loistavasti-en edes muistanut niitä kylväneeni hyvä etten peittänyt koko aluetta sanomalehdillä kukkapenkkiä raivatessani kun tajusin että sieltähän puskee valtaisa kehäkukkakylvös nolo hymiö

Laitoin keväällä maahan näitä vähän "laimeamman värisiä" kehäkukkia, siis siemeniä. Varsin kauniita olivat.

Nimeä en nyt muista, bronze jotakin. Olin tähän ketjuun laittanut näiden nimen, mutta se viesti on jostain syystä poistettu =0.

Tosi kaunis kehäkukka!!! Ota siemeniä ehdottamasti talteen…

Täällä sitä aina viisastuu. MInulla oli krassit ja kehäkukat kuivumassa samalla lautasella. Siis siemenet. Eipä olisi tullut tuokaan taas mieleen. Pitää siirtää. Voi kun olisi aikaa lukea kaikki ketjut läpi. Näissä on vaikka mitä tärkeää asiaa.

Tämän kesän kehäkukkapenkki onnistui yllättämään iloisesti runsaalla kukinnalla ja itselleni ihan uusilla väriyhdistelmillä. Sieltä oli mukavaa hakea värikkäitä kimppuja kahvipöytään. Nyt täytyy vielä muistaa käydä keräämässä siemeniä talteen.

Vielä löytyy väriterapiaa pihalta

Kylvin tänään betonista valettuun maapohjaiseen kukkapenkkiin kerrottua kehäkukkaa ja kertomatonta mustasilmäistä oranssia kehäkukkaa. Saapi nähdä mitä noista isoista tulee :slight_smile: