Kehäkukka (tarhakehäkukka), Calendula officinalis

Mulla oli viime kesänä kehäkukkaa kasvimaalla täytteenä ja se unohtui sinne syksyllä oho joten nyt on sitten penkki väärällään siemeniä.

Olisiko ne parempi poimia pois vai antaa lähteä kasvamaan nykyisellään? Täytyykö ne peittää? Ja onnistuisiko jos osan poimisi talteen, kuivaisi ja kylväisi vasta ensi vuonna, vai olisiko ne pitänyt noukkia jo syksyllä ennen lumia? (Ai miten niin tylsää töissä kun vietiä pukkaa joka otsikkoon... naurua)

Sama juttu täällä, eilen siivosin kehäkukkien varret pois ja aika tavalla niitä siemeniä näkyi olenvan maassa ja oksissa. Ei ole ennen lähtenyt kasvamaan talven maassa olleet mutta ei oisi haitaksi vaikka itäisivätkin koska niitä siihen kohtiin kuitenkin kylväisin uudelleen. Pitäisiköhän viskata multaa päälle?

Kysymykseen en osaa vastata, mutta ihania ne onsydän

Olen samaa mieltä - kehäkukat ovat ihania! Minä tykkään erityisesti oransseista. Hiplasin taas eilen kaupan siemenständillä kehäkukkapusseja, mutta ostin lopulta vain lobeliapussin. Menestyisivätköhän kehäkukat myös parvekelaatikossa? Oranssit kehäkukat ja siniset lobeliat olisivat aika ärhäkkä väriyhdistelmä... ei varmaankaan olisi toisia samanlaisia parvekelaatikoita tässä kaupunginosassa.

Minä jätän aina kehäkukat siemenet maahan syksyllä, keväällä ne ovat taimella paljon nopeammin kuin keväällä kylvettynä. Hömppis, jos haluat että ne kasvaa juuri siinä, heitä pikkasen multaa siemenien päälle.

Leijalla on upea kehäkukkamaa, onko siellä välissä tilliä vai onko se karhunjuurta ...vai mitä ?

Ei harmainta muistikuvaasilmän isku

Tuo kuva on toisen pojan kukkapenkistä. Joka kesä hän haluaa kylvää kehäkukkia ja viime kesänä se heitti sinne sekaan jotain kesäkukkasekoitusta...muistaakseni ne muut kukat ei sitten jaksanu niin mahottomasti kukkiasilmän isku

Pohdiskelin taannoin vanhassa tomaattikeskustelussa, että mikä lienee marigold, jonka kerrottiin jossain englantilaisella saitilla lisäävän tomaatin viihtyvyyttä. Ei se olekaan samettikukka (luulen) vaan kehäkukka. Sieltähän se löytyi Puutteenperän kasvikumppanuustaulukostakin. Tomaatti ja kehäkukka = hyvä pari.

Moikka,

Mulla oli kehäkukkia laatikossa yhtenä kesänä ja hyvin kasvoivat ja kukkivat kunnes kukkien kastelija unohti kastella ne ja sen jälkeen yritti uittaa niitä. Saivat härmän ja muuttuivat rumiksi.

Oletteko huomanneet, että kauniin ulkonäön lisäksi kehäkukasta saa erinomaista salaattia sekä terälehdistä että lehdistä. Viime kesänä vierailin päivittäin kehäkukkapenkissä naurua.

salaattiin kyllä ja sitähän kutsutaan köyhän miehen sahramiksi myös. terälehtiä riisinkeitinveteen tai antamaan väriä kesäkurpitsasta tehdylle pikkelssille. tuoreena kesällä. kuivattuna talvella.

kehäkukkaa kylväytyy meilläkin syksyisin milloin minnekin. niitä sitten siirrän keväisin kasvimaalle suojakasveiksi. - yhtenä syksynä oli semmoinen kokonainen kukkapohjus ympyriäisine siemenkiehkuroineen osunut otolliseen paikkaa. keväällä nostin varovasti pyören pikkutaimiryppään ja jaoin sen. vartavasten yrittämällä en ole koskaan onnistunut saamaan aikaan yhtä täydellistä luomusta.

Kehäkukat on kaikki ihania, viime kesänä tykästyin kovin ''Prinss og india''aan ja ''Pink Suprise''en. Nyt halajaisin kermanvaaleaa, mutta en ole löytänyt.

Minun kehäkukat kitui viime kesänä kovasti apea jäi pieniksi reppanoiksi, kai liika kuivuus aiheutti vaikka kuinka koitin joka päivä kastella.

Viime kesänä kylvin ensimmäistä kertaa kehäkukkaa ja kukinta onnistui erinomaisesti,

kukkivat joulukuulle asti hymy

Keräsinkin niistä siemeniä talteen jotka kylvän tuossa myöhemmin.

Minä ostin tänä keväänä "Fiesta Gitana"-lajiketta. Se on siemenluettelon tietojen mukaan 30 cm korkea tuuhea ja tiivis kasvi, joka sopii ruukkuun ja laatikkoon. Kukkien kerrotaan olevan isoja ja täysin kerrannaisia keltaisia ja oransseja. Mielenkiinnolla odotan, mitä niistä tulee. Laitan ruukkupuutarhaan ja maahan myös.

Meillä kasvaa tänä kesänä toivottavasti komeasti punainen kehäkukka .

Wautsi Liisukka, onpas upean värinen, jätä mulle syksyllä pari siementä..pliiisss 

IHANA TUO PUNAINEN!!! Tahtoo myös....

Minä olen kirjoittanut vihkoseen mitä täytyy ensi keväänä tilata Seemnemaailmasta, täältähän saa vinkkejä viikottain.

Kiitos vinkistä, tarleena. Mietinkin justiinsa, että millä ihmeellä muistan enää ensi keväänä, mitä kaikkea ihanaa täältä on löytynyt, mitä tahtoisi omallekin pihalle. Tänä kesänä kun taitaa piha tulla jo niin täyteen, että joutuu jakamaan osan taimista naapureille ja kylänmiehille (sikäli mikäli ne saa pysymään hengissä siihen asti, että pääsee istuttamaan maahan).

Minäkin päädyin jälleen kehäkukkien siemeniin viime viikkoisella kyläkaupan retkelläni Tuurissa. Kuinka ollakaan, osuin siellä heti ensimmäiseksi siemenosastolle. Matkaan tarttui Calendula arvensis, joka pussitekstin mukaan on matalakasvuinen ja saattaa talvehtia ja kukkia vielä seuraavanakin vuonna. Iänkaikkisen vanhat vanhat siemenet kylvin viikonloppuna pois pyörimästä, mutta nämä uudet ovat vielä pussissa.